خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیرکل پزشکی قانونی استان مطرح شد؛

نیاز قزوین به سالن تشریح و آزمایشگاه‌های استاندارد در پزشکی قانونی / صدور ۱۳۱ جواز سقط پزشکی/ احراز ۱۴۴ قصور پزشکی در سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۶۸۶

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با بیان اینکه سالن تشریح و آزمایشگاه استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست گفت: احداث سالن تشریح و آزمایشگاه در استان از برنامه‌های پزشکی قانونی است و زمین آن خریداری شده که با مشکل جذب بودجه مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، مصطفی جعفرزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پزشکی قانونی برگزار شد، گفت: سازمان پزشکی قانونی از سازمان‌های تابعه قوه قضائیه و پل ارتباطی بین قضات با علم پزشکی باشد.  

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد عملکرد ما در حوزه معاینات بالینی که عمدتا ناشی از حوادث است را شامل می‌شود، همچنین سلامت روان افراد را نیز در پرونده‌های مختلف بررسی می‌کند.  

وی اظهار کرد: چهار حوزه عملکردی پزشکی قانونی معاینات بالینی، سالن تشریح برای تعیین هویت، علت، زمان و عوامل موثر در مرگ افراد در مرگ‌های غیرطبیعی،  کمیسیون‌های تخصصی در رابطه با قصور پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی را شامل می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: در استان قزوین به جز آوج در تمام شهرستان‌ها مرکز پزشکی قانونی وجود دارد و ساخت مرکز آوج نیز در دستور کار و الویت قرار دارد که البته استقبال پزشکان برای حضور در این مجموعه ضعیف است.

کمبود پزشک و نیروی انسانی در پزشکی  قانونی قزوین

وی ادامه داد: در مرکز استان یک سالن تشریح و آزمایشگاه وجود دارد که البته آزمایشگاه استان برای سم شناسی دستگاه مخصوص را نداریم و در موارد لزوم نمونه‌ها به استان همجوار یا پایتخت ارسال می‌شود.

جعفر زاده بیان کرد: ساخت سالن تشریح تاکستان نیز درحال انجام است که با تاخیر مواجه شده و انتظار داریم ساخت این سالن زودتر به پایان برسد.

وی درباره میزان نیروی انسانی فعال در پزشکی قانونی استان گفت: یک سوم چارت مصوب در استان فعال هستند و در حوزه پزشک و نیروی فنی و اداری کمبود نیرو داریم؛ البته پرسنل ما بار روانی بزرگی را تحمل می‌کنند که هیچ وقت برای آن‌ها تکراری نمی‌شود؛ اما از این منظر که هر نظریه به تحقق عدالت و احیای حقوق کمک می‌کند دارای ارزش بالایی است و برای کار در این مجموعه انرژی ایجاد می‌کند.

مدیرکل پزشکی و قانونی استان قزوین ادامه داد: ۱۶ پزشک استخدامی و دو پزشک نیز به صورت پاره وقت درحال فعالیت هستند و در شهرستان‌ البرز به دلیل نبود پزشک یک روز در میان از مرکز استان پزشک ارسال می‌شود.

قزوین در زمینه پرونده‌های نزاع در رتبه دهم کشوری قرار دارد

وی با اشاره به پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی بیان کرد: در بیشتر شهرستان‌های ما میزان پرونده‌های بررسی شده توسط پزشکان در نسبت با میانگین کشوری بالاتر است که این امر ممکن است کیفیت کار را کاهش دهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری ۴ هزار و ۲۴۶ پرونده نزاع را داشتیم که نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش پیدا کرده است

وی ادامه داد: در تصادفات هزار و ۷۱۴ مورد پرونده داشتیم که شامل هزار و ۲۰۶ مرد و ۵۰۹ زن بوده که نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

جعفرزاده عنوان کرد: در حوزه نزاع در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ گذشته ۱۳/ ۶ افزایش داشته است و استان در زمینه پرونده‌های نزاع  در سال ۹۹ در رتبه دهم کشوری قرار داشت، در پرونده‌های مربوط به تصادف نیز  دارای رتبه ۱۳ در سطح کشور هستیم.

کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات در سطح استان

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۹ در مجموع ۲۸ هزار و ۶۷۸ مورد معاینه داشتیم که نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش داشته است و در تین زمینه نیز در جایگاه پانزدهم کشور قرار داریم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با بیان میزان پرونده‌های فوتی حوادث ترافیکی بر مبنای محل وقوع حادثه در سال جاری گفت:  در حوزه متوفیان در چهار ماهه اول سال جاری ۱۰۲ مورد پرونده داشتیم که  این میزان در سال گذشته ۱۰۴ مورد بود.

وی افزود: در سال ۹۹ تعداد ۲۹۸ فوتی ناشی از حوادث رانندگی داشتیم که شامل ۲۴۲ مرد و ۵۶ زن بود که نسبت به سال گذشته ۱/۳ کاهش داشته و در رتبه ۱۳ کشور قرار داریم.

این مقام مسئول بیان کرد: در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۷ مورد فوتی ناشی از حادثه کار داشتیم که این میزان در سال گذشته ۹ مورد بوده، همچنین ۴ مورد فوت ناشی از برق گرفتگی و ۵ مورد فوت ناشی از غرق شدگی داشتیم که این میزان در سال گذشته ۱۹ مورد بوده است.

وی درباره صدور جواز سقط درمانی گفت: سقط‌های درمانی برای سنین زیر ۱۹ هفتگی جنین است که در سال ۹۹ این آمار ۱۳۱ مورد بوده که البته تعداد پرونده‌های تشکیل شده ۱۶۷ مورد بوده است و بررسی این پرونده‌ها صرفا در مرکز استان و با حساسیت بالا انجام می‌شود.

احراز ۱۴۴ قصور پزشکی در سال گذشته

جعفر زاده درباره کمیسیون‌های پزشکی قانونی عنوان کرد: در سال ۹۹ تعداد ۳۸۶ پرونده کمیسیونی داشتیم که شامل ۱۴۴ پرونده شکایت از کادر درمان بوده که ۶۶ مورد محکومیت یا قصور کادر درمان احراز شده و ۷۸ مورد نیز هیچ گونه قصوری تایید نشده است.

وی ادامه داد: ۵۸ مورد کمیسیون روانپزشکی نیز در سال گذشته داشتیم و در مجموع تعداد کمیسیون‌ها ۱۱/۹ درصد رشد داشته است.

مدیرکل پزشکی  قانونی استان قزوین اظهار کرد: در حوزه پزشک و نیروی فنی در سالن تشریح کمبود داریم و نیاز است در تامین این نیروها به ما کمک شود؛ البته دانشگاه علوم پزشکی همکاری خوبی با ما داشته است.

وی ادامه داد: باوجود سختی‌های زیادی که در این مجموعه وجود دارد هنوز جزء مشاغل سخت محسوب نمی‌شود، پزشکان نیز اقبال خوبی برای فعالیت در این مجموعه ندارند که یکی از علت‌های آن کم بودن دریافتی پزشکان و همچنین سنگین بودن بار کاری در پزشکی قانونی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالن تشریح و آزمایشگاه استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست گفت: احداث سالن تشریح و آزمایشگاه در استان از برنامه‌های پزشکی قانونی است و زمین آن به مساحت دو هزار و ۵۰۰ متر در چوبیندر خریداری شده که با مشکل جذب بودجه مواجه است و می‌توان از ظرفیت خیرین استفاده کرد.

وی اظهار کرد: دو مورد از تجهیزات هایتک در سطح کشور در تهران رونمایی شد که پیش از آن مجبور به واردات آن بودیم و در حال حاضر بومی سازی شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز