خبرگزاری کار ایران

شیخی در تشریح جلسه کمیسیون بهداشت مجلس:

۷۰ درصد احکام برنامه ششم در حوزه سلامت اجرا نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۹۸۲

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: طبق کارشناسان سازمان برنامه و بودجه از میزان تحقق احکام برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت، ۳۰ درصد احکام برنامه ششم در این حوزه اجرایی شده است.

به گزارش ایلنا، زهرا شیخی در تشریح نشست امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از استماع گزارش سازمان برنامه و بودجه در مورد میزان تحقق و اجرایی شدن احکام برنامه ششم توسعه و نحوه تدوین برنامه هفتم در حوزه سلامت خبر داد و گفت: متأسفانه علی احمدی معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در نشست حاضر نشد و با توجه به اینکه این سازمان در برنامه ششم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است، نمایندگان از عدم حضور وی انتقاد کردند.

وی افزود: کارشناسان سازمان برنامه و بودجه گزارشی از میزان تحقق اجرایی شدن احکام برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت ارائه کردند و با توجه به بررسی‌های انجام شده و براساس اظهارات مطرح شده توسط مسئولان مربوطه تنها حدود ۳۰ درصد احکام برنامه ششم در حوزه سلامت اجرایی شده است.

شیخی اظهار کرد: کارشناس وزارت بهداشت بیان کرد که سعی کردیم در برنامه ششم براساس سند سیاست‌های کلی سلامت برنامه‌ها را مشخص کنیم و این، یکی از نقاط قوت برنامه ششم بود البته در حوزه اجرا مشکلات و مسائل زیادی وجود داشته است به‌گونه‌ای که عدم تخصیص منابع پایه و بودجه لازم یکی از موارد عدم اجرای احکام بوده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: نمایندگان در نشست امروز عدم تعیین متولی واحد و پاسخگوی مشخص و بی‌توجهی به تعیین قیمت تمام شده خدمات را یکی از دلایل عدم اجرای احکام برنامه ششم در حوزه سلامت مطرح و تأکید کردند که این مسائل باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرند.

وی عنوان کرد: در نهایت تنها مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکلات شده این است که دستگاه‌های اجرایی به قانون برنامه ششم به عنوان مرجع اصلی انجام کار نگاه نکردند و چه بسا این کار به دلیل وجود تعارض منافع باشد و از آنجایی که منافع افراد در گرو اجرا نشدن برنامه بوده بنابراین توجهی به اجرای آن نکردند.

شیخی افزود: همچنین گزارش دیگری توسط کمیته پایش و آسیب‌شناسی برنامه ششم توسعه کمیسیون بهداشت ارائه شد که در این رابطه ابهامات قانونی که هنوز وجود دارد و باعث ایجاد تفاسیر مختلفی از برنامه ششم و همچنین برنامه‌های قبلی شده از جمله مسائلی است که باید در برنامه هفتم توسعه حل و فصل شود؛ این کمیته چرایی عدم تحقق احکام برنامه ششم در حوزه سلامت را به صورت دقیق بررسی و عدم وجود منابع کافی و شاخص‌های قابل رصد را از جمله دلایل عدم اجرای احکام اعلام کرد.

شیخی بیان کرد: بیمه سلامت هم گزارشی در مورد میزان افراد بیمه شده طی مدت اخیر و همچنین اختصاص پنج هزار میلیارد تومان برای پوشش صد درصدی بیمه‌ای بیماران صعب‌العلاج و خاص گزارشی را ارائه کرد که گام بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: در نهایت مقرر شد کمیته‌های تخصصی کمیسیون جلساتی را با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند تا بتوان برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای پیش‌بینی احکام حوزه سلامت در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز