خبرگزاری کار ایران

شاكری در گفت و گو با ایلنا:

كسری بودجه، عامل اصلی تلاطم ارزی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۵

در حال حاضر منابع موجود، بودجه مورد نیاز کشور را تامین نمی کند برهمین اساس دولت برای جبران خلا پولی در بودجه خود دست به اقداماتی نظیر فروش ارز در بازار كه زده كه این كار منجر به افزایش حجم نقدینگی می شود.

عباس شاكری گفت: علت اصلی کسری بودجه دولت محقق نشدن درآمدهای پیش بینی شده در قانون بودجه است. اما خود این مسئله یعنی محقق نشدن درآمدها، میتواند ناشی از چند عامل دیگر باشد.

عباس شاكری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به این كه بودجه فعلی ناقص و ناكارآمد است، اظهار داشت: در این بودجه بیشتر بر هزینه ها بدون توجه به منابع  تاكید شده و ستانده ها كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر منابع موجود، بودجه مورد نیاز کشور را تامین نمی کند، برهمین اساس دولت برای جبران خلا پولی در بودجه خود دست به اقداماتی نظیر فروش ارز در بازار زده كه منجر به افزایش حجم  نقدینگی می شود و از سوی ایننقدینگی سرگردان به بازار ارز هجوم می آورد.

بنابر اظهارات وی، این کسری بودجه در نتیجه کاهش درآمدهای دولت است که در نهایت بایستی برای جبران این کاهش درآمد مسیرهایی چون کاهش هزینه های جاری و عمرانی کشور، جابجایی در ردیف های بودجه و یا استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول بدون پشتوانه اقدام کند که هرکدام تبعات منفی اقتصادی را به دنبال دارد.

این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: به دلیل تحریم های نفتی طبیعتا فروش نفت ما کاهش پیدا یافته، به همین دلیل باید در بودجه سال جاری تجدیدنظر صورت بگیرد، تا امکان مقاومت بیشتر فراهم شود. یعنی با کاهش بودجه تخصیص منابع بهتر صورت بگیرد.

شاكری تصریح كرد: برای اصلاح قانون بودجه دولت باید یک پیشنهاد جدیدی به مجلس ارایه كند و بودجه های عمرانی را به طرح هایی که نتیجه زودتری می دهند،تخصیص دهد تا بتوان امسال را گذارند.

بر اساس گزارشات موجود میزان کسری بودجه دولت در سال 87، 12 هزار میلیارد تومان، 88، 10 هزار میلیارد، 89،7 هزار میلیارد و 90، 29 هزار میلیارد تومان بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز