خبرگزاری کار ایران

آنچه در مخالفت موسیقی روزهای اخیر بوشهر گذشت؛

قانون هم حریف بی‌قانونی نمی‌شود حتی در موسیقی مجاز

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۲۰۲

ماجرا از آن جا آغاز شد که گروه موسیقی محلی لیان تصمیم گرفت پس از ۱۶ سال در شهر و استان خود کنسرت برگزار کند. کنسرتی که مجوزش را از اداره کل فرهنگ و ارشاد دریافت کرد و با استقبال پرشور مردم در مدت زمانی چند ساعته، تمامی بلیط‌های سه روز اجرای آن فروخته شد.

ماجرا از آن جا آغاز شد که گروه موسیقی محلی لیان تصمیم گرفت پس از ۱۶ سال در شهر و استان خود کنسرت برگزار کند.
کنسرتی که مجوزش را از اداره کل فرهنگ و ارشاد دریافت کرد و با استقبال پرشور مردم در مدت زمانی چند ساعته، تمامی بلیط‌های سه روز اجرای آن فروخته شد.

قرار بود نخستین سانس اجرا، ساعت ۱۹:۳۰ روز ۱۲ دی ماه برگزار شود، اما به محض انتشار این خبر و چند روز قبل از اجرای کنسرت، گروهی که در این سالها همواره پای ثابت مخالفت با چنین رویدادهای فرهنگی بودند، برنامه‌ریزی خود را آغاز کردند.

پخش شب نامه، تهیه بیانیه‌ها و درج اسامی اساتید دانشگاه بدون اطلاع آنان و یا امضایشان و درج نام تشکلات و دانشگاه‌هایی که حتی وجود خارجی هم نداشتند و انتشار آنها در فضای مجازی، برخی از اقدامات این گروه محدود پیش از برگزاری کنسرت بود.

آنان مدعی بودند در این برنامه و برنامه‌های کنسرت و موسیقی و امثال آن، شئونات اسلامی رعایت نمی‌شود!!

سرپرست گروه موسیقی لیان پیرامون این مخالفت‌ها، در نشست خبری روز قبل از اجرای برنامه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مخالفان اجرای این گروه تقاضا می‌کنم بیایند با هم صحبت کنیم اینها فقط سؤ تفاهم است که بوجود آمده است.

محسن شریفیان گفته بود: «همه اعضای گروه لیان به مقدسات احترام می‌گذارند، از خانواده‌های متدین بوده و همه مزه جنگ را چشیده‌اند و همواره در همه جای دنیا در راستی حمایت از کشور اسلامی خود روی صحنه رفته‌اند.

وی افزوده بود: آنچه در شب نامه‌ها ذکر می‌کنند، صحت ندارد و کاش این دوستان در این نشست حضور پیدا می‌کردند تا اگر اشتباهی از طرف ما صورت گرفته عذرخواهی کنیم.

ولی گروه مورد نظر که خود را امت حزب الله می‌نامید به این سخنان وقعی ننهاده و ساعاتی قبل از برگزاری کنسرت، با تجمع درب سالن سینما شهید آوینی بوشهر، ابتدا نماز جماعت خواندند و سپس از ورود تماشاگران به سالن ممانعت به عمل آوردند.

این اقدام آنان که با واکنش مردم و علاقه مندان به هنر و حاضرین در محل مواجه شده بود به سردادن شعارهایی از سوی هر دو گروه منجر شد؛ مخالفت‌ها ادامه یافت تا سانس اول این کنسرت لغو شد.

مردم که این اوضاع را شاهد بودند، کم کم آماده می‌شدند با گروه فشار مقابله فیزیکی کنند که با تدبیر شورای تامین استان و البته برخورد قاطع نیروی انتظامی تجمع غیر قانونی و بدون مجوز معترضان پراکنده شد و کسانی که بیلط تهیه کرده بودند به سمت سالن راهنمایی شدند و یک سانس کنسرت در ساعت ۲۰:۲۰ به اجرا درآمد.

هر چند سرانجام، سانس دوم کنسرت برگزار شد ولی محسن شریفیان سرپرست گروه موسیقی که پیش ار آن نیز اعلام کرده بود برگزاری کنسرت در شب‌های بعدی به برگزاری آن در روز جمعه بستگی دارد، با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش با تشکر از مردم اعلام کرد که ادامه کنسرت‌ها در بوشهر امکانپذیر نیست!

هر چند پس از این سخنان شریفیان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: اجازه لغو کنسرت را نمی‌دهم؛ ولی تهیه کننده برنامه از ادامه اجراها خودداری کرد تا مردم استان بوشهر از شنیدن موسیقی محلی خود که طی بیست سال گذشته بیش از ۳۰ بار در نقاط مختلف دنیا و ده‌ها بار در جشنواره‌های رسمی و شهرهای مختلف ایران کنسرت برگزار کرده بود، همچنان محروم بمانند؛ گروه موسیقی لیان هم رفت تا خود را برای اجرا در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه در شیراز آماده کند.

اما گروهی که خود را امت حزب الله می‌نامید و مردم دلواپسان صدایشان می‌زدند و تعدادی کمتر از ۱۰۰ نفر را در بر می‌گرفت،

به این امر بسنده نکرد و فردای آن شب، روز شنبه، با حضور در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در استان بوشهر از برخورد شورای تامین و نیروی انتظامی با خود گلایه کرد و به نظر می‌رسد بدون توجه به سخنان رهبری و با تحریف سخنان امام خمینی(ره)، با تهیه بنر و پخش آن در فضای مجازی، تصمیم دارد تجمع اعتراضی غیر قانونی دیگری را این بار به علت برخورد قانونی صورت گرفته، درب استانداری برای روزهای آتی برنامه‌ریزی کند.

نخستین بار نیست که اجتماعات غیر قانونی این گروه، برنامه‌های فرهنگی، به خصوص اجرای موسیقی و کنسرت را در این استان فرهنگی و هنردوست به تعطیلی می‌کشاند و به نظر می‌رسد از آنجایی که در دوره‌های قبل با اجتماعات و اعتراضات غیر قانونی این گروه برخوردی صورت نگرفته، آنان خود را فرا قانونی تصور کرده و حتی نمی‌توانند اجرای قانون در جامعه را بپذیرند و در صدد هستند با تداوم این وضعیت، اعتراضات را به برگزاری کنسرت سیروان خسروی که ۱۷ و ۱۸ دی ماه در بوشهر برگزار می‌شود وصل کرده و علاوه بر ناامید کردن مردم از برنامه‌ها و توانایی‌های دولت یازدهم، مردم استان بوشهر را نیز همچنان ​از شنیدن صدای هنرمندان استان و کشورشان محروم نگه دارند؛ اقداماتی که برای تکرار نشدنشان تداوم برخورد‌های قانونی با هرگونه تجمع غیر قانونی را نیازمند است.

گزارش: نرگس محمدزاده فرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز