خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در کشتیرانی در گفت‌وگو با ایلنا :

تجربه دور زدن تحریم‌های دوره اول، مانع کاهش فعالیت کشتی‌ها شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۰۶۸

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم گفت: خوشبختانه در تحریم‌های دوم با توجه به استفاده از تجربه دور زدن تحریم‌های دوره اول، میزان مصرف سوخت کاهش پیدا نکرد و اتفاقا روند مصرف سوخت افزایشی بوده چراکه فعالیت کشتی‌ها رشد داشت و تنها مسیرها تغییر کرده‌ است.

سعید قبیتی در حاشیه بازدید از سایت سوخت رسانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 55 سال پیش تاسیس شد و امروز دارای 150 فروند شناور ملکی است، اظهار داشت: در حال حاضر سن ناوگان شرکت کشتیرانی حدود 17.5 سال است که به دنبال از رده خارج سازی شناورهای قدیمی‌تر هستیم. همچنین یک میلیارد و 500 میلیون دلار مجموع فروش کشتیرانی در سال 1400 بوده  و امسال این رقم را افزایش خواهیم داد. 

وی با بیان اینکه بانکرینگ قشم با ظرفیت 53 هزار تن فعالیت دارد، افزود: شرکت سوخت‌رسانی با در اختیار داشتن 6 کشتی ملکی در سال گذشته 99 درصد سوخت را تامین کرده و سالانه 400 هزار تن سوخت شناورها را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم در پاسخ به این سوال مبنی بر تواناهایی ایران در رقابت با فجیره در بحث سوخت رسانی در منطقه اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین محدودیت اصلی شرکت خدمات مهندسی کشتیرانی قشم مربوط به دسترسی به امکانات است. فجیره دارای مخازن متعدد است و حجم قابل توجهی نسبت به سوخت رسانی قشم سوخت کم سولفور را  دریافت می‌کند و دسترسی بیشتری به سوخت کم سولفور دارد.  

قبیتی ادامه داد: مشکلات و چالش‌های بانکرینگ را با دولت مطرح کرده‌ایم که مهمترین آنها وضع و اعمال مقررات دست و پا گیر است که اجازه نمی‌دهد که رغبتی برای توسعه داشته باشیم که از جمله این مسائل، مشکلات گمرکی، مشکلات تعرفه‌ای است که دستگاه متولی این مقررات را به اجرا می‌کنند که جذابیت بانکرینگ را برای توسعه فعالیت‌ها کاهش می‌دهند.  البته پیشنهادات اصلاحی شرکت‌های سوخت‌رسان از طریق انجمن بانکرینگ به واحدهای ذیربط منعکس شده و در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه فجیره و قشم رقیب یکدیگر نیستند و هر یک از این سایت‌های سوخت رسانی فعالیت و سهم خود را در این منطقه دارند، گفت: زمانی می‌توان قشم و فجیره رقیب یکدیگر دانست که در شرایط مساوی و یکسان در بازار خلیج فارس که سالانه 50 هزار فروند کشتی از آن عبور می کند، حضور داشته باشند و بتوانند در شرایط رقابتی مشتری جذب کنند. 

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم افزود: در حال حاضر تمرکز شرکت خدمات دریایی و مهندسی  بر تامین نیاز داخلی است و فجیره هم  بر اساس شرایطی که دارند در بازار خلیج فارس فعالیت می کنند.  

قبیتی در پاسخ به این سوال که آیا پس از تحریم‌های ترامپ میزان مصرف سوخت کشتی‌ها کاهش پیدا کرده، گفت: خوشبختانه در تحریم‌های دوم با توجه به استفاده از تجربه دور زدن تحریم‌های دوره اول، میزان مصرف سوخت کاهش پیدا نکرد و اتفاقا روند مصرف سوخت افزایشی بوده است چراکه فعالیت کشتی‌ها رشد داشت و تنها مسیرها تغییر کرده‌ است. 

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه این مجموعه و احداث شهرک دریایی در منطقه سوخت رسانی قشم اظهار داشت: طرح‌های توسعه‌ای به قوت خود باقی است و در بحث سهامداری با سهام داران این مجموعه مشکل و محدودیتی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای نداریم. همچنین با توجه به شرایط فعلی با توجه به اینکه شرکت هیا خارجی هم ملاحظات خود را دارند، توقع ورود سرمایه گذاران خارجی را نداریم.

انتهای پیام/
فاطمه مهدیانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز