خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند:

مشارکت کشورهای عربی در جنگ علیه ایران باید پیگیری حقوقی شود

کد خبر : ۱۰۷۱۴۷

کشورهای عربی اعم از لیبی و الجزایر و حتی سازمان آزادی بخش فلسطین نیروهای داوطلب برای مقابله با ایران به جنگ فرستاده بودند.

یک استاد روابط بین الملل بیان کرد: کشورهای عربی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی کمک‌های سیاسی، تجهیزاتی و مالی فراوانی به عراق کردند و بنادر، فرودگاه‌ها و جزایر خود را در اختیار عراق قرار دادند و این مشارکت در جنگ است اما هیچ‌گاه این موضوع توسط جمهوری اسلامی مطرح نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرمیداس باوند در نشست خبری با موضوع حملات شیمیایی عراق به ایران که توسط سایت تاریخ ایرانی برگزار شده بود، گفت: در انتخابات اخیر استراتژی جدیدی به خواست اکثریت مردم با هدف تنش زدایی و گفتگوی سازنده با حسن نیت برای خروج از بن بست‌ها ظهور پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در آغاز تجاوز عراق شورای امنیت که مسئولیت حفظ صلح بین المللی را برعهده دارد به علت بسیج افکار عمومی تا قبل از قطع نامه ۵۹۸ هیچ کجا به این موضوع که عراق آغاز کننده جنگ بوده است اشاره نکرد اما در بیانیه‌ای که صادر کرد به موضوع آتش بس و بازگشت به مرز‌ها و آتش بس و مذاکره اشاره کرد.

باوند در مورد حمایت کشورهای مختلف از عراق در طول جنگ توضیح داد: دولت فرانسه به محض آغاز تجاوز عراق به ایران به دلیل حفظ موازنه منطقه‌ای از عراق حمایت کرد و موشک‌های فراوانی را در اختیار این کشور قرار داد و کشورهای عربی و حتی لیبی و الجزایر و حتی سازمان آزادی بخش فلسطین نیروهای داوطلب برای مقابله با ایران به جنگ فرستاده بودند.

وی ادامه داد: دو ابرقدرت شوروی و آمریکا اعلام کردند که در این جنگ بی‌طرف هستند اما زمانی که روند جنگ به نفع ایران تغییر کرد شوروی پیشرفته‌ترین سلاح‌های شیمیایی که حتی در اختیار سوریه و مصر قرار نداده بود به عراق داد و آلمان برای توسعه سلاح‌های شیمیایی به عراق بسیار کمک کرد.

باوند تصمیمات شورای امنیت را براساس مصلحت سیاسی دانست و گفت: در شورای امنیت آنچه به نفع اعضای شورا باشد تصمیم گیری می‌شود و روند عادلانه‌ای ندارد و پس از ۴۰۰ هزار کشته و صدمات فراوان شورای امنیت قطع نامه‌ای صادر کرد که در آن عراق را سرزنش کرده بود.

وی تأکید کرد: کشورهای عربی در زمان جنگ کمک‌های مالی فراوانی به عراق کردند و همچنین تجهیزات نظامی مالی و سیاسی خود را در اختیار عراق قرار دادند و بنادر، فرودگاه‌ها و جزایر در طول جنگ در اختیار دولت عراق بود و این چیزی جز مشارکت در جنگ نیست و هیچ‌گاه توسط جمهوری اسلامی این قضیه مطرح نشده است.

باوند در پایان مطرح کرد: کشورهای عضو خلیج فارس در جنگ علیه ایران شرکت کردند و ما تاکنون این قضیه را مطرح نکردیم هرچند که با این کشور‌ها مشترکات فرهنگی زیادی داریم اما این قضایا باید پیگیری حقوقی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز