کاظمی:
آموزش و پرورش هیچ گاه از اولویت مجالس و دولتها نبوده اما امروز شاهد ارتقای جایگاه آن هستیم

وزیر آموزش و پرورش در دیدار جمعی از معلمان نمونه کشور با قالیباف گزارشی از عملکرد وزارتخانه خود ارائه و از مجلس برای حمایتهای بیدریغ خود از حوزه آموزش و پرورش به ویژه معلمان قدردانی کرد.
به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در دیدار معلمان نمونه کشوری و اساتید برتر دانشگاه فرهنگیان با محمدباقر قالیباف که صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴) در بهارستان صورت گرفت، از حمایتهای بی دریغ مجلس از وزارت آموزش و پرورش و قشر فرهنگیان قدردانی کرد و گفت: کمیسیون آموزش و پرورش مجلس به صورت تمام قد در کنار وزارتخانه بوده و توانست به ما در نظام حل مسائل کمک کند همچنین فراکسیون فرهنگیان بسیار فعال است و مشارکت در آن بسیار بالاست که باعث شده بسیاری از مشکلات وزارتخانه برطرف شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه رأی اعتماد به وزیر، رتبه بندی معلمان، افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت و بودجه پاداش بازنشستگان را از جمله حمایت های مجلس دانست و گفت: وضع قوانین، توجه به سرایداران مدرسه، ارتقای وضعیت معیشتی معلمان، نظارت بر مدارس غیردولتی و احکام برنامه که در حمایت از آموزش و پرورش تدوین شد از جمله حمایت های مجلس است.
وی در ادامه با اشاره به اساسی ترین چالش آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هیچ گاه از اولویت مجالس و دولت ها نبوده اما امروز شاهد ارتقای جایگاه آن هستیم که تا کنون جلسات مهمی در فراکسیون فرهنگیان و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آن برگزار شده همچنین رئیس جمهور در دولت فعلی تا کنون ۲۷ جلسه برای موضوع آموزش و پرورش برگزار کرده است.
کاظمی در ادامه تصریح کرد: از آغاز سال تحصیلی موضوعات مختلفی مطرح شد که بحث اعتراضات به آزمون ها و فرایند جذب از جمله آن بود و گزینش فراروی ما و تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمات نیز از دیگر مسائل مطروحه بود که ۲۶ هزار نیروی بلاتکلیف بودند، موضوع کسری معلم، مجموعه آموزش و پرورش را درگیر کرده بود و نحوه رتبه بندی معلمان که دارای اشکالاتی بود و توانستیم آنها را پیگیری کنیم.
این وزیر دولت چهاردهم در ادامه با اشاره به پرداخت بسیاری از معوقات معلمان تا پایان سال گذشته، عنوان کرد: حمایتهای مجلس باعث شد بتوانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم، همچنین توانستیم ۵۰ هزار ردیف استخدامی برای وزارت آموزش و پرورش باز کنیم؛ در کنار آن آموزش و پرورش کشورمان توانست در حوزه المپیک ورزشی دانش آموزی و همچنین المپیادهای علمی دانش آموزی حضور یافته و به مدال های رنگارنگی دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی وزارتخانه بر اجرای سند تحول بنیادین بود که محور اصلی تمام برنامه های آموزش و پرورش قرار گرفت، اظهار داشت: ما تلاش کردیم نقشه راه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم که روح حاکم بر آن کیفیت و عدالت است. موضوع فضا و تجهیزات در حوزه عدالت از موضوعات مهم است که بر اساس آن نهضت محرومیت زدایی از فضاها را شکل داده ایم که بیشترین حمایت از سوی مجلس بود که بودجه ای برای نوسازی قرار داد که سال آینده نتایج آن را می بینیم.
کاظمی ادامه داد: ما تلاش کردیم از ظرفیت های دولتی، مردمی، بنگاهها و دستگاه ها استفاده کنیم تا بتوانیم تحول خوبی ایجاد کنیم که همکاری با گروه های جهادی از جمله راهکارهای ما است. کیفیتبخشی نیز جزء محوری ترین اهداف سند تحول بنیادین است که آن را نیز مدنظر قرار داده ایم. معلم در کلاس درس و همچنین ارتقای سطح توانمندی مدیران مدارس نیز از جمله برنامه های ما در این حوزه است.
این وزیر کابینه پزشکیان در ادامه با اشاره به موضوع تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهم ترین و حیاتیترین بخشهای نظام تعلیم و تربیت، گفت: مجلس در این حوزه سنگ تمام گذاشت و بودجه دانشگاه فرهنگیان در بخش هایی هزار درصد و یا حتی ۲هزار درصد رشد داشته است که اتفاقات خوبی در این حوزه خواهد افتاد. برنامه برای فعالیت های پرورشی و تربیت آموزی از جمله مسائلی است که در دستور کار خود داریم و شامل ساختارهای استانی است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش بودجه حوزه پیش دبستانیها، عنوان کرد: کنترل آسیبهای اجتماعی نیز از جمله موضوعاتی است که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. ما برای اجرای احکام برنامه هفتم در حوزه آموزش و پرورش نیازمند حمایت جدی هستیم. موضوع فوق العاده ویژه ۵۰ درصد نیز در دستور کار دولت است و پیگیری خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان موضوع هوش مصنوعی را از جمله موضوعات روز کشور دانست که برای آن در دولت برنامه ریزی شده و قرار است در تابستان، آموزشی در این حوزه برای دانش آموزان برگزار شود.
علی باقرزاده رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در این جلسه با بیان اینکه برای انتخاب معلم نمونه شاهد مشارکت حداکثری از سوی دانش آموز، ولی دانش آموز و کارکنان مدرسه در سراسر کشور بودیم، گفت: برای انتخاب معلم نمونه ۶۷۸ هزار نفر معلم مشارکت کردند و بیش از ۲ میلیون نفر از دانش آموزان و ولی دانش آموزان فرم پر کردند و آثار و دستاوردهای معلمان در سطوح منطقه، شهرستان، استان و کشور بررسی و معلمان نمونه انتخاب شدند.