خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

خرید مستقیم مرکبات شمال توسط تجار همسایه/ توانایی صادرات ۱۲ میلیون تن محصول باغی را داریم/ فروش میوه‌های درشت به کشورهای حوزه خلیج‌فارس

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۵۶۴

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور خاطر نشان کرد: سیب قرمز، پرتقال و هندوانه که بزرگ هستند در بازار داخلی خواهانی ندارند اما از سوی دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به خصوص عراق خریدار این میوه‌ها هستند. در سال جاری به دلیل تغییر شرایط اقلیم زمینه بار درشت زیاد است و استقبالی هم از آنها در بازار داخلی نمی‌شود پس لازم است که فرصت صادراتی برای آنها از مبادی قانونی ایجاد کنیم.

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که برخی از دلال‌های کشورهای حوزه خلیج فارس مستقیم به شهرهای شمالی کشور می‌روند و اقدام به صادرات مرکبات می‌کنند آیا این نحوه صادرات آسیبی را متوجه تجارت بین‌المللی ما می‌کند؟ گفت: مطابق با قوانین صادراتی و تجارت بین‌المللی این اقدام چندان غیر متعارف نیست و فرصت صادرات را از صادرکنندگان داخلی نمی‌گیرد.

وی با اشاره به انواع بازرگانی مرکبات در کشور، گفت: صادرات محصولات از سوی بازرگان داخلی و یا در حالت دیگر بازرگانان کشورهای مقصد از کشور مبدا کالا را خریداری و به کشور خود صادر می‌کنند این نحوه صادرات سالهاست که شهرهای شمالی رایج است و باعث ایجاد تشنج در بازار داخلی نشده است.

به گفته این فعال اقتصادی، در این شکل صادرات سود عاید کشاورز و باغدار می‌شود چراکه بسیاری از واسطه‌ها حذف می‌شوند و آنها می‌توانند با نرخ مناسبی محصول خود را به خریدار خارجی بفروش برسانند. باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از باغداران ایرانی توانایی لازم برای معامله کردن با ارز خارجی را ندارند و برای طرف تجاری نیز مناسب‌تر است که با ریال با طرف ایرانی وارد داد و ستد شود.

شادلو با اشاره به فرصت صادراتی عراق برای مرکبات ایران، گفت: بازرگانان داخلی و عراقی 2 سال پیش در مقیاس زیادی میوه خریداری و به این کشور صادر کردند حجم بالای صادرات باعث شد که قیمت داخلی نیز افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در بازار داخلی مرکبات درشت بار خریداری ندارند، گفت: سیب قرمز، پرتقال و هندوانه که بزرگ هستند در بازار داخلی خواهانی ندارند اما از سوی دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به خصوص عراق خریدار این میوه‌ها هستند. در سال جاری به دلیل تغییر شرایط اقلیم زمینه بار درشت زیاد است و استقبالی هم از آنها در بازار داخلی نمی‌شود پس لازم است که فرصت صادراتی برای آنها از مبادی قانونی ایجاد کنیم.

بنا به اظهارات این فعال کشاورزی، محدودیت برای محصولی نداریم و فرصت برای صادرکنندگان داخلی و خارجی برای صادرات به یک اندازه مهیا است.

شادلو با اشاره به الزام تخصص در زمینه صادرات میوه، بیان کرد: صادرات هر نوع میوه متفاوت است چراکه شرایط نگهداری آنها با یکدیگر فرق دارد نمی‌توان 2 قلم میوه را به یک شکل صادر کرد. پرتقال شمال ماندگاری بیشتری از پرتقال جنوب دارد کسی که این اطلاعات را ندارد نمی‌تواند در صادرات میوه موفق باشد.

به گفته وی، در حال حاضر نیروهای فعال در حوزه صادرات میوه کم شده‌اند، عموم کسانی که در این زمینه ورود کردند تجربه لازم را ندارند. تولیدات کشاورزی از دهه 60 حدود 3 برابر بیشتر شده‌اند اما از سوی دیگر نتوانستیم در این زمینه توسعه صادرات ورود کنیم.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه مرجوع شدن بار از روسیه ارتباطی باکیفیت کالای داخلی ندارد، بیان کرد: محصولات جالیزی و گلخانه‌ای ایران از سوی روسیه خریدار زیادی دارند و سال‌هاست که تولیدات ما به این کشور صادر می‌شود. برگشت مرسوله‌ها در روابط تجاری ما تاثیر می‌گذارد و بسیاری از کشورها ممکن است روابط تجاری خود را با ما قطع کنند.

وی بابیان اینکه اصلاح نظام یارانه‌ای ارتباط مستقیم با تولیدات باغی نمی‌گذارد، افزود: اعطای ارز حمایتی، بحث رانت و قاچاق را در کشور ایجاد و فضای اقتصاد ناپایدار را در کشور تشدید کرد. اصلاح نظام یارانه‌ای در کوتاه مدت آثار تورمی زیادی برجای می‌گذارد اما در بلندمدت تاثیر خود می‌گذارد از این بهتر است که آرام آرام و تدریجی این سیاست اجرا شود.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه تولیدکنندگان با وجود مشکلات تورمی تولید را ادامه می‌دهند، افزود: امیدواریم که شرایط تولید داخلی از سوی مسئولان درک شود. در بازه زمانی این سخن مطرح بود که واردات گوشت از برزیل کمتر از تولید داخلی می‌شود پس تولید داخلی را متوقف کنیم اما این تفکر بدنه اقتصاد کشور را متلاشی می‌کند. باید روند تولید ادامه داشته باشد در بسیاری موارد پول داریم اما کالایی برای خرید وجود ندارد.

شادلو در پایان خاطر نشان کرد: اگر امکان صادرات محصولات باغبانی وجود داشته باشد از 24 میلیون تن تولید محصولات باغی می‌توان حداقل 50 درصد آن را صادر کرد. به عبارت دیگر 12 میلیون تن محصولات باغی فرصت صادرات قطعی دارند اما درعمل چنین امری محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز