خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در مقابله با گردو غبار رضایت‌بخش نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۲۲۴

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم آگاهی مجلس از مذاکرات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با کشورهای منطقه، عملکرد این سازمان در زمینه گرد و غبار را رضایت بخش ندانست.

«سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به کشورهای منطقه در جهت رایزنی برای حل بحران‌ ریزگرد، اظهار کرد: این سفرها می‌تواند مثمرثمر باشد، اما اینکه چه قدر بتوانیم از این مذاکرات استفاده کنیم، یا اینکه اثربخشی آن چه اندازه است، مسأله اصلی است.

وی افزود: مذاکرات در مورد حل پدیده ریزگرد نباید بدون برنامه باشد. هدف و برنامه‌های ما باید مشخص بوده و به یک توافق برسیم و به آن عمل کنیم.

این نماینده مجلس یادآور شد: ما قبلا از دیپلماسی محیط زیست غفلت کرده‌ایم و به ویژه در حوزه دیپلماسی آب رفتار منفعلانه‌ای داشته‌ایم. اینکه الان هم تحرکاتی در حوزه آب و ریزگرد در حال انجام است، ناشی از یک مطالبه عمومی است. اینکه مردم این موضوع را مطالبه می‌کنند یک برگ برنده برای نظام جمهوری اسلامی است. در کشورهای منطقه که مردم با پدیده ریزگرد درگیر هستند در حوزه گفتمان عمومی خود آن را مطرح نمی‌کنند و عملا مطالبه مردمی مثل کشور ما ندارند به همین دلیل با تکیه بر آگاهی مردم و مطالبه عمومی آنها می‌توانیم در منطقه و مذاکرات، پیشرو باشیم.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی می‌تواند با توجه به دو محور اصلی مدیریت گردوغبار، یعنی سازگاری و کاهش، برنامه عمل مشترک را در منطقه پیشنهاد دهد.

رفیعی بیان کرد:‌ هنوز مجلس شورای اسلامی در جریان محتوای این مذاکرات نیست تا بدانیم بر چه مبنایی این دیدارها انجام می‌شود، اما با توجه به شرایط بحرانی کشور مسئولان مذاکره کننده باید تمام جوانب را باهم بسنجند و اقدام کوری نداشته باشند.

وی یادآور شد: عملکرد سازمان محیط زیست در حوزه مبارزه با گرد و غبار و پدیده ریزگرد رضایت بخش و کارآمد نیست، به عنوان نمونه گزارش عملکرد ستاد ملی مدیریت گردوغبار  بیشتر به گزارش عملکرد سازمان منابع طبیعی ارتباط داشت تا محیط زیست و ستاد ملی گرد و غبار. گرچه سهم بیشتر بودجه گردوغبار به سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی اختصاص یافته، اما ستاد ملی گردوغبار به  عنوان  یک هماهنگ کننده باید بگوید که چه اقداماتی انجام داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز