خبرگزاری کار ایران

مجازات فحاشی چیست ؟ انواع مجازات فحاشی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۰۹۱

کار بردن الفاظ رکیک و زشت نسبت به اشخاص دیگر، از جمله همسر، فحاشی و از مصادیق توهین است. توهین و فحاشی با هر درجه از شدت، عملی مجرمانه محسوب می‌شود و شخص باید مورد مجازات قرار بگیرد. سبک یا سنگین بودن این عمل، توسط قاضی تعیین می‌شود و پس از بررسی‌ها، از جمله سوابق فرد مجرم، در نهایت مجازات فحاشی تعیین می‌شود. در این مطل با انواع فحاشی و مجازات های آن و مزایای کمک کردن از بهترین وکیل تهران می پردازیم.

مجازات فحاشی ناموسی چیست؟

زمانی که در فحاشی، عملی به فرد مقابل نسبت داده شود، جرم از فحاشی به افترا تغییر می‌کند. مجازات می‌تواند برای به کار بردن الفاظ توهین آمیز و فحاشی ساده باشد، اما ممکن است این توهین و فحاشی‌ها به اعضای خانواده فرد شاکی باشد که به این فحاشی‌ها قذف گفته می‌شود. مجازات برای چنین عملی، مجازات حدی است. مجازات حدی در واقع به نوعی از مجازات گفته می‌شود که نوع و میزان آن در شرع مقدس اسلام تعیین شده است.

از این جهت فحاشی ناموسی، به نوعی از فحاشی گفته می‌شود که کلمات ناروا به اعضای خانواده شاکی، نسبت داده می‌شود. قانون برای این نوع فحاشی مجازاتی در نظر گرفته است، مجازات فحاشی ناموسی در حدود ۸۰ ضربه شلاق است که طبق یک تبصره، اگر فحاشی بدون توجه به معانی آن بیان شود، طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، فرد مرتکب جرم، به ۷۴ ضربه شلاق یا پرداخت معادل پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی، محکوم می‌شود.

مجازات فحاشی در ملا عام

مجازات فحاشی چیست ؟ انواع مجازات فحاشی

ممکن است در بیرون از خانه و در خیابان، افراد به دلیل مسائل پیش پا افتاده از جمله نوع رانندگی، با یکدیگر جر و بحث کرده و کار به فحاشی و توهین بکشد. از آنجایی که فحاشی در ملا عام و در بین عموم رخ داده است، به دلیل به خطر افتادن وجه جامعه، قاضی این نوع فحاشی را شدید در نظر گرفته و برای آن مجازات تعیین می‌کند. البته فرد شاکی برای اثبات این عمل، باید دو شاهد را به دادگاه معرفی کند. این فحاشی می‌تواند بین افراد زیادی در جامعه از جمله زن و شوهر، در ملا عام رخ دهد.  اگر فحاشی در شبکه‌های مجازی رخ داده باشد، باید به صورت چاپ شده، مدارک را به دادگاه ارائه داد. باید توجه داشته باشید که فحاشی در ملا عام به یک گروه خاص نمی‌تواند جرم محسوب شود، فحاشی به یک نفر جرم شناخته می‌شود و فرد می‌تواند به عنوان شاکی، اقدام به شکایت کند. همچنین فحاشی به فردی که از دنیا رفته است، جرم محسوب نمی‌شود، اما اگر این توهین به بازماندگان فرد متوفی گفته شود، آنها می‌توانند از فرد مورد نظر شکایت کنند.

برای مجازات فحاشی در ملا عام طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، ۷۴ ضربه شلاق یا پرداخت ۵۰ تا یک میلیون ریال جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید : سوالات مهمی که باید از یک وکیل مهاجرت بپرسید

مجازات فحاشی به همسر

مجازات فحاشی چیست ؟ انواع مجازات فحاشی

به دلیل اینکه این نوع فحاشی‌ها بیشتر در محیط خانوادگی رخ می‌دهد، اثبات آن کار دشواری خواهد بود. اما اگر قاضی در کار خود خبره باشد، متوجه راستگویی و دروغگویی فرد خواهد شد. برخی از افراد به دلیل اینکه به طور مداوم تحت فحاشی همسر قرار گرفته‌‌اند، از لحاظ روانی با مشکلاتی روبرو شده‌‌اند، که با برخی از نشانه‌ها، قاضی می‌تواند حکم دقیقی را اعلام کند.

برای اثبات عمل فحاشی به همسر، فردی که مورد توهین و فحاشی قرار گرفته است، می‌تواند از دستگاه شنود استفاده کند، اما قبل از استفاده از دستگاه شنود باید به طور کتبی از دادگاه مجوز لازم را دریافت کند.

با توجه به نوع فحاشی که به همسر صورت می‌گیرد، با توجه به معنای آن، قاضی نوع الفاظ را سنگین یا سبک تشخیص می‌دهد. که اگر نوع شدید و سنگین تایید شود، همسر مرتکب قذف شده است و مجازات می‌شود. همچنین اگر به همسر عمل زنا را نسبت دهد، با توجه به آگاهی از معنای کلمه، به ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. اما اگر الفاظ به کار رفته شدت کم و در حد ساده باشد، به عنوان هتک حرمت شناخته شده و مجازاتی برابر ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود. شرع برای هتک حرمت میزانی را در نظر نگرفته است و این قانون گذار است که با توجه به در نظر گرفتن اخلاق، مجازات برای فحاشی از نوع ساده به همسر را، به صورت تعزیری بررسی می‌کند.

البته این مجازات برای همسر می‌تواند متفاوت باشد، اگر برای بار اول به این عمل مجرمانه اقدام کرده است، با پرداخت جریمه اندک و تعهد موضوع مختومه می‌شود؛ اما اگر همسر سابقه کیفری در این زمینه داشته باشد دادگاه می‌تواند حداکثر مجازات فحاشی برابر با ۷۵ ضربه شلاق یا پرداخت جزای نقدی را تعیین کند. که البته مجازات با توجه به نوع الفاظی که به همسر بیان می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد.

اثبات جرم فحاشی

فردی که مورد فحاشی قرار گرفته است، طبق قانون ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، می‌تواند از فردی که الفاظ توهین آمیز را نسبت به او روا داشته است، شکایت کند. شکایت فحاشی که یک جرم کیفری است، در دادگاه کیفری مطرح و رسیدگی می‌شود و مجازاتی برابر با شلاق و جزای نقدی دارد. اما ابتدا باید این عمل ثابت شود. اولین روش، اقرار خود فرد به فحاشی کردن است. دومین روش شهادت شهود است که عده‌ای از افراد به عنوان شاهدان عاقل و بالغ، با شهادت خود، فحاشی فرد را تایید کنند و اگر فحاشی به طور شفاهی نبوده و از طریق پیامک یا فضای مجازی صورت گرفته است، با کمک از مراجع باید آن را ثابت کرد. پس از احراز جرم برای قاضی، حد قذف و مجازات تعیین می‌شود. تنها در صورتی مرتکب فحاشی تبرئه می‌شود که فرد در حالت خواب یا هیپنوتیزم فحاشی را انجام داده باشد یا از تفاوت فرهنگی و زبانی که ناشی از عدم آگاهی است، بی‌اطلاع باشد.

انواع مجازات فحاشی

ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی برای فحاشی ساده، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی بین ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال را در نظر گرفته است.

ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی برای توهین و فحاشی به مقامات رسمی کشور، ۳ تا ۶ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق یا جزای نقدی ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال را در نظر گرفته است.

ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی نیز بیان کرده است، اگر شاکی، فحاشی را نتواند ثابت کند، به دلیل اینکه تنها جرمی رخ داده است، یک ماه تا یک سال حبس یا ۷۴ ضربه شلاق را در نظر می‌گیرد.

سخن پایانی

فحاشی جزء موضوعات کیفری محسوب می‌شود و قانون گذار برای مجازات توهین و فحاشی به افراد، قانون را به طور مساوی برای همه اجرا می‌کند، اما در شرایط خاص از جمله توهین به مقامات کشوری می‌تواند مجازات فحاشی و تهدید، مجازات سنگین‌تری تعیین شود. برای تعیین مجازات ابتدا اثبات عمل باید صورت بگیرد، سپس با بررسی سوابق، مجازات به شکل‌های مختلف تعیین شود. وکلای صلح میزان هرگونه سوال شما را در این رابطه پاسخ می دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز