خبرگزاری کار ایران

آموزش پایتون یا جاوا اسکریپت

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۵۱۸

امروزه ما در عصر اینترنت به سر می‌بریم که تمامی جنبه‌های زندگی ما را فرا گرفته‌است؛ از غذا سفارش‌دادن و تاکسی گرفتن تا خریدهای آنلاین و ارتباط با دیگران، همگی به کمک اینترنت انجام می‌شوند. بنابراین جای تعجب ندارد که تقاضا برای مشاغل مرتبط با اینترنت و کامپیوتر افزایش یافته‌است. برنامه‌نویسی یکی از شغل‌های جذاب و پردرآمد قرن بیست‌ویکم است و با یادگیری آن در sabzlearn ، آیندهٔ شما تضمین خواهد شد.

امروزه ما در عصر اینترنت به سر می‌بریم که تمامی جنبه‌های زندگی ما را فرا گرفته‌است؛ از غذا سفارش‌دادن و تاکسی گرفتن تا خریدهای آنلاین و ارتباط با دیگران، همگی به کمک اینترنت انجام می‌شوند. بنابراین جای تعجب ندارد که تقاضا برای مشاغل مرتبط با اینترنت و کامپیوتر افزایش یافته‌است. برنامه‌نویسی یکی از شغل‌های جذاب و پردرآمد قرن بیست‌ویکم است و با یادگیری آن در sabzlearn ، آیندهٔ شما تضمین خواهد شد.

در ادامه قصد داریم دو زبان برنامه‌نویسی پایتون و جاوا اسکریپت را با یکدیگر مقایسه کنیم و ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک را بررسی نماییم. همچنین به شما کمک کنیم بین جاوا اسکریپت یا پایتون، یکی را انتخاب کنید. سبزلرن یکی از بهترین پلتفرم‌های ارائه‌دهندهٔ آموزش‌های برنامه‌نویسی است که برای هر دو زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و پایتون دوره‌های آموزشی بسیار مفیدی ارائه می‌دهد که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره می‌کنیم.

 تاریخچهٔ زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

قبل از یادگیری آموزش جاوا اسکریپت باید بدارین این زبان برنامه‌نویسی سطح بالاست که برای خلق صفحات وب دینامیک و تعاملی به‌کار می‌رود. این زبان برنامه‌نویسی در سال 1995 میلادی یعنی حدود سی سال قبل، توسط فردی به نام برندان ایچ به وجود آمد. در آن زمان برندان ایچ در شرکتی به نام نت اسکیپ که ارائه‌دهندهٔ خدمات اینترنتی و کامپیوتری است، به‌عنوان مهندس مشغول به‌کار بود. 

برای مدتی نسبتاً طولانی، کدهای جاوا اسکریپت تنها برای بعضی از مرورگرها کار می‌کرد و محبوب‌ترین مرورگر آن زمان یعنی اینترنت اکسپلورر، برای سال‌ها از این زبان پشتیبانی نمی‌کرد. در عوض شرکت سازندهٔ اینترنت اکسپلورر زبان مشابهی به نام جی اسکریپت را عرضه کرد. این دو زبان به‌قدری شبیه به هم هستند که اغلب به جای یکدیگر به‌کار می‌روند و با ایجاد تغییراتی جزئی، می‌توان یکی را به دیگری تبدیل کرد. البته در حال حاضر جی اسکریپت دیگر کاربرد چندانی نداشته و همهٔ مرورگرها از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند.

بسیاری از افرادی که به تازگی با دنیای برنامه‌نویسی آشنا شده‌اند، به دلیل تشابه اسمی زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت با جاوا، این دو را شبیه به یکدیگر می‌دانند. درحالی‌که این‌طور نیست. جاوا اسکریپت بیشتر شبیه زبان‌های برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس و سی شارپ بوده و دانستن این دو زبان در یادگیری جاوا اسکریپت کار شما را آسان‌تر خواهد کرد. بسیاری تصور می‌کنند که سازندگان جاوا اسکریپت به دلیل محبوبیت زبان برنامه‌نویسی جاوا و برای جذب برخی از کاربران آن زبان، این زبان برنامه‌نویسی را این‌گونه نام‌گذاری کرده‌اند.

 ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

هدف اصلی زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت بهبود تجربهٔ کاربری و افزایش تعامل کاربران با افزودن قابلیت‌های پویا به صفحات یک وب‌سایت است. این زبان در حوزه‌های مختلفی از برنامه‌نویسی وب و توسعهٔ بازی تا طراحی و ساخت وب اپلیکیشن کاربرد دارد. البته کاربرد اصلی آن در برنامه‌نویسی وب است.

شایان ذکر است که جاوا اسکریپت یا پایتون هر دو در این زمینه کاربرد دارند. جاوا اسکریپت در کنار CSS و HTML به‌کار می‌رود و به‌نوعی مکمل آن‌هاست. به‌طور خلاصه HTML برای تعریف محتوا در یک صفحه وب به‌کار می‌رود. CSS به این محتواها شکل و شمایلی می‌دهد و راه‌های مختلفی را برای ارائه محتوا در یک صفحه وب در اختیار ما می‌گذارد. جاوا اسکریپت برخلاف هر دو مورد قبل، یک زبان برنامه‌نویسی به‌شمار می‌رود و ساختاری پویا به محتوای یک وب‌سایت می‌دهد. درواقع بدون جاوا اسکریپت، فضای وب فضایی ایستا و بی‌روح خواهد بود.

 بازار کار زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

از آنجا که کاربرد اینترنت هر روز در زندگی ما گسترده‌تر می‌شود، تقاضا برای برنامه‌نویسان وب نیز بالاتر می‌رود. افرادی که در جاوا اسکریپت مهارت داشته باشند، به‌راحتی می‌توانند جذب بازار کار شده و حقوق بسیار خوبی دریافت کنند. اگر قصد یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت را دارید حتماً به وب‌سایت سبزلرن سر بزنید. سبزلرن دوره‌های متنوعی را از مبتدی تا پیشرفته برای جاوا اسکریپت ارائه می‌دهد. این دوره‌ها پروژه‌محور بوده و شما را به‌صورت عملی با این زبان برنامه‌نویسی آشنا می‌کنند.

 آموزش پایتون یا جاوا اسکریپت

 تاریخچهٔ زبان برنامه‌نویسی پایتون

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالاست که امروزه از محبوبیت گسترده‌ای در بین برنامه‌نویسان برخوردار است. این زبان برنامه‌نویسی در اواخر دههٔ هشتاد میلادی، در کشور هلند توسعه داده شد و از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت قدیمی‌تر است. پس از درنظرگرفتن مشکلات و کمبودهای پایتون، نسخهٔ جدیدی از آن یعنی پایتون 3.0 در سال 2008 عرضه شد و در سال 2020 نیز پشتیبانی از نسخهٔ قبلی پایان یافت. البته پس از سال 2008 نیز این زبان برنامه‌نویسی به‌طور مداوم به‌روز شده‌است، اما تغییرات در آن جزئی بوده و همگی زیرمجموعهٔ پایتون 3.0 به‌شمار می‌روند.

 ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون برخلاف جاوا اسکریپت، دامنهٔ کاربرد بسیار گسترده‌تری دارد که البته یکی از آن‌ها برنامه‌نویسی وب است. از کاربردهای متعدد این زبان می‌توان به برنامه‌نویسی وب، طراحی انواع نرم‌افزارها و کاربرد آن در علوم داده اشاره کرد. به همین دلیل آموزش پایتون جزو برترین آموزش ها قرار گرفته است . البته در برنامه‌نویسی وب، جاوا اسکریپت یا پایتون هر دو کاربردی هستند.

پایتون همچنین در ساخت بازی‌های کامپیوتری نیز کاربرد دارد. کتابخانه‌های متعددی که در پایتون تعبیه شده‌است، دست برنامه‌نویس را در نوشتن کدها باز می‌گذارد. یکی دیگر از نقاط قوت این زبان، آسان بودن آن است. دستورهای زبان پایتون به‌نوعی انتخاب شده‌اند که تا جای ممکن شبیه به زبان طبیعی (انگلیسی) باشند. بنابراین اگر به‌طورکلی با برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید، با مشاهدهٔ کدهای ساده و متوسط پایتون، می‌توانید عملکرد آن‌ها را حدس بزنید.

 بازار کار زبان برنامه‌نویسی پایتون

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بازار کار جاوا اسکریپ یا پایتون کدام بهتر است؟ همان‌طور که گفتیم، پایتون از محبوبیت بالایی برخوردار است و کاربرد گسترده‌تری نسبت‌به جاوا اسکریپت دارد. موقعیت‌های شغلی متنوعی برای برنامه‌نویسان پایتون وجود دارد که بعضی از آن‌ها مانند علوم داده، دستمزد بالاتری نسبت‌به دیگر حوزه‌ها دارند.

البته درآمد برنامه‌نویسان پایتون هم مانند برنامه‌نویسان دیگر، بسیار خوب است و در هر حوزه‌ای که فعالیت کنید، از درآمد بالایی برخوردار خواهید بود. سبزلرن برای یادگیری پایتون هم دوره‌های بسیار خوبی دارد که به شما کمک می‌کنند چم‌وخم جاوا اسکریپت یا پایتون یا هر زبان برنامه‌نویسی دیگری را به‌خوبی یاد بگیرید و با یادگیری پروژه‌محور، دانسته‌های خود را در شرایط واقعی به‌کار بگیرید.

 آموزش پایتون یا جاوا اسکریپت

 جاوا اسکریپت یا پایتون؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم توضیحات مختصری را دربارهٔ زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا اسکریپت ارائه کنیم. به کمک این مقاله، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که بین جاوا اسکریپت یا پایتون، کدامیک را برای یادگیری انتخاب کنید. پایتون از بازار کار گسترده‌تری برخوردار است، اما برای فعالیت در هرکدام از آن زمینه‌ها، باید در قسمت‌های خاصی از زبان پایتون تخصص پیدا کنید. به دلیل محدودتر بودن زمینه‌های کاربرد جاوا اسکریپت، یادگیری آن سریع‌تر و آسان‌تر است 

در بین جاوا اسکریپت و پایتون، برندهٔ قطعی وجود ندارد و شما باید باتوجه‌به علاقه و نیاز خود، از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. سوال دیگری که پیش می‌آید این است که پایتون راحت تر است یا جاوا اسکریپت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که پایتون زبان ساده‌تری است، اما ازآنجاکه گستردگی بیشتری نیز دارد، یادگیری آن نسبت‌به جاوا اسکریپت چندان ساده‌تر نیست و برای هر دو باید تقریباً به یک میزان وقت بگذارید.

به یاد داشته باشید که بازار کار جاوا اسکریپت یا پایتون هر دو بسیار مناسب بوده و از حقوق بالایی برخوردار هستند. اگر قصد یادگیری هرکدام از این دو زبان را دارید، می‌توانید از دوره‌های سبزلرن استفاده کنید. همچنین برای ادامه این مطلب میتوانید این مقاله از سبزلرن را مطالعه کنید . 

https://sabzlearn.ir/blog/javascript-or-python/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز