خبرگزاری کار ایران

چسب صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۱۴۱

چسب‌های صنعتی از رایج‌ترین چسب‌هایی هستند که در کارگاه‌های صنعتی کوچک و بزرگ و حتی برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند. این چسب ها در فرآیند ساخت و ساز برخی کالاها، تعمیرات و مونتاژ قطعات یا نصب آنها به کار می‌روند و موارد مصرف متنوعی دارند.

در این مطلب تصمیم داریم چسب صنعتی را معرفی کنیم و شما را با انواع این چسب ها و کاربردهای متنوع آنها آشنا کنیم. اگر قصد خرید چسب صنعتی دارید و هنوز نمی‌دانید کدام چسب برای پروژه یا کار شما مناسب است، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چسب صنعتی؛ چسبی همه فن حریف!

چسب ها یکی از پرمصرف‌ترین تولیدات صنعتی هستند که برای اتصال دقیق و محکم قطعات یا مواد مختلف به یکدیگر، استفاده می‌شوند. چسب ها از نظر نوع کاربرد و مکانیسم چسبندگی انواع مختلفی دارند که یکی از آنها چسب صنعتی است.

چسب‌های صنعتی قدرت چسبندگی و ماندگاری بالایی دارند و برای اتصال سریع طیف وسیعی از مواد، از جمله فلزات، پلاستیک، الاستومر و چسباندن سطوح متخلخل مانند چوب، کاغذ، چرم و پارچه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چسب ها براساس نوع کاربرد، ماده اولیه سازنده و نحوه خشک شدن با هم تفاوت دارند. بهتر است هنگام خرید چسب صنعتی حتماً به این موضوع دقت کنیم. معمولاً روی بسته بندی چسب ها اطلاعات کاملی درباره نوع چسب (پودر، اسپری، نواری، مایع و...)، کاربردها و طریقه مصرف آنها نوشته شده که باید در زمان خرید به این موضوع توجه کنیم.

 

معرفی انواع چسب‌های صنعتی

تنوع چسب‌های صنعتی بالاست؛ از چسب‌های با منشأ مصنوعی مانند چسب رزین گرفته تا چسب‌های کاملاً شیمیایی مانند چسب قطره‌ای و آناروبیک. ولی به‌ طور کلی انواع چسب‌های صنعتی را می‌توان در گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد:

  • چسب رزین (رزین مصنوعی)
  • چسب‌های اکریلیک
  • چسب‌های گرما ذوب (حرارتی)
  • چسب اسپری
  • چسب‌های صنعتی بی ‌هوازی
  • چسب‌های اپوکسی
  • چسب رسانا
  • چسب سنگ و سرامیک
  • چسب چوب
  • چسب موکت

چسب صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با کاربردهای 10 چسب صنعتی پرمصرف آشنا شوید

دانستن کاربرد صحیح یک چسب به ما کمک می‌کند تا دقیقاً همان محصولی را تهیه کنیم که برای کارمان مناسب‌تر است؛ این موضوع در مورد انتخاب چسب‌هایی که مصارف صنعتی دارند، اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل می‌خواهیم در ادامه با رایج‌ترین کاربردهای هر کدام از چسب‌های صنعتی آشنا شویم:

1.چسب رزین

رزین نوعی پلیمر با منشأ مصنوعی است که از آن برای تهیه‌ انواع چسب‌ های ترموستات و ترموستاتیک استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد چسب‌ های رزین در قالب‌گیری است و از آن در کارگاه‌های قالب‌گیری یا کارگاه‌های ساخت وسایل دکوری یا هنرهای دستی استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های چسب ‌های رزینی می‌توانیم به بافت پایدار و یکنواخت، چسبندگی خیلی خوب، عایق بودن نسبت به الکتریسته و گرما، مقاومت بسیار خوب پس از خشک شدن، آتش زا نبودن، مقاومت نسبت به فشار یا نیروهای مکانیکی و تنوع رنگی نامحدود اشاره کنیم.

2.چسب اکریلیک

چسب‌های اکریلیک نوع دیگری از چسب‌های صنعتی هستند که از 2 جزء تشکیل شده‌اند. این دو جز در ترکیب با هم خاصیت چسبندگی پیدا می‌کنند و می‌توانیم از آنها برای اتصال انواع قطعات چوبی، فلزی و پلاستیکی، ساخت وسایل دکوری، چسباندن قطعات شیشه‌ای، سرامیکی و سنگی و همچنین ساخت و ساز ماکت های چوبی و پلاستیکی استفاده کنیم.

این چسب ها در 2 نوع حلال و امولسیون تولید می‌شوند. از ویژگی‌های چسب ‌های آکریلیک می‌توانیم به ویسکوزیته بالا، غلظت مناسب، ایجاد اتصالات محکم و مقاومت بسیار بالا، امکان استفاده روی سطوح عمودی، قابلیت حل شدن در الکل و خشک شدن فوری اشاره کنیم.

3.چسب گرما ذوب

چسب‌های گرما ذوب به‌ دلیل ساختار مولکولی خاص خود، قدرت بالایی در چسباندن قطعات پلاستیکی و پارچه‌ای دارند. به چسب گرما ذوب، چسب حرارتی هم گفته می‌شود. این چسب ها در حالت عادی جامد هستند، ولی تحت تأثیر دمای بیش از 70 درجه ذوب و توسط تفتگ‌های مخصوص چسب حرارتی استفاده می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های چسب حرارتی این است که اگر هنگام استفاده از آن دچار اشتباه شویم، می‌توانیم به راحتی آن را از سطح جدا کنیم. سرعت خشک شدن این چسب ها بالاست ولی قدرت چسبندگی آنها بستگی به مقدار مصرف چسب و جنس سطوح اتصال دارد.

4.چسب اسپری

چسب اسپری یکی از انواع چسب ‌های صنعتی است که برای اتصال سطوح ناهموار (یا سطوح عمودی) استفاده می‌شود. این چسب‌ها ویسکوزیته پایینی دارند، ضد آب، شفاف و انعطاف پذیر هستند و محدودیتی در اتصال به مواد مختلف ندارند. چسب اسپری فاقد ترکیبات کلر است و جزو چسب‌های دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

5.چسب بی هوازی

همه چسب ها برای خشک شدن به اکسیژن نیاز دارند، ولی چسب‌های بی ‌هوازی می‌توانند بدون اکسیژن یا هوا خشک شوند. این چسب ها در مواقعی که نیاز به ایجاد اتصال محکم بدون استفاده از گرما، اکسیژن یا حتی نور است، به کار می‌روند. چسب‌های هوازی می‌توانند برای سطوح مختلفی مانند پلاستیک، لاستیک، پارچه، چوب، شیشه، سنگ، سرامیک و الاستومرها استفاده شوند.

6.چسب رسانا

چسب‌های رسانا در صنایعی استفاده می‌شوند که تولیدات آنها نیاز به جلوگیری از تخلیه الکترواستاتیکی یا تداخل رادیویی و الکترومغناطیس در مواقع ناخواسته دارد. این چسب ها از اتلاف گرما جلوگیری می‌کنند، چون بین محصولات و اجزای آنها لایه‌هایی با خاصیت رسانای حرارتی ایجاد می‌کنند. چسب رسانا در صنایع تولید لوازم و تجهیزات پزشکی، مخابرات و هوا و فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7.چسب سنگ

نوع دیگری از چسب‌های صنعتی که به نام چسب سنگ معروف است، یک چسب دو جزئی بر پایه پلی استر است که برای چسباندن سنگ‌های طبیعی، مصنوعی، نماسازی و دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. قدرت چسبندگی و استحکام این چسب بسیار بالاست و سرما و گرما هیچ تأثیری در مقاومت یا ظاهر آن ندارد.

8.چسب چوب

چسب چوب یکی از معروف‌ترین چسب‌های صنعتی است. از این چسب حلال در آب، برای چسباندن قطعات چوبی و کاغذی استفاده می‌شود. چسب چوب سفید رنگ است، ولی بعد از خشک شدن شفاف و بی رنگ می‌شود و استحکام بالایی دارد. چسب چوب مارین قایقی از انواع چسب چوب‌های ضدآب و با قدرت چسبندگی بالا است که برای چسباندن و ساخت تخته‌های 3 لایه و ترموود استفاده می‌شود.

9.چسب‌های اپوکسی

چسب‌های اپوکسی از پرمصرف‌ترین چسب‌های صنعتی در صنایع خودروسازی و هواپیما سازی هستند. این چسب ها قدرت و سرعت چسبندگی بالایی دارند و حتی می‌توانند سطوح بتنی را هم به یکدیگر بچسبانند.

10.چسب موکت

چسب موکت محصولی با ویسکوزیته بالاست که برای چسباندن انواع کفپوش، موکت، صداگیر و اسفنج ساخته شده است. این محصول حلال در آب است، ولی مقاومت و ماندگاری بسیار بالایی دارد و معمولا در مدت زمان کوتاهی خشک می‌شود.

خرید آنلاین انواع چسب صنعتی

برندهای مختلفی در زمینه تولید چسب ‌های صنعتی فعالیت می‌کنند که معتبرترین آنها، LOCTITE و Sika هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع چسب و محصولات این برندها به فروشگاه آنلاین رایمند تجارت مراجعه کنید. رایمند تجارت طیف گسترده‌ای از انواع چسب‌های صنعتی، درزگیرها، چسب‌های پلی اورتان، سیلیکون، آکریلیک و اسپری فوم شرکت ‌های معتبری مانند LOCTITE، Sika، ANTIA، BELZONA، ABC و HILTI را به شما ارائه می‌دهد.

می‌توانید تمام ویژگی‌های محصولات، مشخصات فنی و روش استفاده از آنها را در سایت بررسی و سپس چسب صنعتی مناسب کار خود را انتخاب کنید. برای سفارش محصولات نیز، فقط کافی است به نشانی https://www.raymandtejarat.com/ مراجعه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان، سفارش خود را تحویل بگیرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز