خبرگزاری کار ایران

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

نقدینگی انباشته شده با شوک درمانی همه هستی مردم را به یغما می‌برد/صندوق‌های بازنشستگی را به ورشکستگی کشاندید

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۹۳۵

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه تاکید کرد: از سال ۱۳۸۰ به بعد رشد پول و افزایش نقدینگی عمدتاً در دست مردم قرار نمی‌گیرد که به بازار خوراکی و لوازم و کالا مراجعه کنند.

به گزارش ایلنا، «عباس شاکری» با انتقاد از سیاست دولت در زمینه کنترل نقدینگی که همواره توپ را به زمین مردم می‌اندازد و آنها را متهم می‌کند که باعث افزایش نقدینگی و ایجاد «بمب تورم» شده‌اند، تاکید کرد: از سال ۱۳۸۰ به بعد رشد پول و افزایش نقدینگی عمدتاً در دست مردم  قرار نمی‌گیرد که به بازار خوراکی و لوازم و کالا مراجعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به رواج سوداگری در بازارهای مالی تاکید کرد: عمده سپرده‌های موجود مربوط به عده‌ای محدود است. خود این گواه بر سوداگرانه بودن این شبه پول‌هاست. مثلاً در سال ۱۳۹۷ حقوق کارمند و کارگر حدود ۱۰ درصد افزایش یافته (حتی کمتر) لذا چگونه پول‌های انباشته در اقتصاد در دستان خیل عظیم تقاضاکنندگان قرار می‌گیرد؟ این‌ها که دسترسی بیشتر به پول و تحصیلات ندارند.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی سپس ادامه داد: بله؛ نقدینگی انباشت شده از این جهت بمب است که در دست سوداگران و غارتگران قرار دارد و با شوک درمانی همه هستی مردم را به یغما می‌برد. لذا شما نمی‌توانید تورم سال ۹۷ را به نقدینگی نسبت دهید در حالی که رشد نقدینگی در دولت‌های قبلی بیشتر بوده است.

شاکری در ادامه نقدینگی را مسئول ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی معرفی کرد: بله این نقدینگی بمب است که سی سال است اخلاق را از رفتار اقتصادی حذف کرده بسیاری را به دلالی و شرخری و فعالیت‌های نامولد سوق داده صندوق‌های بازنشستگی را به ورشکستگی کشانده و ظلم فاحش به بازنشستگان روا داشته و می‌دارد.

شاکری همچنین با اشاره به افزایش بدهی‌های دولت، ادامه داد: بمب نقدینگی نابرابری‌های درآمدی را به جاهای خطرناک رسانده و کشور را سال‌ها از مسیر توسعه دور کرده است؛ درحالیکه قرار بود ما با شوک‌های نرخ ارز به سوی توسعه گام برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز