رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی:
مدرسه باید از شرایط تستگرایی و کنکورزدگی خارج شود
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در آئین تکریم و معارفه مدیرکل آموزشوپرورش خراسان شمالی اظهار کرد: با کاهش تنوع مدارس، دانش آموزان با استعداد و دارای تواناییهای گوناگون در کنار هم آموزش ببینند.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزشوپرورش خراسان شمالی اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت نیازمند تحول است، حتی شایسته است این تحول از ابتداییترین موارد مانند نام و اسم آموزشوپرورش آغاز شود.
حسینی اظهار کرد: مدرسه باید کانون تربیت باشد، رویکرد این مکان یادگیری است و از شرایط تست گرایی و کنکور زدگی خارج شود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به تنوع ۲۴گانه در مدارس کشور گفت: این تنوع باید برچیده شود، باید یک مدرسه در جامعه باشد و در کلاس درس ترکیبی از دانش آموزان تیزهوش، با نیاز ویژه و یا سایر دانش آموزان کنار هم تحصیل کنند.
وی اظهار کرد: باید آموزش مناسب هر دانش آموز در کنار سایر دانش آموزان کلاس ارائه شود و معلم روش خاص یادگیری هر دانشآموز را برایش پیاده کند اما ازآنجاکه در این زمینه موفق نبودهایم، شاهد تنوع مدرسهها هستیم.
حسینی گفت: جامعههای رشد یافته در پی تودهگرایی و فراگیرسازی در آموزش هستند اما ما هنوز به دنبال نخبهگرایی هستیم، آنچه در مدرسه برای ارزیابی دانش آموزان از یادگیری شاهد هستیم، سنجشی است که ارزیابی محسوب نمیشود و با این شیوه ارزیابی امکانپذیر نیست.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: در دنیا، مناطق محروم، روستاها و مناطق کم برخوردار موردتوجه قرار دارد تا کیفیت آموزش ارتقا یابد، اما ما توجه خود را به مناطق برخوردار متمرکز کردهایم.
وی بابیان اینکه تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی باید بیش از هر دوره تحصیلی موردتوجه باشد، گفت: در جامعه رشد یافته، آموزش دوره ابتدایی بسیار دارای اهمیت بوده و توجه بر آن متمرکز است حالآنکه ما به آموزش در سالهای بزرگسال فرزندان تمرکز داریم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: بیش ازآنچه آموزش در بزرگسالی دارای اهمیت است، باید دوره ابتدایی را دریابیم.
حسینی بابیان اینکه نظام سنجش صلاحیت معلمان توسط وزیر آموزشوپرورش ابلاغ شده است و این نظام گامی است تا رتبهبندی معلمان بر مبنای سنجش صلاحیت حرفهای انجام شود، اظهار کرد: رتبهبندی معلمان باید بر اساس عملکرد و توانمندی باشد رتبهبندی بر مبنای مدرک تحصیلی و یا سنوات، درست نیست، این ارزیابی و سنجش قابلقبول نیست.
در ادامه این آیین از زحمات عباس سعیدی قدردانی و مهدی مودی بهعنوان مدیرکل آموزشوپرورش خراسان شمالی معرفی شد.
شایانذکر است، ۱۸۰ هزار دانشآموز خراسان شمالی در ۲ هزار مدرسه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل میکنند.