خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

۲۰ کارگر اخراجی هفت‌تپه باید به کار بازگردند/ خاتمه کار به کارگران ابلاغ نشده بود

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۳۶۲

علی خدایی گفت: به کارگران تعدیل شده بعد از اتمام روز ۳۱ شهریور ماه اتمام قرارداد اعلام نشده است. آنها روز اول مهرماه در محل کار خود حاضر شده‌اند و با توجه به رویه جاری در حوزه روابط کار، وقتی قرارداد قبلی خاتمه پیدامی‌کند و به آنها ابلاغ نمی‌شود؛ حتی اگر یک ساعت از قرارداد قبلی گذشته باشد و کارگر در محل کار خود حاضر شده باشد، قرارداد به صورت ضمنی تمدید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خدایی (نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار) در خصوص تعدیل تعدادی از کارگران نیشکر هفت‌تپه اظهار داشت: دو نفر از اعضای منتخب شورای اسلامی کار در بین اعضای اخراجی هستند. تمام پرسنل هفت‌تپه از نظر ما عضو شورای اسلامی کار محسوب می‌شوند و کانون شوراهای اسلامی کار در قبال تمام کارگران هفت‌تپه مسئولیت حمایت دارد. بنابراین ما پیگیر همه ۲۰ نفری هستیم که بیکار شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار سراسری و استان خوزستان، پیگیر این ماجرا است، بیان کرد: حتی اگر در این کارخانه شورای اسلامی نیز تشکیل نمی‌شد، وظیفه پیگیری مشکلات همه این کارگران را برعهده داشتیم.

خدایی افزود: دو موضوع در خصوص بیکار شدن بیش از بیست نفر از کارگران هفت‌تپه باید مورد توجه هیئت‌های تشخیص حل اختلاف کارگری-کارفرمایی قرار بگیرد:

_  طبق پیگیری‌هایی که ما داشتیم و بررسی که انجام شده است، اتفاقی که برای کارگران هفت‌تپه افتاده است، تعدیل نیست. تعدیل نیرو وقتی اتفاق می‌افتد که بعد از اتمام یک دوره کاری کارفرما به خاطر تغییر شرایط کار نیاز به پرسنل را از دست بدهد. در حال حاضر کارفرما کسانی را انتخاب کرده که وظیفه پیگیری حقوق کارگران را انجام می‌دادند؛ بنابراین عملاً نیت اخراج کارگران را داشته است.

_  به این کارگران بعد از اتمام روز ۳۱ شهریور ماه اتمام قرارداد اعلام نشده است. آنها روز اول مهرماه در محل کار خود حاضر شده‌اند و با توجه به رویه جاری در حوزه روابط کار، وقتی قرارداد قبلی خاتمه پیدامی‌کند و به آنها ابلاغ نمی‌شود؛ حتی اگر یک ساعت از قرارداد قبلی گذشته باشد و کارگر در محل کار خود حاضر شده باشد، قرارداد به صورت ضمنی تمدید شده است.

وی تصریح کرد: این کارگران کماکان قرارداد دارند. حتی اگر روز ۳۱ شهریور ماه نیز به آنها اتمام قرارداد اعلام می‌شد، این ماجرا فی‌نفسه اخراج است؛ نه تعدیل. اما با این وجود اعلام نشدن اتمام قرارداد نیز خود مزید بر علت است که اقدام کارفرما خلاف قانون بوده است. چون عملاً قرارداد وارد دوره بعدی شده بود و کارفرما حق اخراج کارگران را ندارد. اینها مواردی است که هیئت‌های حل اختلاف باید درنظر بگیرند. از دید ما قرارداد این کارگران به صورت اتوماتیک تمدید شده، محسوب می‌شود.

با وجود تخلف در واگذاری هفت‌تپه اقدامی صورت نگرفت

این عضو کارگری شورای عالی کار تصریح کرد: بر اساس شنیده‌های ما متاسفانه برخی عوامل به دنبال تحریک کارگران هستند. نه تنها این ۲۰ نفر تعدیل شده‌اند بلکه آنها تهدید به اخراج بیشتر تا مرز ۱۵۰ نفر کرده‌اند.

وی افزود: اتفاقات هفت‌تپه نیاز به رسیدگی اساسی دارد که باید بررسی شود. از طرفی مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ شورای اسلامی کار را خیلی دیر تشکیل داده‌اند. شاید اگر پیشتر از این تنش‌ها و درگیری‌ها شورای اسلامی کار در هفت‌تپه تشکیل می‌شد، این اتفاقات نمی‌افتاد.

خدایی تصریح کرد: با حاشیه‌سازی‌هایی که در خصوص برخی کارگران شورای اسلامی کار صورت گرفته و اتفاقاتی که برای آنها رقم زدند و فایل صوتی را انتشار دادند، منجر به بدنام شدن برخی کارگران شورای اسلامی کار شد. این فایل صوتی بخشی از یک گفتگو است و من معتقدم که قسمتی از یک پروژه است. متاسفانه هر روز شاهد اتفاق جدیدی در هفت‌تپه هستیم. با وجود اینکه در واگذاری‌ هفت‌تپه تخلف اتفاق افتاده است، کارفرما همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و کارگران را تحت فشار قرار می‌دهد و آنها را تهدید به اخراج می‌کند. در مقابل کماکان نیز کارگران خواسته‌های قانونی خود مبنی بر رسیدگی به تخلفات موجود در واگذاری و مشکلات معوقات مزدی را دارند و از بیان مشکلات‌شان هم دست برنمی‌دارند.

او ادامه داد: ما از کارگران خواستیم که در ادارات کار طرح شکایت کنند و امیدواریم که ادارات کار وظیفه خود را به درستی انجام دهند. به عقیده من فعل صورت گرفته از سوی کارفرما «اخراج» بوده و «تعدیل نیرو» در ارتباط با این کارگران مصداق ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز