خبرگزاری کار ایران

در برنامه «بسته پیشنهادی» عنوان شد؛

روایت یک گردشگر از طبیعت بکر ایران/ ماجراجویی ذهنی در سفر

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۱۷۳

آرش نورآقایی پژوهشگر و راهنمای گردشگری در برنامه «بسته پیشنهادی» حضور یافت و از تجربه ۱۷ سال سفر خود گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی برنامه «بسته پیشنهادی»، آرش نورآقایی (پژوهشگر و راهنمای گردشگری) شب گذشته دهم دی ماه در برنامه «بسته پیشنهادی» حضور یافت و با اشاره به سفرهایی که داشته است بیان کرد که ۱۷ سال است به سفر کردن مشغول است. 

وی در بخشی از این گفتگو به مکتوب کردن تجربه‌های سفری اشاره کرد و گفت: سفر به نوعی الهام می‌کند تا بنویسم و گویی مکاشفه‌ای صورت می‌گیرد تا متن‌هایی را به صورت کتاب یا متن ادبی دربیاورم. 

نورآقایی درباره حرفه خود عنوان کردک من به دو روش سفر می‌کنم بخشی به خاطر معیشت است که به عنوان شغل نگاهش می‌کنم و بخشی هم گم آباد گردی است و میرویم که گم شویم. این پارادوکس سفر است که هم خود را پیدا می‌کنید و هم گم شدن باعث می‌شود حالتان خوب شود. 

وی درباره ماجراجویی در سفر نیز عنوان کرد: برای من ماجراجویی در سفر ذهنی است و صرفا ماجراجویی در طبیعت و شاید به خاطر مسائل جسمی دنبال کارهای سخت نمی‌توانم بروم. 

نورآقایی دربااره افسونگری سفر نیز یادآور شد: آلفونس گابریل (جغرافیدان و سفر نامه‌نویس اتریشی) درباره کویرهای ایران می‌گوید به گونه‌ای هستند که یک بار در آن قدم بزنید افسون می‌شوید و دیگر شما را رها نمی‌کند. من هم این افسونگری را به کل سفر تعمیم می‌دهم و فکر می‌کنم هر سفر یک ویژگی‌ای دارد. 

وی درباره کرونا و تاثیر آن بر سفر عنوان کرد: ما در هر مصیبتی به راه‌های جایگزین می‌رسیم و در این دوران هم سفرهای مجازی بیشتر معنی پیدا کردند. خیلی‌ها با فیلم دیدن و خواندن و… به نوعی با سفر ارتباط پیدا کردند. 

این راهنمای گردشگری در پاسخ به سوال لواسانی که چه سفری را می‌توان خوب دانست؟ توضیح داد: سفری که به یک دلیلی بوجود آمده است. در طول تاریخ سفرهایی به دلیل زیارت، تجارت، جنگ، صلح و اکنون برای اوقات فراغت داشته ایم. انگیزه‌ها متفاوت است، سفر خوب یعنی هر هدفی که داره خوب انجام دهد. فیلم، موسیقی، مجسمه‌سازی برای کسیکه به آن می‌پردازد چه هنرمند و چه تماشاگر قرار است حال را خوب کند و نسبت به قبل از آن بهتر شود. 

وی درباره تعداد سفرهایش در خارج از کشور بیان کرد که بالای ۲۵۰ بار از کشور خارج شده است. 

نورآقایی درباره شهرستان‌های کشور نیز عنوان کرد: دیدن عمق دارد شاید زمانی می‌گفتم من همه جای ایران را دیده ام. حدود ۴۳۴ شهرستان در کشور داریم که من همه آن‌ها را دیده‌ام اما این اتفاق به لحاظ کمی خیلی خاص نیست و من این شانس و فرصت را داشته ام. در همان شهرستان‌ها احتمالا روستاها، آثار و مردمانی هستند که شاید با آن‌ها حرف نزده‌ام و چای نخورده‌ام و رودخانه‌هایی است که در آن‌ها شنا نکرده‌ام چون یکی از آرزوهای من این است که در همه رودخانه‌های دنیا شنا کنم. 

وی با اشاره به اینکه سفر و آداب آن یاد گرفتنی است درباره مسافر و گردشگر گفت: بین مسافر و گردشگر تفاوت وجود دارد، ما دیگر جهانگرد نداریم گردشگر داریم که نسبت به مسافر آدم سطحی‌تری است. 

نورآقایی در پایان نیز گفت: سعدی، فردوسی، ابن سینا و بسیاری از حکمای ما اهل سفر بودند. قدیم از رنج سفر می‌گفتند اما الان دیگر رنجی نیست و مردم به سفر می‌روند تا حالشان خوب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز