خبرگزاری کار ایران

واکنش دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به اظهارات مقامات کشور آذربایجان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۷۷۶

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به اظهارات مقامات کشور آذربایجان در خصوص ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسکندر مومنی در نشست تخصصی روند برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی با همه ابعاد مواد مخدر تولید، ورود، قاچاق، توزیع و ترانزیت مبارزه می‌کند و فرقی ندارد کدام انسان در کره زمین از این مواد آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: براساس آمارهای بین المللی ۹۰ درصد کشفیات تریاک، ۷۰ درصد مرفین و ۲۰ درصد کشفیات هروئین در دنیا مربوط به ایران بوده است. ۳هزار درگیری با اشرار داشتیم که ۴ نفر شهید شده و ۱۰ نفر نیز مجروح شدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۱۷۷ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته کشف شده است گفت: در طی بیش از ۴۰ سال گذشته ۴ هزار شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در این راه تقدیم کرده است.

مومنی خاطرنشان کرد: ایران مبدا تولید مواد مخدر نیست و تنها کشور در مسیر ترانزیت نیست و کشور مصرف کننده نیست، چطور ممکن است بیشترین کشفیات در کشور ایران باشد، اما کشور دیگری که در همین مسیر است کمتر از دو دهم درصد یعنی حدود دو تن کشفیات دارد آیا مواد در این کشور پرواز می‌کند؟ برای جمهوری اسلامی ایران مبارزه با قاچاق مواد مخدر یک امر مقدس است و براساس تعالیم دینی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کشوری که مقامات آن می‌گویند ایران قاچاق مواد مخدر می‌کند کشفیات شان کمتر از دو دهم درصد است و باید در این زمینه پاسخگو باشند. اسناد رسمی در خصوص فعالیت کشور ما در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر وجود دارد و به مقامات آذربایجان توصیه می‌کنم افکار عمومی را دست کم نگیرید همه جایگاه ایران در امر مقابله و مبارزه با مواد مخدر را می‌دانند علیرغم تحریم‌ها تلاش جمهوری اسلامی در امر مبارزه نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. ما از سازمان‌های بین المللی توقع تشکر زبانی نداریم بلکه انتظار داریم به کشور ما که در تحریم است در امر مبارزه با مواد مخدر کمک کند.

وی ادامه داد: ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر یک ساختار پیشرفته است و همه ارکان کشور در این سازمان دخیل هستند. همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها در این زمینه را شاهد هستیم ما در کشور نیز در چهار حوزه مقابله که شامل مبارزه با ورود، عرضه و ترانزیت است، حوزه معتادان متجاهر، حوزه برخورد با بنیان‌های مالی قاچاقچیان، حوزه درمان، حوزه پیشگیری و حوزه توانمندسازی فعالیت می‌کنیم و برای این حوزه‌ها برنامه ریزی داریم.

مومنی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: عدم روز آمدی قانون از مهمترین چالش‌های ما است. بهترین قوانین نیز نیاز به روز آمدی دارند. مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر باید تغییر کند و با قانون فعلی نمی‌توانیم امیدوار به ساماندهی معتادان متجاهر باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان اقدامات خوبی صورت گرفت دو کار در این زمینه صورت گرفت کمیته ملی شناسایی بنیان‌های مالی با مسئولیت دکتر عمرانی معاون قوه قضاییه و اداره کل پولشویی نیز در ستاد راه اندازی شد. نظام درمانی ما کارآمدی لازم را نداشت و صرفا متادون پایه بود با هماهنگی شرکتهای دانش بنیان داروی بوپرنورفین به تولید صددرصد رسید. با شروع کرونا نیز در سامانه شاد طرح یاریگران اجرا شد.

سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست تخصصی روند برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر و بررسی تحولات کشور افغانستان و پیامدهای آن در عرصه مبارزه گفت: یک عزم و اراده جدی در همه ارکان نظام وجود دارد که موضوعات مواد مخدر در اولویت های میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت ساماندهی شود.

وی ادامه داد: همانطور که وزیر کشور فرمودند اولویت کوتاه مدت ساماندهی معتادان متجاهر است. فرمایش ایشان در اولین فرصت به همه دستگاهها پیگیری می‌شود و نتیجه آن را به استحضار مردم خواهیم رساند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که استقرار طالبان در افغانستان از نقطه نظر شما چه تاثیری روی مبارزه با مواد مخدر در ایران خواهد داشت؟ افزود: در نشست عصر امروز سه سناریو مختلف در این باره در نظر گرفته شده است که رسیدگی خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز