خبرگزاری کار ایران

آیا خرید کتاب دست دوم کار بی کلاسی است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۴۸۴

هرروزه شاهد اقبال بیشتر به خرید کتاب‌ دست دوم در ایران هستیم. البته باید گفت که این  اقبال در مقایسه با کشورهای توسعه یافته هنوز بسیار کم است. این سوال همیشه وجود داشته که چرا رابطه ما ایرانی‌ها با کالای دست دوم خوب نیست. در گپ و گفت‌هایی که با خوانندگان کتاب داشتیم از آن‌ها در مورد دلایل استقبال کم به کتاب دست دوم پرسیدیم.  بین پاسخ ها بیشتر از هر چیزی به دو دلیل عمده برخوردیم که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

خرید کتاب دست دوم کار بی کلاسی نیست؟

استفاده از کالاهای دست دوم نه تنها نشانه فقر نیست، بلکه نشانه فرهنگ مصرف صحیح و مسئولانه است. در کشور‌های توسعه یافته تر بازار کالاهای دست دوم بسیار بزرگتر از ایران است. در صورتیکه درآمد سرانه مردم در این کشورها از ما ایرانی‌ها بسیار بیشتر است. اما آن‌ها به اینکه از کالای دست دوم استفاده می کنند افتخار هم می‌کنند. بله! این مبالغه نیست، چراکه در بین بعضی از اقشار این جوامع استفاده کردن و هدیه دادن کالاهای دست دوم بسیار رایج و نشانه فرهنگ بالا است. این روزها در غرب (البته نه در فیلم های هالیوودی) الگوی مصرف صحیح بسیار اهمیت پیدا کرده است. برای مثال اینکه شرایط کودکان کار در آسیای جنوب شرقی در حین تولید یک لباس ارزان چگونه بوده، برای خریداران آن لباس در پاریس مهم است. اینکه در تولید یک ظرف چقدر پلاستیک مصرف شده و اینکه آیا بطری یک نوشیدنی قابل بازیافت است یا نه تاثیر بسزایی بر روی تصمیم خریداران می گذارد. مصرف کنندگان گوشت در هنگام خرید آن به شرایطی که دام در آن نگهداری شده و نوع سلاخی دقت می‌کنند. و سعی میکنند، حتی با پرداخت مبالغ بیشتر، از محصولات حیواناتی استفاده کنند که در شرایط بهتری پرورش یافته‌اند. شاهد این مدعا کمپین های فعالان حقوق حیوانات و محیط زیست است که این روزها به طور گسترده ای درحال اجرا و جمع کردن مخاطب هستند.

در این جوامع مردم اقبال بی نظیری به خریدن کتاب های دست دوم دارند. چراکه با اینکار فقط هزینه کمتری پرداخت نمی‌کنند بلکه به حفظ جنگل‌ها و درختان نیز کمک می کنند. خلاصه بگویم دیگر دوران اینکه: "من پولدار هستم و می توانم بی پروا خرج کنم، پس من باکلاس هستم" گذشته است. فرهنگ در حجم اسکناس های تو جیب نیست. فرهنگ و کلاس در نوع مصرف کردن و ارزش قایل شدن برای دیگران و محیط زیست است.

بیایید از خودمان شروع کنیم!

دفعه بعد که خواستیم به یکی از دوستانمان هدیه بدهیم برایش یک کتاب دست دوم بخریم. و دلیل این تصمیمان را هم برایش توضیح بدهیم. به او بگیم که دوستش داریم و می خواهیم تلاشمان برای حفاظت از محیط‌زیست را با او شریک بشویم. اینگونه شما فقط یک کالا به دوست خود هدیه ندادید بلکه یک هدف بهش هدیه دادید.

نگرانی درمورد کیفیت کتاب‌ها

نکته دومی که در گپ‌وگفت با چند دوست کتابخوان مکررا بیان شد نگرانی از کیفیت کتاب دست دوم بود. خیلی از ما نگران این هستیم که نکند کتاب دست دومی که خریداری می‌کنیم دارای لک، پارگی و یا کثیف باشد و این موضوع مانع لذت بردن ما از کتاب شود. اگر بخواهیم عادلانه نگاه کنیم باید بگویم: آن‌دسته از افرادی که فکر می‌کنند کتاب دست دوم مثل هندوانه در بسته است و از کیفیت آن نمی توان اطلاع داشت کمی هم حق دارند. شاید آنها در گذشته چنین چیزی را تجربه کرده‌اند. شاید کتابی را خریده‌اند که واقعاً پارگی داشته و یا در گوشه و کنارش لک های چربی وجود داشته و دلشان را زده است. اما دیگر نگران این موضوع نباید بود. برای مثال در وب سایت چوبک برای این مشکل یک راه حل کارآمد در نظر گرفته شده است. تمامی کتاب‌های خریداری شده توسط کارشناسان این وبسایت به طور دقیق بررسی می‌شوند و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی این کتاب‌ها از روند فروش حذف می شوند. احتمال اینکه مشکلات یک کتاب از چشمان تیزبین این کارشناسان پنهان بماند کم است. اما اگر این اتفاق افتاد، برای آن هم راه حل دارند. اولا اینکه شما می توانید از گزینه پرداخت پس از تحویل استفاده کنید، یعنی می توانید اول کتاب را در دستانتان بگیرید، خودتان بررسی اش کنید و اگر مورد تاییدتان بود هزینه آنرا پرداخت کنید. دوما کتاب‌های خریداری شده از وب سایت چوبک شامل گارانتی مرجوعی تا 4 روز می باشند. شما بدون ذکر هیچ دلیلی می توانید کتاب‌ها را  پس بفرستید. با استفاده از وب سایت چوبک دیگر لازم نیست نگران کیفیت کتاب ها باشید.

آیا خرید کتاب دست دوم کار بی کلاسی است؟

سخن آخر

سعی کردم در این نوشته به نکاتی که ما را در مورد استقبال کم ما ایرانیان به کتاب دست دوم کنجکاو کرده بود بپردازیم. بخشی از این نگرانی‌ها ریشه در فرهنگ و نوع نگاه ما به مقوله مصرف کالا دارد.  مبحثی که باید ریشه آن‌را را در تاریخ و فرهنگ‌مان جستجو کرد. و بخش دیگری که حاصل تجربیات نه چندان خوب مصرف‌کنندگان کتاب دست دوم در گذشته است. البته همانطور که اشاره شد. این موضوع به کمک فروشگاه آنلاین کتاب دست دوم چوبک حل شده است. قیمت سرسام آور کتاب های نو متاسفانه دسترسی به این منبع ارزشمند دانش را سخت تر از قبل کرده است. اما همه ما خوب می‌دانیم که دور شدن از کتاب و کتابخوانی می تواند اثرات جبران ناپذیری برای فرهنگ غنی کشورمان داشته باشد. پس به نظر میآید که استفاده از کالای ارزان و دست دومی که دارای کیفیت خوبی است و بازگرداندن کالاهایی همانند کتاب به چرخه‌ی مصرف می‌تواند کمک بزرگی در راستای افزایش سرانه مطالعه در کشورمان باشد. و در آخر باید بگوییم که محتوای هیچ کتابی دست دوم نمی شود و در کتاب نو همان نوشته که در کتاب دست دوم نوشته شده است. پس شما هم اگر به دنبال کتاب های ارزان و با کیفیت هستید سری به chooback.com  بزنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز