خبرگزاری کار ایران

وام مسکن برای خرید آپارتمان در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۱۸۶

برای تسهیل شرایط خرید مسکن برای کسانی که قصد خرید مسکن دارند، همیشه وام‌های متنوعی در سیستم بانکی وجود دارد. خرید اوراق، وام خرید مسکن اولی‌ها، وام مسکن با سپرده و ... از جمله وام‌های مختلفی است که بانک ها در این زمینه ارائه می‌کنند. سوال اساسی اینجا است که استفاده از این وام ها تا چه اندازه در امر خرید مسکن تأثیرگذار هستند.

آیا می‌توان به خرید خانه با وام مسکن امید داشت؟ با توجه به رشد بازار مسکن و افزایش چندین درصدی قیمت مسکن در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که کار برای خریداران بسیار سخت شده باشد در ادامه به توضیحات پیرامون وام مسکن برای خرید آپارتمان در تهران میپردازیم البته در نظر داشته باشید به تسهیلات پروژه های ساختمانی نظیر پروژه خرازی 2 که خود دارای وام جداگانه هستند نمیپردازیم .

آشنایی با انواع وام مسکن

وام‌های مسکن به دو دسته تقسیم می شوند که شامل وام‌هایی که افراد با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌کنند و وام‌هایی که از  محل صندوق پس انداز مسکن تأمین می شود. شرایط گرفتن وام‌های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. این وام ها را می توان هم به زوج‌های جوان و هم به صورت انفرادی پرداخت کرد. ضمن این که هردوی این وام ها بدون نیاز به سپرده هستند. از دیگر شرایط دریافت وام مسکن این است که باید از تاریخ جواز خانه‌ای که متقاضی برای خرید انتخاب کرده است کمتر از 15 سال گذشته باشد و ارزش ریالی ملک به اندازه هشتاد درصد از مبلغ وام باشد.

برای دریافت وام از طریق سازنده در مراحل ساخت نیز میبایست به 30 درصد ساخت رسیده باشند تا بتوانند درخواست وام دهند نمونه ای از این سازه ها پروژه بیسموت است

وام اوراق دار

برای دریافت وام اوراق دار که با نام وام اوراق مسکن شناخته می‌شود متقاضی برای هر 500 هزارتومان یک برگ خریداری می‌کند، قیمت هر برگ اوراق حدود 75 هزار تومان است به طور مثال فردی که قصد دریافت وام صد میلیون تومانی داشته باشد باید حدود 200 برگ اوراق تهیه کند و هزینه‌ای بالغ بر 15 میلیون تومان بپردازد. این نوع وام بدون نوبت دریافت می شود و بلافاصله بعد از خرید اوراق اقدامات لازم برای پرداخت وام به متقاضی انجام می‌گیرد. اقساط این وام را می توان به صورت ساده یا پلکانی پرداخت و برای دریافت چنین وامی محدودیت دفعات وجود ندارد. در حال حاضر برای خریداران مسکن در تهران این وام تا سقف 200 میلیون و برای مراکز استان ها و شهرستانهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 160 میلیون تومان است.

وام مسکن برای خرید آپارتمان در تهران

وام های خرید مسکن با سپرده گذاری

گاهی اوقات نیز می‌توان با سپرده گذاری در بانک‌های عامل وام خرید مسکن دریافت کرد که برخی از این وام‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

وام مسکن یکم

این وام یکی از پرمتقاضی ترین وام‌های خرید مسکن در سال‌های اخیر بوده است. این وام هم به زوج‌ها و هم به صورت انفرادی قابل پرداخت است. این وام در کلان شهر تهران 80 میلیون برای هریک از زوجین و برای شهرستان‌های بزرگ 60 و در سایر مناطق 40 میلیون تومان است.

بنابراین زوج ها در شهر تهران می توانند تا 160 میلیون تومان وام دریافت کنند. بازپرداخت این وام 12 ساله است و متقاضی باید نیمی از مبلغ وام را به مدت یک سال سپرده گذاری کند. بنابراین اگر قصد دریافت 80 میلیون تومان وام دارید باید 40 میلیون تومان را به صورت سپرده یکساله در بانک عامل سرمایه گذاری کنید.

وام 20 میلیون تومانی از محل صندوق پس‌انداز مسکن

از جمله تسهیلات بانکی دیگر در زمینه خرید مسکن می توان به وام بانک مسکن که از محل صندوق پس انداز مسکن تأمین می شود اشاره کرد. حداکثر این وام 20 میلیون تومان است که به ساختمان هایی با عمر حداکثر 25 سال تعلق می گیرد. برای دریافت این وام باید مبلغ 3 میلیون تومان را حداقل یک و حداکثر سه سال در بانک سرمایه گذاری کنید. نرخ سود آن 11 درصد و بازپرداخت آن 12 ساله است و می‌توانید آن را به صورت ساده یا پلکانی پرداخت کنید.

وام مسکن بازنشستگان

بازنشستگان امکان استفاده از تسهیلات مختلفی را دارند که یکی از آنها وام مسکن است. وام بازنشستگان بانک مسکن برای شهرهای بزرگ 50 و سایر شهرها 40 میلیون تومان است.

وام خرید زمان

این وام نیز با هدف خرید مسکن در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. این وام از محل صندوق پس انداز مسکن تأمین می‌شود و متقاضی می‌تواند پس از گذشت شش ماه از سپرده‌گذاری از امتیاز حساب صندوق پس‌انداز مسکن خود استفاده کند و بیش از 8 میلیون تا سقف 12 میلیون تومان وام دریافت کند. برای دریافت این وام باید دو برابر مبلغ وام را به مدت 6 ماه در بانک سپرده گذاری کنید. نرخ سود این وام بانک مسکن 11 درصد و دارای بازپرداخت 12 ساله است.

وام مسکن برای خرید آپارتمان در تهران

آیا امکان خرید آپارتمان با وام مسکن درتهران وجود دارد؟

همانطور که مشاهده می‌کنید بر خلاف روند صعودی با شیب تند قیمت مسکن، مبلغ وام‌ها بسیار ناچیز است. در واقع باید گفت که به نظر می‌رسد با چنین وام‌هایی عملا امکان خرید آپارتمان در تهران به صفر می‌رسد. مگر این که متقاضی وام مبلغ بسیار زیادی پول در اختیار داشته باشد.

برای برخی از متقاضیان نیز خرید مسکن در حومه تهران یکی از راه های استفاده از چنین تسهیلاتی برای خرید مسکن است. البته برخی از آپارتمان ها خود دارای تسهیلاتی هستند که با دریافت چنین وام‌هایی می توان امید به خرید این آپارتمان‌ها داشت نمونه ای از این آپارتمانها پروژه پلازا پالاس میباشد که در جوار پروژه رومنس قرار گرفته است .

خرید مسکن به صورت پیش خرید

بطور کلی وام مسکن برای خرید آپارتمان در تهران را میتوان به چند صورت دریافت کردن . یکی از راه های استفاده از وام ها در بخش مسکن خرید خانه های تعاونی ساز در پروژه‌های بزرگ است. شما می توانید با پیش خرید کردن آپارتمان ها در پروژه‌های انبوه سازی از وام مسکن استفاده کرده و با توجه به شرایط پیش خرید آپارتمان، با استفاده از تسهیلات مسکن صاحب خانه شوید. در حال حاضر پروژه‌های انبوه سازی در برخی از نقاط تهران اجرایی می شوند که می‌توانید با مراجعه به تعاونی های مربوطه اطلاعات لازم در زمینه خرید، پیش خرید، امکان استفاده از تسهیلات مختلف و ... را به راحتی بررسی کنید.

اگر تعاونی ها دولتی باشند از سوی ارگان مربوطه دارای وام میباشند ولیکن توجه داشته باشید عموما این وام ها تنها به اعضای اصلی ارگانها تعلق میگیرد و در صورت واگذاری واحد به غیر میبایست توسط خریدار جدید تسویه شود ولیکن پروژه های غیر دولتی که بصورت جداگانه درخواست وام میکنند اینطور نیست .

سخن پایانی

با توجه به قیمت‌های افسارگسیخته در حوزه مسکن به نظر می رسد که هیچ یک از تسهیلات در نظر گرفته شده جهت خرید مسکن نمی‌تواند پاسخگوی نیاز خریداران در این حوزه باشد. با این حال می‌توان با توجه به شرایط همین وام‌ها را در بخش‌های دیگری از جمله پیش خرید آپارتمان در پروژه های انبوه سازی و یا خرید آپارتمان در مناطق حومه شهر مورد استفاده قرار داد و از این تسهیلات به شکل مناسب استفاده کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز