خبرگزاری کار ایران

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات:

نظارت نیروهای مسلح بر اینترنت در طرح پیشنهادی مجلس وجود ندارد/ پیام‌رسانی به اجبار روی گوشی‌های‌ وارداتی نصب نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۴۲۲

شایعاتی که درباره طرح پیشنهادی مجلس برای نظارت نیروهای مسلح بر اطلاعات کاربران ایرانی منتشر می‌شود، صحت ندارد.

رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره طرح پیشنهادی اخیر مجلس با محوریت ساماندهی پیام‌رسان‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: ما در کشور نهاد‌هایی را داریم که به منظور بررسی و رفع مشکلات فضای مجازی تشکل شده‌اند و طرح پیشنهادی مجلس نیز بهتر است از طریق شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد رویکردهای این طرح پیشنهادی بیشتر به وظایف وزارت ارتباطات ورود کرده است که می‌تواند چالش‌ها و موازی‌ کاری‌هایی را به وجود آورد.

باقری‌ با بیان اینکه پیام رسان‌های داخلی نمی‌توانند به اجبار روی گوشی‌های وارداتی نصب شوند، اظهار کرد: دو روش عملی برای چنین اقدامی وجود دارد که یکی از آن‌ها همکاری مستقیم با تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن‌همراه جهت شخصی‌سازی است و به نظر می‌رسد شرکت‌های خارجی و تولیدکنندگان گوشی تلفن‌همراه با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌ها ، در این زمینه چندان مایل به همکاری با کشور ما نباشند.

وی ادامه داد: در روش دوم که در برخی کشورها رایج است ٰاستفاده از خدمات اپراتوری و یا باندل است که تمام این شخصی‌سازی ها توسط اپراتورها انجام می‌گیرد که در حال حاضر کشور و اپراتورهای ما از چنین خدماتی بهره نمی‌گیرند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: به طور کلی ایده شخصی سازی و اینکه چند اپلیکیشن و شبکه اجتماعی داخلی به طور پیش‌فرض روی گوشی‌ها نصب شود ایده خوبی است و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد ؛ اما این موضوع به هیچ‌وجه به انحصارگری دامن نخواهد زد و کاربر حق انتخاب بین اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود را دارد؛ در ضمن باید به این نکته توجه داشت که این روش در بسیاری از کشور‌ها مرسوم است.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا با تصویب طرح پیشنهادی مجلس ، وظیفه نظارت بر اینترنت و اطلاعات کاربران از مراجع فعلی سلب و به نیروهای مسلح ارجاع داده خواهد شد؟ گفت: تا به حال چنین صحبت‌هایی مطرح شده است ولی در طرح پیشنهادی اخیرمجلس چنین بندی وجود ندارد.

وی افزود: در این طرح تنها به موضوع واردات پهنای باند اشاره‌ و بیشتر به ابعاد اقتصادی آن پرداخت شده است و البته موضوعات مهمتری در زمینه اینترنت و فضای مجازی وجود دارد که بهتر بود در طرح پیشنهادی مجلس به آن‌ها پرداخته شود.

به گفته وی، درحال حاضر واردات پهنای باند توسط یکی از زیرمجموعه‌های شرکت زیرساخت انجام می‌شود تا رفته رفته از انحصار زیرساخت خارج شود و اگر قرار باشد واردات پهنای باند از انحصار دولت خارج و به نهاد دیگری سپرده شود انحصار در این حوزه باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز