خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در نشست خبری / کامل /

لغو تحریم‌ها طی ۶ ماه صورت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۴۰

قدرت‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید و تحریم کارساز نیست / به ملت ایران خبر می‌دهم فعالیت غنی سازی کما فی السابق صورت می‌گیرد / افتخار می‌کنیم که توانستیم پیش از پایان مهلت ۱۰۰ روزه به این موفقیت برسیم.

رییس‌جمهور گفت: با اولین قدم برخی تحریم‌های دیگر که قرار بود افزایش یابد متوقف می‌شود بخشی از تحریم‌های بانکی نیز برداشته می‌شود که این عمل درطی ۶ ماه آتی صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا‏، حسن روحانی پیش از ظهر امروز(۳ آذر) در نشستی خبری که در پی توافقات هسته‌ای ایران با گروه ۱ + ۵ برگزار شد‏، گفت: می‌خواهم در این نشست به شکلی کوتاه گزارشی از تلاشهای پیگیر تیم دیپلماتیک و سیاست خارجی ایران ارائه بدهم.

روحانی در ادامه افزود: دستاوردهای این مذاکرات جلوه‌ای بیشتر و بزرگ‌تر از بزرگی و کرامت ملت ایران را نشان داد. این مردم در طول تاریخ دارای عظمت و بزرگی‌های آنچنانی بوده است که موجب جلب توجه مردم دنیا شده است.

رئیس جمهور با بیان ان که آنچه موجب شد این مذاکرات به نتیجه برسد این بوده است که قدرتهای جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که راه حل مسئله هسته‌ای تکریم ملت ایران است، تصریح کرد: قدرت‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید و تحریم کارساز نیست. دولت تدبیر وامید از ابتدای شروع به کار خویش به دنبال ایجاد اعتماد میان جمهوری اسلامی وکشورهایی بوده است که علاقه ارتباط با این ملت بزرگ را داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: برای ایجاد اعتماد درمیان تبلیغات ناصحیح دشمن که می‌خواستند چهره ایران هراسی را برای جهانیان ترسیم کنند، ما سعی کردیم براساس منطق اعتماد برانگیر این جو را از بین ببریم.

روحانی گفت: منطق اعتماد برانگیز تیم مذاکره کننده ایران فصایی را ایجاد کرد که مسیر مذاکرات و مذاکره در مسیر درست خویش قرار بگیرد. هرچند معتقدیم این مسیر اعتماد دو طرفه است و کشورهای غربی نیز باید شرایط را طوری فراهم کنند که ما هم به آن‌ها اعتماد کنیم. این مسیر طولانی است، اما در طی این مذاکرات قدمهای بزرگی برداشته شد.

وی افزود: نکته دیگر از دستاوردهای این مذاکرات تعامل با جهان است که با اعتماد به دست آمده در طی این مذاکرات قدمهای بزرگی برداشته شده است. این دولت از ابتدای شروع کار خویش در کنار فعالیتهای اقتصادی، فرهنگی؛ سیاست داخلی و اجتماعی… فعالیتهای سیاستهای خارجی خویش را آغاز کرد که این فعالیت‌ها مشخصا از شهریور و مهر ماه امسال با سفر به بیشکک و نیویورک و شروع مذاکرات با گروه ۱ + ۵ در سطح وزیران که ابتدا در نیویورک شروع شد و در ژنو ادامه یافت، صورت پذیرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه حاصل این مذاکرات این بود که گروه ۱ + ۵ یا‌‌ همان قدرتهای جهانی حقوقی هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند، خاطرنشان کرد: هرچند که جمهوری اسلامی ایران به طور ذاتی از حق هسته‌ای برخوردار بوده و ان پی تی به همه کشور‌ها این حق مشروع را داده و به همین دلیل ۴۰ کشوراز این حق برخوردار هستند، اما در این مذاکرات کشورهای بزرگ به این حق هسته‌ای ایران اذعان نمودند که این مسئله هم از نظر سیاسی و هم از نظر از بین رفتن تحریم‌های صورت گرفته دستاورد بزرگی بود.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری گفت: دستاوردی دیگری که در طی این مذاکرات به دست آمد‏، حق غنی سازی هسته‌ای در خاک ایران است.

رئیس جمهور ادامه داد: درمتن این توافق نامه به صراحت آمده است که ایران غنی سازی هسته‌ای خود را در داخل کشور انجام می‌دهد و من به ملت ایران خبر می‌دهم فعالیت غنی سازی کما فی السابق صورت بگیرد. که این هم شامل فوردو؛ نطنزو هم اراک و اصفهان و بندر عباس می‌شود و آن‌ها به فعالیتشان ادامه خواهند داد.

روحانی با بیان اینکه براساس توافقات صورت گرفته قدرتهای جهانی اعلام کردند با فرا رسیدن مذاکرات جامع، تمامی تحریم‌ها برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها شامل تمامی تحریمهای صورت گرفته از سوی سازمان ملل متحد، تحریم‌های یک سوی اتحادیه اروپا و بعضی از کشور‌ها که البته این تحریم‌ها قدم به قدم و با پیش رفتن سایر مذاکرات از بین می‌رود.

رئیس شورای امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: دستاورد چهارمی که در طی این مذاکرات حاصل شد این بود که سازمان تحریم با این توافق برداشته می‌شود. با اولین قدم برخی تحریم‌های دیگر که قرار بود افزایش یابد متوقف می‌شود بخشی از تحریم‌های بانکی نیز برداشته می‌شود که این عمل در طی ۶ ماه آتی صورت خواهد گرفت.

روحانی با ابزار امیدواری مبنی بر اینکه طرف مذاکره کننده بر تعهداتش پایبند باشد، گفت: حل این مساله زمانی خواهد بود که در این شش ماه هر دو سوی مذاکره کننده بر تعهداتشان پای بند باشند و ما امیدواریم که طرف غربی نیز تعهداتش را جامه عمل بپوشاند.

وی گفت: نتایج این توافقات اولیه است و با اتمام این مذاکرات جامع و نهایی آغازمی شود و خوشحالیم که در طی ۱۰ سال احیر هرچند به شکل موقت و غیر دائم به این سطح از توافقات با قدرتهای بزرگ دست یافته‌ایم.

وی اظهار داشت: مذاکرات جامع که از امروز کلید می‌خورد می‌تواند مذاکرات نهایی و پایانی باشد. من از همین تریبون اعلام می‌کنم که از سوی تهران اراده‌ای جدی وجود دارد و امیدواریم که این اراده نیز در طرف مقابل همانند این مذاکرات وجودداشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه زمانی مذاکرات پیش خواهد رفت که طرف مقابل نیز در موضعی برابر و یکسانی باشد، خاطر‌نشان کرد: در این مذاکرات طرف مقابل با موضعی یکسان و برابر نه از بالا بلکه از موضع پایین حضور یافته بود و همین مساله موجب شد که این مذاکرات به خوبی پیش برود و من امیدوارم که در مذاکرات بعدی با چنین اراده‌ای ادامه یابد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به اینکه ملت ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست، گفت: امیدواریم کسانی نباشند که یک سال دیگر بیایند و بگویند که ما مانع از ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران شده‌ایم. این یک جوک خنده دار است ما هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم و گزارشهای اژانس نیز تایید کننده همین مساله است.

روحانی در ادامه افزود: دنیا باید بداند اگر می‌خواهد مانع از توسعه ایران شود اینکار امکان پذیر نیست، چرا که حق هسته‌ای ایران با توسعه گره خورده است واز سوی دانش هسته‌ای متعلق به ایران و بومی شده است و ما آماده‌ایم با دنیا و اژانس همکاری کنیم تا شبهات افریده شده در طی این سال‌ها حل شود

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید بگویم این موفقیت حاصل شده در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و در سایه حمایت‌های بی‌دریغ ملت ایران و همچنین در سایه تلاش‌های بی‌وقفه تیم دیپلمات‌هایمان در طی مذاکرات و همچنین کمک سایر نهادهای دیگر مانند شورای عالی امنیت ملی و مجلس محترم شورای اسلامی و دیگر نهاد‌ها بوده است.

وی ادامه داد: یاد همه شهیدان بویژه شهدای هسته‌ای که با تلاش و فعالیت خود و با نثار خون و زندگی خود موجب شدند این فناوری به کمال برسد گرامی می‌داریم. امروز ما می‌توانیم بگوییم ایران جزو کشورهای دارای فناوری هسته‌ای از جمله فناوری غنی‌سازی است که البته این فناوری نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: فناوری هسته‌ای ما با تلاش و کوشش سازمان انرژی اتمی و رئیس این سازمان و همه اندیشمندان به مسیر خود ادامه می‌دهد‏، البته در روزهای آینده پس از بازگشت تیم مذاکره کننده آن‌ها جزئیات این مذاکرات را به شکل تفصیلی تبیین خواهند کرد.

رئیس جمهور در ادامه اظهارات خود با حضور خانواده شهدا و با ارائه لوح یادبود از این خانواده‌ها تقدیر کرد و گفت: این موفقیت در سایه تلاش‌های همه اندیشمندان هسته‌ای بویژه شهدای هسته‌ای به ثمر رسید که زندگی خود را نثار کردند. ما به این خانواده‌ها افتخار می‌کنیم که در این مسیر عزیز‌ترین فرد خود را تقدیم کردند و همواره نیز به این ایثار افتخار می‌کنند و ما هم به همه آن‌ها افتخار می‌کنیم.

روحانی افزود: انشاءالله خداوند همه ما را در این مسیر کمک کند تا این توسعه را ادامه دهیم. من به همه فعالان اقتصادی می‌گویم که از امروز فعالیت شما آغاز خواهد شد. ما مسیر را هموار‌تر کردیم و از امروز کوشش و تلاش شما باید شروع شود.

وی گفت: همچنین به مردم ایران عرض می‌کنم که ما هر چه داریم از ایستادگی، وحدت، انسجام و حمایت‌های بی‌دریغ شما داریم. حماسه ۲۴ خرداد را مردم آفریدند. امروز این موفقیت از ثمرات‌‌ همان حماسه سیاسی است که دولت به آن افتخار می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما افتخار می‌کنیم که توانستیم پیش از پایان مهلت ۱۰۰ روزه که در واقع فردا آغاز صدمین روز شروع به کار دولت یازدهم است به این موفقیت برسیم. انشاءالله این موفقیت‌ها به کمک شما ادامه خواهد یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز