خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه به دنبال مذاکره با آمریکا بر سر اوکراین به بهانه پیمان استارت ۳ است/ گفت‌وگوی قدرت‌ها را نمی‌توان صرفاً گفت‌وگوی صفر و یکی دانست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۱۸۷

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: روس‌ها می‌خواهند امتیازاتی که می‌دهند و می‌گیرند را در بالاترین سطح مقام‌ها و ساختار سیاسی ایالات متحده ردوبدل کنند نه اینکه با رئیس‌جمهوری اوکراین سر میز مذاکره بنشینند.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح احتمال آغاز مذاکرات پیمان استارت ۳ میان روسیه و آمریکا در حاشیه جنگ اوکراین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیمان استارت ۳ عملاً تا سال ۲۰۲۶ دارای اعتبار است و پس از روی کار آمدن جو بایدن، این پیمان  میان دو طرف به امضا رسید. اینکه سفیر روسیه در آمریکا در این مقطع و در باب مذاکرات با محوریت پرونده استارت ۳ سخن می‌گوید، صرفاً یک پیام مهم دارد. آنها می‌خواهند از این طریق وارد مذاکره با آمریکا شوند، ولی به نظرم این مذاکرات محوریتش بحث پیمان استارت نخواهد بود، بلکه باز هم پرونده اوکراین مطرح است. در این میان باید توجه داشت که در قضیه مذاکرات اوکراین هم آمریکایی‌ها چراغ سبز نشان ندادند و در سوی دیگر روس‌ها هم در شرق اوکراین مشغول پیشروی‌های نظامی خود هستند تا در نهایت بتوانند برخی از شهرهای این منطقه را به تثبیت برسانند.

وی ادامه داد: به همین دلیل سخنان اخیر سفیر روسیه در واشنگتن آن هم با محور پیمان استارت سه را باید نوعی پیش قدمی از سوی مسکو با محوریت پرونده اوکراین دانست که در نهایت این مسأله در پوشش مذاکرات در قالب پیمان استارت ۳ مطرح شده است. به عقیده من در شرایط کنونی روسیه به دلیل اعمال تحریم‌های جدید و گسترده اقتصادی و همچنین مباحثی از جمله عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، به دنبال یک راه جدید برای مذاکره با آمریکا در پرونده اوکراین است. در این میان عملاً ایالات متحده نمی‌خواهد وارد مذاکره با روس‌ها شود و مسکو همه می‌داند که تحریم‌ها فشار زیادی بر پیکره اقتصادی روسیه وارد آورده است. از سوی دیگر باید توجه کرد که مسکو به خوبی می‌داند ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر آمریکا و بریتانیا قرار دارد و همین مسأله مذاکره با کی‌یف را در شرایط کنونی بسیار سخت و دشوار می‌کند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: روسیه به این نتیجه رسیده که بهتر است به جای اوکراین با آمریکا وارد مذاکره شود. روس‌ها می‌خواهند امتیازاتی که دریافت می‌کنند یا امتیازاتی که ارائه می‌دهند را در بالاترین سطح مقام‌ها و ساختار سیاسی ایالات متحده رد و بدل کنند. به نظر آنها این اقدام باید با واشنگتن انجام شود نه این‌که بخواهند با اوکراین وارد چنین مناسبات و مذاکراتی شوند. از سوی دیگر، روسیه نمی‌خواهد حملات فعلی را به خارج از منطقه دونباس بکشاند و به نوعی به دنبال گسترش این اقدام‌های نظامی نیست. به موازات این روند باید دانست که ایالات ‌متحده سخنان سفیر روسیه در واشنگتن را یک نقطه ضعف تلقی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها معتقدند که روسیه باید از شرق و اوکراین و حتی جزیره کریمه خارج شود اما توجه داشته باشید که آمریکا و بریتانیا در این میان کمترین ضربه را دریافت می‌کنند. واقعیت این است که اوکراین و اروپا متضررهای اصلی بحران فعلی هستند و بر همین اساس این مسأله باعث می‌شود اروپا و اوکراین بیش از حد به آمریکا وابسته شوند. این در حالی است که ایالات متحده به دنبال بیرون کردن روسیه از شرق اوکراین است ولی بحث اینجاست که گفت‌وگوی قدرت‌ها را نمی‌توان صرفاً یک گفت‌وگوی صفر و یکی دانست؛ بلکه امتیازهایی می‌دهند و امتیازهایی دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز