خبرگزاری کار ایران

به کوشش مخترعین جوان شیرازی حاصل شد؛

اختراع جدید برای مقابله با زخم بستر

اختراع جدید برای مقابله با زخم بستر
کد خبر : ۱۴۹۰۶۴۴

مخترعین جوان شیرازی موفق به اختراع "گجت پوشیدنی جلوگیری کننده از ایجاد بد سور(زخم بستر) به وسیله تحریک پالس الکترونیکی با قابلیت آنالیز فشار های سطحی" شد.

 به گزارش ایلنا، علی بینا یکی از مخترعان این گجت پوشیدنی در مورد این اختراع با اشاره به علت تشکیل زخم بستر گفت: زخم بستر یا "بد سور Bedsore" یا زخم فشاری Pressure sore ضایعه ای جدی است که سالانه بیش از یک میلیون بیمار را درسراسر جهان تحت تاثیر قرارمی د هد علت زخم فشاری این است که به علت فشرده شدن ممتد پوست بین برجستگی استخوانی زیرین از یک طرف و سطح بستر از طرف دیگر مویرگ های تغذیه کننده پوست مسدود می شوند.

این مختر جوان ادامه داد: تا وقتی فشار برقرار است این مویرگ ها بسته می مانند. در یک انسان سالم، فرد در هنگام خواب بطور غیر ارادی مرتبا وضعیت خود را عوض می کند و به این ترتیب محل هایی از پوست را که زیر فشار قرار می گیرند را مرتبا تغییر می دهد و به این ترتیب اجازه می دهد که بطور نوبتی به همه قسمت های پوست زیر بدن خون برسد.

وی افزود: در یک فرد بیمار اما این مکانیسم خوب کار نمی کند. بیمار مدت های طولانی در یک وضعیت ثابت دراز می کشد. نتیجه آن است که پوست قسمتی که مدت طولانی بدون جریان خون مانده است قطع شده و آن قسمت از پوست می میرد.

بینا خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات درتکنولوژی تشک های مواج فعلی دو مشکل اصلی برای جلوگیری از زخم بستر وجود دارد؛ اولین مورد اینکه تشک مواج داری چند درجه تنظیم مشخص بوده وطبق درجه تنظیم در فواصل زمانی مشخص طبق یه ریتم خاص میزان فشار در کل تشک تغییر می کند و این تغییر بصورت مستقل و باتوجه به شرایط بدن بیمار و نقطه فشار ایجاد شده نیست و میزان فشار بر روی آن اندازه گیری نمی شود. درصورتیکه آستانه فشار بسته به شرایط وضعیت فیزیکی بیمار متفاوت است و در نتیجه، آستانه فشار ایجاد زخم بستر زودتر یا گاهی دیرتر از زمان بندی  تشک رخ می دهد ، که عملکرد بهینه تشک را کاهش می دهد.

اهداف اختراع

در ادامه علی محمدی دیگر مخترع این گجت پوشیدنی  به هدف این اختراع نیز اشاره کرد و گفت: هدف از اختراع" گجت پوشیدنی جلوگیری کننده از ایجاد بد سور به وسیله تحریک پالس الکترونیکی با قابلیت آنالیز فشار های سطحی "   طراحی یک سیستم الکترومکانیکی هوشمند که از ایجاد زخم بستر در افراد مستعد این بیماری جلوگیری کرده و به درمان آن پرداخت، می توان مشکلات مربوط به درمان این بیماری را حل کرد. کارایی این سیستم نسبت به  کارایی سیستم های موجود ضد زخم بستر  چند صد برابر می باشد به گونه ای که ماهیچه ها و عضلات کم تحرک بدن را با پالس های الکتریکی تحریک می کند.

وی تصریح کرد: این دستگاه یک لباس هوشمند است که شامل تعداد زیادی سنسور تشخیص فشار استرین گیج است که به صورت شبکه ای (ماتریسی) طراحی شده اند و درون لایه های لباس قرار گرفته اند. این لباس فشار ماهیچه های بدن فرد در نقاط مختلف را تشخیص می دهد و به پردازنده و سیستم مرکزی ارسال می کند. با استفاده از اطلاعات مربوط به فشار بدن فرد در نقاط مختلف، پد های تحریک الکتریکی فعال می شوند و ماهیچه های مربوط به قسمت های پر فشار را تحریک می کنند تا علاوه بر افزایش خون رسانی در این نواحی، فشار در بافت های تحت فشار یکنواخت شود و از ایجاد زخم بستر جلوگیری شود.

اختراع جدید برای مقابله با زخم بستر

تشریح اجزای اختراع

همچنین سید علی حسین زهرایی مخترع دیگر گجت مذکور به اجزای تشکیل دهنده اختراع مذکور از جمله پنل ماترسیی اشاره کرد و گفت: این پنل از تعداد 200 عدد سنسور فشار استرین گیج ساخته شده است که به صورت یک شبکه ماتریسی قرار گرفته اند.

این شبکه میزان فشار و همچنین تحرک فرد در نقاط مختلف را محاسبه و تشخیص می دهد و اطلاعات محل مورد نظر را به پردازنده ارسال می کند. استرین گیج در واقع نوعی مقاومت است که با تغییر میزان فشار، به صورت خطی تغییر می کند. برای تشخیص میزان تغییر مقاومت خطی استرین گیج از پل وتستون استفاده می شود.

وی سیستم اعمال تحریک الکتریکی را جزو دیگر دستگاه عنوان کرد و اظهار داشت: این بخش یک سیستم الکتریکی است که وظیفه تحریک الکتریکی ماهیچه های کم تحرک را برعهده دارد. این سیستم متناسب با فیدبک فشار سطح تماس بدن شخص با سطح تکیه گاه، پالس الکتریکی با دامنه و فرکانس متفاوت بر ماهیچه ها اعمال می کند. هرچه دامنه پالس اعمالی افزایش یابد، میزان تحریک ماهیچه بیشتر می شود. همچنین با افزایش فرکانس پالس، تاثیر پالس بر روی ماهیچه بافت های عمیق تر افزایش می یابد.

زهرایی به پردازنده مرکزی اختراع نیز اشاره و اظهار داشت:  هسته ی اصلی ارسال و دریافت داده ها، انجام محاسبات ریاضی، مقایسه ی داده های دریافتی با معیارهای پزشکی و اعمال میزان پالس های الکتریکی به هر ماهیچه توسط پردازنده دستگاه انجام می شود. در سیستم پوشیدنی اعمال پالس از پردازنده آردوینو نوع uno  استفاده شده است. این بورد دارای یک پردازنده ی 8 بیتی شرکت atmel است.

وی افزود: این پردازنده وظیفه دریافت اطلاعات پایه دریافتی از رابط کاربری(صفحه کلید) که توسط پزشک وارد می شود، و دریافت اطلاعات سنسورها و تحلیل وضعیت و فشار های وارده به بیمار را بر عهده دارد. با تحلیل این اطلاعات و تشخیص محل های فشار در هر لحظه این پروسسور فرمان ایجاد تغییرات را به سیستم مکانیکی می دهد تا با اعمال پالس های الکتریکی جریان خون و تحرک ماهیچه آن قسمت افزایش یابد.

مزایای اختراع نسبت به اختراعات پیشین

در ادامه این گفت و گو محمد سلمان پور مخترع دیگر گجت به مزایای اختراع نسبت به اختراعات پیشین نیز اشاره کرد و گفت: حجم و اندازه کوچک نسبت به کارایی بالای آن.قابلیت استفاده در بیمارستان ها و منازل (قابلیت پرتابل بودن)، مصرف برق پایین به دلیل استفاده از سیستم های هوشمند، قابلیت تشخیص نقاط فشار به صورت هوشمند و بدون نیاز به دخالت انسان. قابلیت انجام تنظیمات اولیه توسط پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد قابلیت تعریف مد های مختلف کاری، بالا بودن میزان عملکرد نسبت به نسخه های تجاری موجود.قابلیت شخصی سازی برای افراد مختلف با مشکلات متفاوت و دارا بودن رابط کاربری پویا جهت انجام تنظیمات از جمله مزایای این اختراع بوده است.

بکارگیری اختراع در 4موضع

وی موارد به کارگیری اختراع را نیز در 4 مورد ذکر نمود و گفت:  با یکی از روش هایی که می توان اختراع مذکور را تجاری کرد و به کار برد استفاده از این سیستم پوشیدنی در بیمارستان ها و مراکز درمانی است. همچنین از دیگر روش های اجرایی سازی اختراع فروش این اختراع در مراکز فروش تجهیزات پزشکی است به گونه ای که افراد و مردم عادی بتوانند این سیستم ضد زخم بستر را خریداری نمایند و برای راحتی بیماران خود در منزل استفاده کنند.

سلمان پور همچنین گفت: از جمله مکان هایی که محل نگه درای بیماران و سالمندان می باشد مراکز مراقبتی یا خانه سالمندان است. با قرارداد و همکاری با این مراکز می توان این اختراع را در اختیار این مراکز قرار داد تا راحتی بیماران و سالمندان خود را تضمین کنند. ضمن اینکه استفاده در خودرو های حمل بیمار(بین شهری) نیز ممکن خواهد بود.

به گزارش ایلنا، این اختراع یک سیستم هوشمند پیشگیری و جلوگیری از ایجاد زخم بستر در بیمارانی که به دلایل مختلف مجبور به نشستن طولانی مدت در یک محل مشخص هستند، است. همچنین این سیستم یک وسیله ایده آل جهت جلوگیری از ایجاد زخم بستر برای بیماران قطع نخاء و بیماران با مشکلات عدم توانایی حرکتی نیز است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز