خبرگزاری کار ایران

خودروهای مشمول معاینه فنی خودرو 1401+ نحوه استعلام معاینه فنی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۷۲۹

دریافت معاینه فنی خودرو برای تمامی خودروهایی که 4 سال از ساخت آن ها می گذرد الزامی است و خودرو چه تولید داخل باشد و چه وارداتی باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کرد.

ایلنا، اگر خودرو بدون معاینه فنی تردد کند دوربین های سطح شهر، خلافی خودرو را ثبت نموده و هربار (به صورت روزانه) مبلغ 50 هزار تومان جریمه ثبت می کنند.

به نقل از پلیس راهور از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 2 میلیون خودرو به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه شده اند. بنابراین توصیه می کنیم برای جلوگیری از جریمه شدن، معاینه فنی خودرو را جدی بگیرید و به موقع برای دریافت آن اقدام کنید. 

خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 1401 کدامند؟

خودروهای مدل سال 97 و قبل از آن و خودروهای وارداتی مدل 2018 و قبل از آن در سال 1401 باید معاینه فنی بگیرند.  به این ترتیب در سال 1402 نیز خودروهای مدل 98 و با فرارسیدن سال 2023 خودروهای مدل 2019 مشمول دریافت معاینه فنی خواهند شد.

خودروهای دوگانه سوز نیز علاوه بر تست های معمول خودروهای بنزین سوز و در صورتیکه عمر مخزن بیش از ۶ سال باشد تست هیدرو استاتیک که مختص مخزن گاز CNG است نیز باید انجام دهند.

استعلام معاینه فنی خودرو

برای استعلام معاینه فنی خودرو باید به سایت سیمفا مراجعه کنید. پس از ورود به سایت سیمفا بر روی استعلام بزنید تا به صفحه مربوطه وارد شوید. پس از ثبت نام و با وارد کردن کد  VIN می توانید معاینه فنی خودرو را استعلام کنید.

هزینه معاینه فنی خودرو سال 1401

مدارکی که برای مراجعه به معاینه فنی نیاز دارید کارت یا سند خودرو است و هزینه معاینه فنی برای خودروهای سبک مبلغ ۴۷.۰۰۰ تومان است. همچنین در صورتیکه در مرحله اول موفق به دریافت معاینه فنی نشدید 14 روز فرصت دارید تا پس از رفع عیوب، مراجعه و با پرداخت مبلغ 10 هزار تومان، مجدد آزمون معاینه فنی را انجام دهید.

در صورتی که در مهلت 14 روزه مراجعه نکنید باید هزینه 47 هزار تومانی را مجدد پرداخت کنید.

تست هایی که برای معاینه فنی انجام می شود شامل بررسی عیوب ظاهری، آزمون آلاینده‌های خروجی، آزمون چراغ‌های جلو، آزمون لغزش جانبی، آزمون کمک فنرها، آزمون ترمز و آزمون اهرم بندی سیستم تعلیق خودرو است.

خودروهای مشمول معاینه فنی خودرو 1401+ نحوه استعلام معاینه فنی

بیشترین عوامل مردودی خودروها همراستایی، کمک فنر، ترمز و وضعیت ظاهری است. بنابراین اگر از عیب خودرو خود در این موارد آگاه هستید پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی آنها را برطرف کنید.

ساعت کار مراکز معاینه فنی در تهران

در  حال حاضر ۵۴ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۶ مرکز ثابت و هفت واحد سیار در سطح تهران فعال هستند. ساعت کاری مراکز بیهقی، نیایش، دماوند، شهید آبشناسان، سراج، خاوران، امام رضا(ع)، شهدای زمان آباد، بعثت، فدائیان اسلام و ایران خودرو از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷ و مراکز شقایق، شهید چمران، الغدیر ، چیتگر، ابوذر و کلیه واحدهای سیار از ساعت ۷:۳۰ تا ساعت ۱۶:۱۵ است. روزهای پنجشنبه مراکز به طور نیمه وقت فعالیت می کنند و در روزهای تعطیل نیز بعضی از مراکز باز بوده و خدمت رسانی می کنند. چنانچه قصد دارید در روزهای پنجشنبه یا تعطیل به این مراکز مراجعه کنید توصیه می کنیم پیش از مراجعه با شماره تلفن 96006000 تماس حاصل نموده و از باز بودن و ساعت فعالیت مرکز موردنظر خود اطلاع حاصل کنید.

برای اینکه زمان زیادی در صف معاینه فنی نمانید می توانید به صورت اینترنتی نوبت بگیرید. برای این کار باید عوارض شهرداری مربوط به خودرو را پرداخت کرده باشید.

اگر ساکن تهران هستید برای نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی به سایت تهران من مراجعه کنید. اگر خودرو بدهی عوارض شهرداری داشته باشد باید ابتدا عوارض خودرو را پرداخت کنید تا بتوانید به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

در صورتیکه تمایل به پرداخت عوارض سالانه خودرو ندارید می توانید بدون دریافت نوبت به یکی از مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کنید. طول صف و زمان انتظار در مراکز معاینه فنی متفاوت است و برخی مراکز خلوت تر هستند.

همچنین استان قزوین و استان اصفهان و شهر مشهد نیز نوبت دهی اینترنتی برای دریافت معاینه فنی دارند.

آدرس مراکز معاینه فنی تهران

در ادامه آدرس مراکز معاینه فنی تهران آمده است. برای اطلاع از آدرس سایر مراکز معاینه فنی در تهران و سایر استانها به سایت فرمون مراجعه کنید.

بیهقی: میدان آرژانتین، داخل پارک سوار بیهقی، جنب کارواش سواری

سراج: میدان رسالت, خیابان فرجام, خیابان سراج, جنب پمپ گاز

الغدیر: یافت آباد ، میدان الغدیر ، بلوارالغدیر, روبروی بیمارستان شهدای یافت آباد

شقایق: خانی آباد نو، بلوار شقایق ، نرسیده به بزرگراه کاظمی

نیایش: بزرگراه همت, بلوار اشرفی اصفهانی (مسیرجنوب به­ شمال), بعد از بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی , خیابان هفتم ، انتهای خیابان رزمندگان

آبشناسان: بزرگراه آبشناسان (غرب به شرق) ، تقاطع بلوار شاهین شمالی

چمران: خیابان شهید رجایی (جنوب به شمال ) - قبل از پل بزرگراه شهید آوینی - خیابان معاینه فنی

دماوند: خیابان دماوند - بعد از سه راه تهرانپارس -بعد از ساختمان ایر تویا - نبش کوچه البرز

خاوران: جاده خاوران، بزرگراه امام رضا (ع)، کیلومتر 12 ، بعد از خاورشهر ، مقابل مرکز تعویض پلاک خودرو خاوران

امام رضا(ع): جاده خاوران - سه راه افسریه - بزرگراه امام رضا (ع) یک کیلومتر بعد از سه راه سیمان

ابوذر: جاده قدیم - کرج کیلومتر13- نرسیده به چهار راه ایران خودرو

ایران خودرو: کیلومتر 20 جاده قدیم تهران کرج

شهدای زمان آباد: شهرری کمربندی دوم تهران نرسیده به میدان غنی آباد خیابان شهدای زمان آباد

چیتگر: کیلومتر 12 جاده مخصوص کرج روبروی شهرک دانشگاه داخل مجموعه مرکز تعویض پلاک چیتگر

فدائیان اسلام: اتوبان آزادگان شرق خروجی فدائیان شمال جنب بازار سنگ فاطمیه کوچه خسروی

بعثت: بزرگراه امام علی شمال به جنوب ورودی بزرگراه بعثت غرب پلاک 81

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز