خبرگزاری کار ایران

تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا:

حفظ بازارهای هدف و بازارسازی جدید، مستلزم تغییر نگرش در صادرات است

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۸۸۴

رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت: با توجه به رقابتی شدن فضای صادرات، حفظ بازارهای هدف و بازارسازی جدید، مستلزم تغییر نگرش و رویکرد در مقوله صادرات و حرکت مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه است.

مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه بازاریابی و ایجاد بازار در صادرات از لازمه‌های حرکت کشور به سمت توسعه اقتصاد صادرات محور و رونق اقتصادی در کشور است، اظهار داشت: یکی از عوامل کلیدی و موثر در ایجاد بازارهای صادراتی و جذب سرمایه گذاری خارجی برپایی و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی در داخل و خارج از کشور و عرضه و به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها، معرفی محصولات، نوآوری‌ها و آخرین دستاوردهای کشورمان به بازارهای مختلف جهانی است.

وی افزود: با استفاده از فرصت این نمایشگاه‌ها می‌توان با فعالان اقتصادی، بازرگانان و تجار دیگر کشورها ارتباطات تجاری موثر و سازنده‌ای برقرار کرد و به این طریق امکان نفوذ به بازارهای مختلف و معرفی محصولات ایرانی به دیگر کشورها فراهم می‌شود.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی تاکید کرد: بدون شک تنها ارسال محصول به بازار کشورهای مختلف و ایجاد بازارهای صادراتی کفایت نمی‌کند و تداوم حضور در این بازارها هنر اصلی یک صادرکننده موفق است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین و اساسی‌ترین عامل تثبیت حضور در بازارهای جهانی ارتقای کیفیت محصولات ایرانی همپای محصولات جهانی، تطبیق با استانداردها و آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، توسعه و ارتقای صنعت بسته بندی و حرکت به سوی مدرنیته در این راستا و حفظ یک قیمت مناسب در بازار رقابتی است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان گفت: بدیهی است که رقابت در شرایط کنونی برای تولیدکنندگان ما در بازارهای جهانی بسیار دشوار است و تولیدکننده ایرانی ناگزیر به تولید یک محصول با کیفیت بالا و استفاده ار فناوری و تکنولوژی روز دنیا در تولید محصولات است.

وی با بیان اینکه آنچه اعتبار یک صادرکننده را مخدوش می‌کند مسوولیت ناپذیری آنان در قبال مشتریان است، یادآور شد: برای تداوم صادرات باید یک تیم هوشمند در بنگاه اقتصادی تشکیل شود و مدیر باید در وسط میدان کار حضور مستمر و مداوم داشته باشد.

رییس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت: با توجه به رقابتی شدن فضای صادرات، حفظ بازارهای هدف و بازارسازی جدید، مستلزم تغییر نگرش و رویکرد در مقوله صادرات و حرکت مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه است.

وی افزود: ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی یکی دیگر از نکات مهم در بحث صادرات محسوب می‌شود. تمرکز صادرات غیرنفتی ایران بر بازارهای خاصی است و لازم است این وضعیت با افزایش صادرات به سایر بازارها ارتقا یابد. در حال حاضر سه کشور چین، عراق و امارات سهم بالایی از صادرات غیر نفتی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با بیان اینکه با ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی آسیب پذیری در حوزه صادرات کاهش می‌یابد، افزود: از دیگر راهکارهای حضور و حفظ بازارهای هدف حضور جدی‌تر در بازار مقصد از طریق تاسیس شرکت ، خرید سهام شرکت‌های مرتبط ، تاسیس نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های دایمی و نظایر آن ها در این کشورهاست.

وی بیان کرد: افزایش صادرات کالاهای موجود، ارتقای توان رقابتی آنها و تلاش در جهت تداوم حضور این کالاها در بازارهای صادراتی از نکات مهم در حفظ بازارهای بین المللی است.

تفرشی همچنین گفت: عدم تحلیل درست رقبا، عدم انجام به موقع تعهدات، عدم شناخت فرهنگ مصرفی کشورهای خریدار و ضعف تبلیغات از عواملی است به منجر به عدم موفقیت و عدم تداوم در بازارهای صادراتی می شود.

وی خاطرنشان کرد: محصول خوب و با کیفیت، قیمت مناسب، توزیع بموقع، تلاش برای متمایز ساختن محصول و شرکت، تولیدات انعطاف پذیر به جای تولیدات انبوه، سرعت و نوآوری در ارائه خدمات بهتر و بیشتر، بازار گرایی و توجه به نیازها و خواسته‌های روز بازار، تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات رقبا، ارتباط نزدیک و دائمی با توزیع کنندگان و مشتریان، توجه به تحقیق و بررسی بازار به شکل های مختلف و حضور هدفمند در نمایشگاه‌ها و انجام تبلیغات هدفمند به ایجاد و حفظ بازارهای صادراتی کمک می کند.

مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح توجیهی و شناسایی و انتخاب درست بازار های هدف، توسعه استراتژی بازاریابی شامل بازار سنجی و آداب و رسوم بازارها، تحویل کالا و قوانین حمل و نقل و کمرگ، تامین منابع مالی و مدیریت صادرات از پایه‌های اساسی جهانی شدن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز