خبرگزاری کار ایران

تداوم بحران کار کودکان در آستانه بیستمین سالروز جهانی مقابله با پدیده کودک کار

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۸۳۳

هرساله ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از شبکه تلویزیونی سی. ان. بی. سی آمریکا، امروز ۱۲ ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. این درحالی است که باوجود تداوم کار کودک در اقصی نقاط جهان، شعار امسال سازمان جهانی کار ILO «حمایت اجتماعی جهانی برای پایان دادن به کار کودکان» است. این شعار با مطالبه سرمایه‌گذاری در شبکه‌های ایمنی اجتماعی و تدوین برنامه‌هایی برای محافظت از کودکان در برابر اجبار به کار کودکان، مطرح شده است. 

هر ساله ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان گرامی داشته می‌شود. با توجه به اینکه بیش از ۱۵۰میلیون کودک و نوجوان هنوز در مناطقی از جهان کار اجباری می‌کنند، کارشناسان معتقدند این کار برای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی یا آموزشی آینده آن‌ها مضر است. 

طبق این گزارش، درباره بحث مقابله با پدیده کودک کار، گسترش آگاهی در مورد این روز مهم و موثر است. با وجود اینکه در چند دهه اخیر تعداد کودکانی که به کار مشغول هستند در سراسر جهان کاهش یافته، اما پیشرفت این روند به‌دلیل همه‌گیری کرونا در سه سال اخیر کند بوده و حتی در برخی نقاط جهان روند مقابله با آن متوقف شده است. 

گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان بین المللی کار (ILO) تخمین زده است که در هند ۲۰ درصد از کودکان بین ۱۵ تا ۱۷ سال در صنایع و مشاغل خطرناک و بیش از ۱۲ میلیون کودک زیر سن ۱۷ سال به کار مشغول بوده‌اند. 

تاریخچه امروز

این روز (سالروز مقابله با پدیده کودک کار) برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ پس از اینکه سازمان بین المللی کار آن را به‌عنوان یک روز تعطیل مطرح کرد، به‌عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شد. این روز با تصویب معاهدات مهمی مانند کنوانسیون منع اشکال مختلف کار کودک (کنوانسیون شماره ۱۸۲ سازمان جهانی کار در سال ۱۹۹۹) و کنوانسیون شماره ۱۳۸ همان سازمان که در سال ۱۹۷۳ تصویب شد، همزمان بوده است. 

جنبش جهانی مقابله با کار کودک در اقصی نقاط جهان امیدوار است تا آگاهی بیشتری را در مورد آسیب‌هایی که کار کودک به آحاد جوامع برساند، به ویژه سوءاستفاده کودکان در فرآیند قاچاق مواد مخدر، تجارت جنسی و استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه، مواردی است که جنبش مقابله با کار کودک درمورد آن‌ها مبارزه می‌کند. 

هدف این روز گردآوری ذی‌نفعان و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مختلف و دولت‌های ملی و محلی، مقامات مدنی، اعضای جوامع علمی و سازمان‌های مدنی و بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن کارهایی است که میلیون‌ها کودک را از آموزش مناسب، شرایط کار و دستمزد زندگی محروم می‌کند. 

مضمون مراسم‌های بزرگداشت امسال 

براساس این گزارش، تمرکز ویژه‌ای بر آسیب‌های روحی و جسمی‌ای که کار کودک ایجاد می‌کند، در مطالعات سال‌های اخیر شده است. در این روز تمرکز ویژه‌ای بر تدوین دستورالعمل‌های مناسب جهت ریشه کن کردن کار کودکان شده است. 

مضمون سالروز و بزرگداشت امروز در سال جاری، بحث «حمایت اجتماعی جهانی برای پایان دادن به کار کودکان» است. این شعار خواستار سرمایه‌گذاری در شبکه‌های ایمنی اجتماعی و برنامه‌هایی برای محافظت از کودکان در برابر اجبار به کار کودکان است. با توجه به اینکه ۱.۵ میلیارد یا تقریباً یک سوم از کودکان فاقد هرگونه حمایت اجتماعی هستند، یک رویکرد جامع برای افزایش سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از کار کودک در سراسر جهان مورد نیاز است که سازمان‌های مختلف جهانی از ILO تا یونیسف همچنان در جهان پیگیر آن هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز