خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

۴۰ نقطه آلوده به مواد مخدر در سطح تهران داریم

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۲۵

قرار است افراد معتاد از زندان‌ها جداسازی شوند، در همین رابطه نیز جداسازی ۱۰هزار نفر از معتادین در زندان فشافویه در حال پیگیری است که از این میزان تا سقف سه هزار نفر جداسازی شده‌اند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه ۴۰ نقطه آلوده به مواد مخدر در سطح شهر تهران داریم، گفت: مسئله اصلی ما جمع آوری معتادان نیست و مهم نگهداری این افراد بعد از جمع آوری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علیرضا جزینی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره جمع‌آوری معتادان از نقاط آلوده اظهار کرد: با شهرداری تهران هماهنگی‌هایی انجام شده و تاکنون توانسته‌ایم شش هزار و ۸۰۰ نفر را بعداز جمع‌آوری از نقاط آلوده اسکان دهیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در تلاش هستیم این فضا را افزایش دهیم که فضا برای ۱۰هزار نفر در تهران نیز آماده شده است.

وی افزود: اقدامات انجام شده در این‌باره براساس ماده ۴۲ است و قرار است افراد معتاد از زندان‌ها جداسازی شوند، در همین رابطه نیز جداسازی ده هزار نفر از معتادین در زندان فشافویه در حال پیگیری است که از این میزان تا سقف سه هزار نفر جداسازی شده‌اند.

جزینی به ارائه گزارش عملکرد هشت ماهه ستاد مبارزه با موادمخدر پرداخت و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر دارای استراتژی متوازن است و موضوع مقابله، پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی از راهبردهای اصلی آن است، متناسب با هرکدام از این موضوعات، فعالیت‌هایی را تدوین کردیم که در مجموع ۳۴۶ فعالیت در ارتباط با این راهبردها تدوین شده و متناسب با برنامه‌ها کار را پیش می‌بریم.

وی افزود: نخستین استراتژی ستاد مبارزه با موادمخدر حوزه پیشگیری است که برای این منظور محیط های آموزشی، اداری، محلات و به ویژه خانواده‌ها را مدنظر داریم.

جزینی تاکید کرد: در محیط خانواده آموزش‌های مهارت‌های سبک زندگی، فرزندپروری و پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر در دستور کار است که در این مدت ۶۸۰ هزار نفر از اعضای خانواده‌ها تحت آموزش قرار گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به محیط های آموزشی؛ آموزش و پرورش بوده و آموزش عالی اشاره کرد و افزود: هر اقدامی که در حوزه پیشگیرانه انجام می‌شود باید از محیط آموزش و پرورش آغاز شود. در سال گذشته هشت درصد مدارس تحت آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد قرار گرفتند، اما امسال پوشش بیشتری را داشته و در این باره تفاهم‌نامه‌ای هم با آموزش و پرورش داشته‌ایم.

وی گفت: در برنامه پیشگیرانه مدرسه و مراقبت اجتماع‌محور در مقطع ابتدایی، ۵۹ هزار دانش‌آموز آموزش دیدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در برنامه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای در مدارس متوسطه اول و دوم دولتی، ۴۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند که ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و در برنامه مدارس عاری از خطر نیز که برای مقطع متوسطه دوم دولتی در نظر گرفته شده، ۴۷ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز آموزش دیدند که از سه درصد رشد حکایت می‌کند. همچنین در برنامه پیشگیری از اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی ۱۷ هزار نفر آموزش‌های عمومی را گذراندند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درباره ارتقای مهارت‌های پیشگیرانه اعتیاد برای خانواده معتادین و زندانیان نیز ۲۸ هزار و ۳۰۰ نفر تحت آموزش قرار گرفتند که از رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است.

وی افزود: درحوزه محله‌ها که در آن خانواده‌ها نقش اساسی را دارند، ۲ ملیون و ۴۵۰ هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند و در محیط‌های کاری نیز ۴۶۵ هزار نفر با ۶۷۷ تیم برنامه‌ریزی آموزشی لازم را دریافت کردند.

به گفته جزینی تهیه و تولید فیلم‌های آموزشی مخصوص کارکنان دولت، تولید ۵۷۹ برنامه تلویزیونی در حوزه پیشگیری، بارگذاری انیمیشین‌های پیشگیرانه در فضای مجازی و تولید ۸۴ برنامه در هر استان، از دیگر برنامه‌هایی است که تاکنون انجام شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: ارتقای سایت پیشگیری نوین نیز در دستور کار قرار دارد، این سایت ۶۰۰ هزار نفر بازدید داشته است، که ۶۲ درصد آن در ایران، ۳۱ درصد از آمریکا و ۵ درصد از انگلستان و یک درصد از رومانی بوده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی تشکل دانش‌آموزی به عنوان همیاران سلامت روان در سال جاری، گفت: همایشی با همین عنوان در اسفند ماه برگزار خواهد شد.

جزینی درباره اقدامات انجام شده در حوزه درمان، گفت: ۱۷ مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان تحت مدیریت دبیرخانه وجود دارد تا کارتن خواب‌ها و بی‌خانه‌مان‌ها از کف خیابان جمع‌آوری شوند،.

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر آمار جمع‌آوری معتادان در سراسر کشور ۵۰ هزار نفر بوده است.

جزینی با بیان اینکه درمان غربالگری دانش‌‌آموزان معتاد در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ۱۲۹ مرکز گذری کاهش آسیب داریم که به ۴۶ هزار نفر خدمات کاهش آسیب ارائه دادند. در ۵۱ مرکز سرپناه شبانه نیز به ۷ هزار نفر اقامت و خدمات داده شده است و ۱۶۰ تیم وابسته به مراکز گذری و همچنین ۵۴ تیم مستقل سیار خدمات در حوزه معتادان انجام وظیفه کرده‌اند و در مراکز آلوده، خدمات کاهش آسیب ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر ۵۷۲ هزار پرونده فعال در ارتباط با دریافت خدمات درمان سوءمصرف داشته که ۴۱ هزار و ۲۰۰ آن مورد مربوط به زنان است، افزود: ۵ هزار و ۱۳۹ مرکز نیز وجود دارد که ۴۰۰۰ مرکز دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی و ۱۱۴۰ مرکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی هستند. در مجموع از این تعداد ۴۹۰۰ مرکز در بخش غیردولتی و ۲۳۹ مرکز در بخش دولتی فعالیت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز