خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایلنا:

هند با توهین به پیامبر اسلام(ص)، رادیکالیسم را پایه می‌گذارد/فشار بر مسلمانان، دولت «مودی» را با چالش امنیت ملی روبه‌رو می‌کند/ ردپای اسرائیل مشهود است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۲۵۱

کارشناس مسائل شبه‌قاره گفت: اگر فردا روزی یکباره القاعده یا یک گروه دیگر علیه مردم هند دست به سلاح شوند، این خروجی همان هماهنگی‌ بین دولت دهلی‌نو و افراط‌گراهای هندو خواهد بود.

«ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس مسائل شبه‌قاره در تشریح دلایل و پیامدهای توهین به پیامبر اسلام (ص) در هند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اتفاقی که در هند رخ داد و به پیامبر اسلام (ص) توهین شد در ظاهر و بنا به گفته دولت این کشور از سوی یک سری از افراطی‌های طرفدار حزب حاکم و نارندا مودی، نخست‌وزیر این کشور صورت گرفته اما به هر ترتیب این اشخاص اگر حتی دولتی نباشند هم نزدیکی زیادی به حزب بی.جی.پی دارند. به یاد داریم در کشمیر هم که به عنوان یک منطقه خودمختار شناخته می‌شد، چنین مسایلی را خیلی شدیدتر در مورد سرکوب مسلمانان شاهد بودیم و کار به جایی رسید که قطع اینترنت و قطع دسترسی مسلمانان از سوی افراط‌گراهای دولت هند، عملیاتی شد.

وی ادامه داد: اینکه چرا چنین مسایلی را در کشوری که ادعای دموکراسی و تکثر دینی دارد مشاهده می‌کنیم، به نوعی نشان می‌دهد که دولت نارندا مودی و حزب بی.جی.پی نمی‌تواند این دموکراسی را که از آن صحبت می‌کند به صورت کامل در هند اجرایی کند. این درحالی است که اساساً میزانِ در تنگنا قرار گرفتن و اعمال فشار بر مسلمانان هم افزایش یافته است و از سوی دیگر نفوذ اسراییل در هند هم می‌تواند بر این موضوع تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال در بیت‌المقدس شاهد تعرض به مسلمانان و قدس از سوی نظامیان اسراییل هستیم که در هفته‌های اخیر این مساله تشدید شده است و معتقدم که این اقدام‌ها را باید نوعی تست زدن افکار عمومی دانست؛ چراکه هندی‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس تعداد زیادی از نیروی کار خود را به عنوان مهاجر به پایتخت‌های عربی و حتی آفریقایی اعزام کردند و حالا که این اتفاق افتاده در نهایت ما شاهد یک محکومیت نصفه و نیمه از سوی اعراب منطقه بودیم.

سفیر پیشین ایران در افغانستان تصریح کرد: بر همین اساس به نظر می‌رسد تندروهای هند و کسانی که در بیت‌المقدس سرکوب مسلمانان را دنبال می‌کنند از یک آبشخور تغذیه می‌شوند. لذا سازمان کنفرانس اسلامی و سایر دولت‌های مسلمان باید رفتار هند را محکوم کنند. از نظر دیگر این رفتار هند امنیت ملی این کشور را هم می‌تواند به خطر بیاندازد. توجه کنید که جریانات تکفیری در سراسر دنیا با پرچم اسلام روی کار آمدند و به نوعی از این دین سوءاستفاده کردند. از این منظر معتقدم که اگر فردا روزی یکباره القاعده یا یک گروه دیگر علیه مردم هند دست به سلاح شوند این خروجی دقیقاً همان هماهنگی‌های بین دولت دهلی‌نو و افراط‌گراهای هندو خواهد بود. اینکه مردم بی‌گناه اعم از مسلمانان و غیر‌مسلمانان در هند قربانی تسویه حساب‌های دینی و سیاسی شوند موضوعی است که می‌تواند در هم‌تنیدگی ادیان در هند را به خطر بیاندازد و حتی دموکراسی در این کشور را زیر ضربه قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس دولت هند برای آنکه مانع شکل‌گیری افراط‌گرایی جدید در خاک کشورش شود باید با هرگونه تهدید حقوق مسلمانان و حتی مذاهب دیگر به صورت جدی برخورد کند. این که نخست‌وزیر فعلی هند فکر کند که با درگیری داخلی می‌تواند مقاصد سیاسی را جلو ببرد، بدون تردید بازی با امنیت ملی کشورش خواهد بود؛ چراکه ترویج هندوئیسم افراطی می‌تواند وضعیت این کشور را به خطر بیاندازد و معتقدم مدیر پنهان این پروژه  اسراییل است. بر همین اساس ادامه این روند با توجه به شرایط فعلی افغانستان و پاکستان و همچنان اوضاع بحرانی کشمیر می‌تواند منطقه و هند را با یک بحران خطرناک روبه‌رو کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز