خبرگزاری کار ایران

اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۹۰۶

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قانون جامعی پیش‌بینی شده که به زودی به مجلس می‌رود و امیدواریم در نخستین فرصت این لایحه جدید تبدیل به قانون شود.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ اسکندر مومنی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با اشاره به ۴ حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: نخستین حوزه مقابله است که جلوگیری از ورود قاچاق و توزیع مواد مخدر یک قسمت کار آن محسوب می‌شود و در این راه قریب به ۴ هزار شهید تقدیم شده است. ساماندهی معتادان متجاهر مربوط به این حوزه است.

وی، پیشگیری را حوزه بعدی خواند و افزود: این برداشت است که باید تلاش کنیم مواد مخدر در دسترس نباشد تا کسی مصرف نکند ، این حرف درست و وظیفه ما است، اما به تنهایی کافی نیست و باید اقدامات دیگری نیز انجام شود و قبول داریم که در حوزه پیشگیری مقداری عقب هستیم و در کنار مقابله باید بازدارندگی درونی نیز ایجاد شود که کسی به سمت اعتیاد نرود.

دبیرکل ستاد بیان داشت: بر اساس پژوهشی که انجام شده بیش از ۳۰ درصد از کسانی که به سمت اعتیاد می‌رفتند قدرت نه گفتن نداشتند و بیش از ۳۰ درصد هم گفتند فکر نمی‌کردیم که با چندبار مصرف، معتاد شویم، لذا اگر پیشگیری و آموزش باشد این موارد رخ نمی‌دهد یا کمتر رخ میدهد.

مومنی با بیان اینکه حوزه سوم درمان است، افزود: پیشگیری مهم است، اما درمان اعتیاد هم مهم است و باید در این حوزه نیز اقدام مناسب برای درمان معتادان انجام شود و در نهایت حوزه چهارم توانمندسازی و بازگشت به جامعه است که اگر این حوزه نباشد ، باید مکرر معتادان را به مراکز ببریم و هزینه کنیم، اما دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری و ساماندهی معتاد متجاهر اولویت کوتاه مدت است، گفت: در تمام جلسات آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری بر این اولویت کوتاه مدت تاکید شده و در ادامه تاکید بر اقدامات پیشگیرانه بود.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه تاکید رئیس‌جمهور بر رفع اعتیاد است، گفت: قانون بستر و زیر ساختی است که تمام اقدامات در این بستر انجام می‌شود، اما قانون ما روزآمدی ندارد که نیاز است قانون به روز باشد تا هم تسهیل‌کننده برای متولیان و هم بازدارنده برای خلافکاران باشد.

مومنی با بیان اینکه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار است، بیان کرد: قانون جامعی پیش‌بینی شده که به زودی به مجلس می‌رود و امیدواریم در نخستین فرصت این لایحه جدید تبدیل به قانون شود؛ اگر این اقدام محقق شود مسیر پیش رو باز و روشن خواهد بود.

وی درباره درخواست مسئولان استان فارس برای اردوگاه ماده ۴۲ گفت: ۷ اردوگاه به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده و دولت تامین اعتبار می‌کند، اردوگاه ماده ۴۲ باید ابتدا به تصویب برسد و استان فارس نیازمند این اردوگاه است و این موضوع نیازمند به پیگیری مسئولان استان دارد و ستاد نیز آن را پیگیری و در صورت تصویب اعتبار ساخت در بودجه ، پیش بینی می گردد.

دبیرکل ستاد ؛ نیازمندیهای فرماندهی انتظامی استان را مورد توجه قرار داد در این خصوص قول مساعد دادند

مومنی با بیان اینکه باید اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر ، از حالت شعار خارج و به فعلیت برسد، افزود: باید بستر حضور مردم و خیرین را فراهم کنیم چرا که بدون حضور مردم نمی‌توان کاری را پیش برد. خیرین در ساخت مدرسه و مساجد و مراکز درمانی فعالیت خوبی دارند، اما برای ساماندهی معتادن و کنترل و کاهش آسیب اعتیاد ، این ظرفیت مغفول مانده که باید به آن توجه شود.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر خیرین در این حوزه استقبال خوبی کردند، افزود: در تهران ۲ مرکز با کمک خیرین راه‌اندازی شده و اکنون مرکز دیگری آماده شده که باید افتتاح شود و خیرین هزینه کردند؛ در مشهد و تبریز هم خیرین ورود کردند خیرین شیراز همواره پیشگام بوده اند ، باید این عرصه به خیرین شناسانده شود.

مومنی درباره اردوگاه سپاه که برای نگهداری معتادان متجاهر در نظر گرفته شده ، افزود: اگر منتظر تکمیل بمانیم زمان زیادی می‌برد، اما اگر پای مددجو باز شود اتفاقات سرعت می‌گیرد و حسن این اردوگاه این است که فضا برای ادامه کار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه تجهیز این اردوگاه تمام اعتبارات آن را تقبل می‌کنیم، گفت: برای مرمت و تعمیرات نیز ستاد مشارکت و بخشی از آن را تامین و تا هفته آینده در اختیار استان قرار می گیرد تا در اواخر بهمن و یا اوایل اسفند، مرکز ظرفیت اولیه را پذیرش کند.

دبیرکل ستاد در پایان با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی برای پیشگیری تصویب شده است، افزود: اگر متولیان استان ، پروژه و طرح دقیق در حوزه پیشگیری از اعتیاد ارائه نمایند که قابل سنجش و اثرگذار باشد ، اعتبار آن تامین می گردد.

همچنین دکتر ایمانیه استاندار فارس در این جلسه گفت: اقدامات فرهنگی و پیشگیری سازمان‌های استان نیاز به اعتبارات دارد.

وی با اشاره به نقش مهم ورزش در پیشگیری از اعتیاد افزود: وزارت ورزش در حوزه پیشگیری میتواند اقدامات مهم و تاثیرگذاری انجام دهد.

استاندار همچنین بر اشتغال، تسهیلات اشتغالزایی، توجه به کارآفرینی تاکید کرد و بیان داشت: برای افتتاح اردوگاه ماده ۴۲ استان نیز همراه ستاد خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز