خبرگزاری کار ایران

قادر باستانی در گفتگو با ایلنا:

واحد مرکزی خبر، هنوز پیام مردم در انتخابات ۲۴ خرداد را نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۴۹

درحالیکه همه خبرگزاری‌های دنیا، خبر گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا را به سرعت و به طرز وسیعی پوشش دادند، اما واحد مرکزی خبر صدا و سیما تا ۷ ساعت بعداز اعلام خبر، از انعکاس آن خودداری کرد.

ایلنا: قادر باستانی کارشناس ارتباطات اجتماعی و رسانه، تعلل واحد مرکزی خبر را ناشی از سردرگمی و انفعال در رقابت رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: سازمان صدا و سیما هنوز موضع قطعی خود را در قبال دولت جدید مشخص نکرده است و به تبع آن واحد مرکزی خبر، هنوز پیام مردم در انتخابات ۲۴ خرداد را نگرفته و در وضعیت بلاتکلیفی مانده است.

کارشناس ارتباطات و رسانه در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: جهان رسانه‌ای، رقابت بسیار تنگاتنگ و فشرده ای را تجربه می‌کند و چنین گاف‌هایی از یک سازمان مهم و بزرگ رسانه‌ای پذیرفتنی نیست. اما به نظر می رسد، این امر بیش از آنکه ناشی از ضعف حرفه‌ای باشد، متاثر از بلاتکلیفی مدیریت سازمان صدا و سیما در قبال دولت مستقر است.

باستانی با ذکر اینکه واحد مرکزی خبر صدا و سیما، ‌‌ رسانه‌ای تاثیرگذار و راهبردی برای نظام محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: عملکرد چندسال اخیر واحد مرکزی خبر، نشان از گرایش محسوس به یک خط فکر سیاسی و فاصله گرفتن مستمر از نخبگان و فرهیختگان جامعه و عوام زدگی و سطحی نگری در تحلیل‌ها و تفاسیر وقایع و رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. فقدان تحلیل‌گران و مفسرین مستقل و توانمند، مخاطبان این رسانه را روز به روز تحلیل می‌برد.

وی تاکید کرد: واحد مرکزی خبر، کادر حرفه‌ای مطلوبی دارد و پایگاه‌های خبری متعدد و قدرتمند آن در داخل و خارج کشور، قدرت مانور آن را افزایش می‌دهد، اما مدیریت غیرحرفه‌ای آن، امکان استفاده بهینه از منابع و تجهیزات موجود را سلب کرده است. مهم‌ترین نشان این عدم موفقیت، نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و همچنین جو غالب روانی مردم، بر خلاف سیاست‌های رسانه‌ای واحد مرکزی خبر است. البته ممکن است ضعف مدیریت واحد مرکزی خبر، ناشی از عدم اختیارات کافی و قدرت مانور مدیران این رسانه خبری نیز باشد.

این کارشناس رسانه، بزرگ بودن واحد مرکزی خبر را یک ایراد اساسی دانست و گفت: به نظر من سازمان صدا و سیما در دوره جدید مدیریتی خود، می‌تواند واحد مرکزی خبر را به چند سازمان رسانه‌ای مجزا و مستقل از هم تقسیم کند تا هم این سازمان ها بتوانند با هم رقابت کنند و هم سلایق مختلف موجود در جامعه را پوشش دهند؛ البته خصوصی‌سازی به مفهوم حرفه‌ای هم می‌تواند، توان اثرگذاری واحد مرکزی خبر را صدچندان کند.

باستانی گفت: رشد فزاینده تاثیرگذاری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به ویژه شبکه بی بی سی، بیش از آنکه نتیجه اقدام حرفه‌ای آن رسانه‌ها در جلب رضایت مخاطبان باشد، معلول ضعف مفرط واحد مرکزی خبر در عدم اقناع، طرد و نارضایتی مخاطبان است و این امر در هشت سال اخیر روند صعودی داشته و حتی می‌تواند نظام را با مخاطرات امنیتی مواجه کند. بنابراین متولیان امر باید نسبت به اصلاح مدیریتی واحد مرکزی خبر توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: اینکه خبر گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا، در حالی که اغلب روزنامه‌های صبح آن را پوشش داده‌اند، با فاصله‌ای ۷ ساعته در بزرگترین رسانه کشور انعکاس می‌یابد، نشان از کوه یخ بزرگی است که بخش خبری رسانه ملی با آن مواجه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز