خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در صنعت چاپ انتقاد کرد:

با وجود افزایش نرخ محصولات چاپی مزد کارگران چاپخانه‌ها ثابت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۷۸

چکیده: «درآمد کنونی کارگران چاپخانه با ارزش واقعی کار آن‌ها همخوانی ندارد. / تنها لحظه‌ای کم دقتی کارگر کافی است تا مبلغی بالغ بر چند میلیون تومان کاغذ و جوهر به دلیل چاپ معیوب راهی زباله‌دانی شود.»

یک فعال کارگری در صنعت چاپ گفت: با وجود افزایش بهای محصولات چاپی حتی یک ریال به حقوق کارگران این صنعت اضافه نشده‌ است.

«بهزاد کهندانی» در این باره به ایلنا گفت: با وجود افزایش قیمت محصولات چاپی، در اکثر چاپخانه‌ها دستمزد کارگران در حد حداقل مزد تعیین می‌شود.

وی افزود: این درحالی است که کار در چاپچانه‌ها هم به دلیل استفاده مکرر از مواد شیمیایی سخت و زیان آور است و هم به دلیل بالا بودن ضریب خطا از حساسیت بالایی برخوردار است.

این فعال کارگری در توضیح بالا بودن حساسیت کار در محیط چاپخانه‌ها یادآور شد: تنها لحظه‌ای کم دقتی کارگر کافی است تا مبلغی بالغ بر چند میلیون تومان کاغذ و جوهر به دلیل چاپ معیوب راهی زباله‌دانی شود.

این مقام کارگری گفت: با این حال غالب چاپخانه‌دار‌ها برای پرداخت دستمزد کارگران خود سختگیری‌های بیش از حد معمول انجام می‌دهند.

به عقیده کهندانی، حتی درآمد یک روز چاپخانه‌ها برای جبران دستمزد ناچیز کارگران صنعت چاپ کافی است، شاهد کم توجهی چاپخانه‌داران به وضعیت معیشتی کارگران هستیم.

وی افزود: این وضع در حالی است که چاپخانه‌داران بنابر یک منطق معقول حاضر هستند حتی تا یک میلیارد تومان بابت خرید و نگهداری ماشین آلات چاپ هزینه کنند.

وی ادامه داد هرچند چاپخانه‌ داران از ترس وقوع حوادثحین کار و آسیب دیدن کارگران معمولا تمامی کارگران خود را بیمه می‌کنند اما واقعیت این است که درآمد کنونی کارگران چاپخانه با ارزش واقعی کار آن‌ها همخوانی ندارد.

این فعال کارگری افزود: صرف نظر از این مسئله در بخش قابل توجهی از چاپخانه‌های فعالیت تولید با فرارسیدن ایامی چون ماه‌های محرم و صفر، رمضان و حتی تعطیلات نورزی بصورت موقت متوقف می‌شود و در این مدت کارگران چاپخانه‌ها با کاهش مزد و حتی مرخصی بدون حقوق اجباری مواجه می‌شوند.

وی همچنین گفت: متاسفانه به دلیل نبود تشکل صنفی ویژه کارگران چاپخانه هیچ آمار مشخصی از شمار این کارگران نیست و تنها تشکلهلی کارفرمایی هستند که به واسطه ارتباط داشتن با چاپخانه‌داران از وضعیت کارگران شاغل در این صنعت با خبر هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز