خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

انحلال تیپ وابسته به صدر، برای اعمال فشار بر حشدالشعبی انجام شد/ صدر در صورت ناکامی در ائتلاف‌سازی با اهل تسنن و کُردها مجبور به گردش در کانال احزاب متکثر خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۲۸۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: رهبر جریان صدر به دنبال تامین منافع خود است اما اگر نتواند با اهل تسنن و کُردها ائتلاف‌سازی کند مجبور به گردش در کانال احزاب متکثر خواهد بود.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انحلال یک تیپ مسلح وابسته به جریان صدر توسط رهبر این جریان در بحبوحه تنش‌ها در مورد نتایج انتخابات عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سیستم انتخابات عراق اساساً بر پایه دموکراسی انجمنی یا همان قومیتی است به این مفهوم که نخست‌وزیر از جریان شیعیان، رئیس‌جمهوری از طیف کُردها و رئیس پارلمان از اهل تسنن انتخاب می‌شوند. این روند از زمان سقوط صدام تاکنون اجرایی شده و به نوعی نشان می‌دهد که تمامی طیف‌ها در اداره کشور دخیل هستند. از سوی دیگر تنوع آرا در این وضعیت کاملاً به چشم می‌خورد اما مسأله‌ای که در انتخابات این دوره رخ داد، اعتراض‌هایی بود که به روند رأی‌گیری و خروجی آن شکل گرفت. به گونه‌ای که جریان‌های شیعی خواستار ابطال نتایج انتخابات شدند ولی صدر هم در حال میدان‌داری بر اساس منافع خود است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشید که در عراق پس از انتخابات اخیر طیف‌های گوناگونی علیه یکدیگر اقدام کردند و در این میان شخصیتی مانند متقدی صدر هم به صورت یک بام و دو هوا با مسائل برخورد می‌کند. او یک روز به سمت کُردها متمایل می‌شود و روز دیگر با اهل تسنن در مورد تقسیم منافع بر سر میز می‌نشیند و به همین دلیل بسیاری از جریان‌های سیاسی عراق مایل به تشکیل ائتلاف با وی نیستند. بر خلاف آنچه که صدر اعلام می‌کند، بسیاری از طیف‌های سیاسی عراق به دنبال آن هستند با حشدالشعبی که ریشه در عراق دارد بر سر میز بنشیند اما در مقابل شاهد هستیم که او به دنبال انحلال این جریان یا حداقل تعلیق فعالیت‌های آنها است. توجه داشته باشید که در عراق طیف‌های گوناگون سیاسی به کشورهای مختلف وابسته هستند؛ به عنوان مثال اهل تسنن با عربستان سعودی رابطه تنگاتنگ دارد و در این میان مقتدی صدر هم با سعودی‌ها ارتباط دارد اما ریاض چندان به او اعتماد ندارد و معتقد هستند که یک موضع مشخص از سمت او گرفته نمی‌شود.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: اکثر جریان‌های سیاسی در عراق از مواضع یک‌باره مقتدی صدر ترس دارند و به همین دلیل معتقدم که حشدالشعبی هم باید در عرصه نظامی کار خود را جلو ببرد. بسیاری معتقدند این جریان باید به صورت کامل از صحنه سیاسی عراق حذف شود اما واقعیت این است که حشدالشعبی یک جریان بومی در عراق به حساب می‌آید و عده‌ای دیگر آنها را مرد میدان می‌دانند. اینکه مقتدی صدر خواهان به زمین گذاشتن سلاح از سوی حشدالشعبی است و یک تیپ مسلح وابسته به جریان خود را منحل کرده به نوعی نشان می‌دهد که او در حال راهبری اوضاع به نفع خود است اما باید توجه کنیم که اگر حشدالشعبی وجود نداشت، عملاً عراق هم با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. مسأله دیگر این است که اگر ابطال آرا در عراق رخ دهد باز هم میزان آرای صدر بالا خواهد بود ولی به نظرم ابطال کل انتخابات دور از ذهن است چرا که اگر این اتفاق بیفتد، جو روانی در عراق به هم می‌ریزد و از سوی دیگر هزینه‌ها مجدداً برای برگزاری انتخابات بالا خواهد رفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم احتمال این وجود دارد که میزان آرا کم و زیاد شود. از سوی دیگر به نظرم تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی می‌تواند به ضرر صدر باشد اما او باز هم آرای بیشتری نسبت به دیگران دارد. صدر متوجه نیست که شعارهای قبل از انتخابات با بعد از انتخابات فرق می‌کند و به همین دلیل معتقدم در ائتلاف‌سازی با مشکل روبه‌رو خواهند شد. او اگر بتواند با کردها و اهل تسنن ائتلاف کند اوضاع بر وفق مرادش پیش خواهد رفت اما اگر نتواند این اقدام را انجام دهد بدون تردید به سمت شعییان خواهد آمد و با گروه‌های متکثر عراق مانند حشدالشعبی مجبور به ائتلاف خواهد شد. در مورد نخست وزیری هم معتقدم که مصطفی الکاظمی مجدداً می‌تواند عهده‌دار قوه مجریه عراق شود و به همین دلیل ممکن است شاهد ابقای او به عنوان گرداننده قوه مجریه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز