معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما:
رسانه تحت تأثیر عناصر قدرتمند است
رسانه تحت تأثیر عناصر قدرتمندی است و اگر کسی این عناصر را درک کند میتواند رسانه مناسب را انتخاب کند.
ایلنا: معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما گفت: برای مخاطبشناسی باید سه کار بلوک بندی مخاطب و تغییرات آن، الگوی مخاطبشناسی، و گروه بندی مخاطب و انواع آن را انجام دهیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن خجسته در هفتمین نشست تخصصی رسانه و چشم انداز ایران ۱۴۰۴ به عوامل موثر بر انتخاب رسانه در ترویج چشم انداز اشاره کرد و گفت: رسانه تحت تأثیر عناصر قدرتمندی است و اگر کسی این عناصر را درک کند میتواند رسانه مناسب را انتخاب کند.
معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه رویکردهای فرایندی و معناشناختی دو رویکرد ارتباطی هستند، گفت: در رویکرد فرآیندی ارتباطات به معنای انتقال پیام از یک جا به جای دیگر است.
خجسته ادامه داد: در رویکرد معناشناختی پیام را باید در یک بستر اجتماعی تولید کرد و این رویکرد بر این باور است که پیامهایی که در بستر اجتماعی تولید نشدهاند؛ نمیشوند.
به گفته معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما ارتباطات معناشناختی به ما یاد میدهد که چگونه پیام اثربخش داشته باشیم.
خجسته به دیدگاه فلسفی درباره ماهیت رسانههای اشاره کرد و افزود: ابزارگرایان، زادگرایان و ابزارگرا - زادگرا(تعامل گرا) از دیدگاههای فلسفی درباره ماهیت رسانهها هستند.
وی در ادامه به چگونگی مقایسه ابعاد گوناگون رسانهها پرداخت و افزود: با راست نمایی، سرعت ارسال پیام، قابل حمل بودن، گستردگی پوشش رسانه، اطلاعات محیط پیرامونی و قابلیت دسترسی رسانه به بازخوردها میتوان ابعاد گوناگون رسانهها را مقایسه کرد.
معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما با طرح این پرسش چگونه باید مخاطبشناسی کنیم، افزود: برای این منظور باید سه کار بلوک بندی مخاطب و تغییرات آن، الگوی مخاطبشناسی، و گروه بندی مخاطب و انواع آن را انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: برای مخاطبشناسی باید ویژگیهای جامعشناختی(باورها و اعتقادات، ارزشها، شیوه زندگی، و علایق، هنجارهای اجتماعی، اولویت رسانهای و…) و ویژگیهای جمعیتشناختی(سن، جنس، سواد، درآمد، و…) مدنظر قرار داد.
خجسته با اشاره به اینکه برای تبلیغ سند چشم انداز یک پرسش اساسی وجود دارد، افزود: این سوال این است که با وجود رقابت تشدید شونده در سپهر رسانهای وضعیت ما برای تبلیغ سند چگونه است؟
وی؛ ویژگیهای سپهر رسانهای را برشمرد و افزود: تعدد رسانهها، تنوع رسانهها، بلوک بندی جدید از مخاطب، ازجمله ویژگیهای سپهر رسانهای است.
معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما در ادامه رقابت تثبیت شونده را مسئله راهبردی ذکر کرد و افزود: رقابت در پیام و رقابت مشتری مداری از ویژگیهای رقابتی هستند.
وی؛ جنگ روایتها و ایدهها را از عناصر رقابتها در پیام عنوان کرد و افزود: جلب رضایت برای کسب سود و اعتبار در برنامههای سرگرم کننده و متنوع مبتنی بر اقواگری خشونت و هیجان در رقابت مشتری مداری مطرح است.
به گفته وی؛ انتخاب رسانه برای تبلیغ سند چشم انداز تحت تأثیر عواملی ازجمله رویکردهای ارتباطی، ماهیت نوع رسانه، و نوع مخاطبشناسی است.
خجسته در خاتمه به گونهبندی نگرش افراد به تحولات محیطی در استفاده از رسانهها برای تبلیغ اشاره کرد و افزود: غافل از تحولات محیطی، همراه با تحولات محیطی و مسلط بر تحولات محیطی گونه بندیهای نگرش افراد به تحولات محیطی در استفاده از رسانهها برای تبلیغ هستند.