خبرگزاری کار ایران

در یکسال گذشته ۵ طرح نیمه تمام به ارزش ۱۴،۵ میلیون یورو در پالایشگاه تهران به بهره برداری رسید/ تولید روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین پاک

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۳۲۸۰

آرمان فر تاکید کرد: پتروپالایشی شدن شرکت پالایش نفت تهران یک انتخاب نیست. بلکه یک الزام است. ما باید در مسیر سودآوری حرکت کنیم و پاسخگوی سهام داران و ذی نفعانمان باشیم. پالایشگاه تهران با چشم انداز ترسیمی خود در نظر دارد به پالایشگاهی در کلاس جهانی با کسب و کار های متنوع و سودآور در بخش انرژی تبدیل شود.

به گزارش ایلنا از پالایشگاه تهران، حامد آرمان فرمدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران اظهار داشت: در یکسال اخیر توانستیم 5 طرح نیمه تمام به ارزش اعتباری بالغ بر 14.5 میلیون یورو را به مرحله بهره برداری برسانیم که طرح افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب پالایشگاه برای رفع محدودیت واحد های عملیاتی قدیم و جدید و مقابله با بحران کم آبی؛ احداث و راه اندازی توربین های دوگانه سوز ترکیبی و ایستگاه جدید گاز برای تأمین برق واحدهای جدید پالایشگاه؛ احداث و راه اندازی سیستم بازیافت حرارتی سوم بر روی دیگ بخار برای جلوگیری از هدر رفت انرژی؛ طرح سیستم اندازه گیری آنلاین پارامترهای محیط زیستی گاز خروجی دودکش‌ها و طرح استقرار سیستم اعلان و اطفای حریق مخازن باندوال یک، از جمله این طرح ها می باشند.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت های سهامداران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و تسهیل گری انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور توانستیم طبق برنامه های از پیش تعیین شده پیشرفت های خوبی در یک سال اخیر بدست آوریم که طرح بهینه‌سازی فرآیند و ارتقا کیفی و کمی بنزین تولیدی به استاندارد یورو 5 و طرح احداث واحد تولید حلالِ نرمال هگزان را می توان از اهم این پروژها توصیف کرد.

آرمان فر تصریح کرد: در حال حاضر طرح بهینه سازی و ارتقا کیفی و کمی بنزین تولیدی به استاندارد یورو 5 ؛ تحت عنوان طرح احداث واحدهای تصفیه نفتای سنگین، CCR،‌ کاهش بنزن و اتان زدایی از گاز مایع؛ دارای پیشرفت 22 درصد می باشد. مبلغ سرمایه گذاری این طرح، در حدود 240 میلیون یورو پیش بینی شده و تأمین مالی طرح،‌ از محل منابع داخلی شرکت پالایش نفت تهران انجام می پذیرد. همچنین طرح ساخت واحد حلال نرمال هگزان با هدف استحصال هگزان نرمال عاری از ترکیبات آروماتیکی و بنزن با استفاده از محصولات جانبی واحد ایزومریزاسیون، به صورت EPC با گریدهای 52 درصد و 85 درصد و با ظرفیت 2 هزار بشکه در روز در دست اجراست در حال حاضر با توجه به گذشت حدود یک سال از شروع عملیات اجرائی درصد پیشرفت آن 45 درصد می باشد. انتظار می رود پروژه مذکور مطابق برنامه به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: به صفر رساندن سوخت مایع و تولید پایدار محصولات سبز (نظیر گازوئیل یورو ۴ به میزان ۱۳ میلیون لیتر در روز، نفت سفید کم گوگرد برای تولید سوخت هوایی به میزان ۵ میلیون لیتر در روز، بنزین پاک به میزان ۷ میلیون لیتر در روز) راه اندازی و بهره برداری از سیستم پایش آنلاین پارامترهای زیست محیطی گاز خروجی دودکش کوره های منطقه ب جنوبی شرکت پالایش نفت تهران، راه اندازی و بهره برداری از اکونومایزر سوم (دستگاه بازیافت حرارتی) بر روی دیگ بخار2B-2101-A  پالایشگاه تهران را می توان از مهم ترین اقدامات محیط زیستی شرکت پالایش نفت تهران در یک سال اخیر برشمرد.

مدیر عامل پالایشگاه تهران گفت: به واقع ایمنی، کیفیت، سرعت و بهبود مهم ترین مؤلفه های انجام تعمیرات اساسی در شرکت های پالایشی است. در سال گذشته به همت کارکنان پالایشگاه تهران واحد های تقطیر جنوبی و گاز مایع، آیزوماکس جنوبی, هیدروژن و گوگرد سازی با بکارگیری 850 نفر نیرو علاوه بر کارکنان و انجام تعداد بیش از 500 دستور کار عملیاتی و بازرسی مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند. در سال جاری نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش همکاران عزیز، واحد سولفورزدایی از نفت سفید، واحد سولفور زدایی از نفت گاز، واحد هیدروژن شماره 3، واحد گوگردسازی شماره 3، واحدهای آمین 2 شمالی و جنوبی، واحد آب ترش و واحد تبدیل کاتالیستی(CRU) با جذب حدود 1100 نفر نیروی پیمانی موقت در کنار کارکنان شرکت طبق برنامه زمانبندی انجام و در موعد مقرر بدون هیچ حادثه ناتوان کننده ای خاتمه یافتند و واحدهای مذکور برای عملکردی با کیفیت مطلوب در مدار تولید قرار گرفتند.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط فصلی مشخصات فراورده گاز مایع، وجود بوتان مازاد در برخی از فصول و نیاز واحد های پتروشیمی به این محصول، با اعمال تغییرات در شرایط عملکردی واحد گازمایع، این شرکت موفق به تولید روزانه 1000 بشکه در روز محصول بوتان با خلوص تقریبی 99 درصد شد، در این ارتباط با تجهیز نمودن پالایشگاه به سکوی بارگیری بوتان، امکان ذخیره، بارگیری و فروش میسر شده و معادل 92 تن در روز بوتان در سبد محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت.

آرمان فر تاکید کرد: پتروپالایشی شدن شرکت پالایش نفت تهران یک انتخاب نیست. بلکه یک الزام است. ما باید در مسیر سودآوری حرکت کنیم و پاسخگوی سهام داران و ذی نفعانمان باشیم. پالایشگاه تهران با چشم انداز ترسیمی خود در نظر دارد به پالایشگاهی در کلاس جهانی با کسب و کار های متنوع و سودآور در بخش انرژی تبدیل شود. به همین منظور طرح های مهمی نظیر طرح ارتقا تکنولوژی و بهینه سازی سیستم های فرآیندی و عملیاتی برای اهداف محیط زیستی و همچنین توسعه کسب و کار در قالب هولدینگ پتروپالایشی با خرید یک مجتمع پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش را در برنامه دارد. همچنین با مطالعات صورت گرفته و تحقیقات به عمل آمده و همکاری با مراکز دانش بنیان و شرکت‌های مهندسی در نظر داریم تا بر اساس نیاز کشور و تأکید وزیر محترم نفت ضمن ورود به بحث پتروشیمی، محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی تولید کنیم که این مهم دستاوردی بی نظیر برای شرکت به همراه خواهد داشت

وی اظهار داشت: ارتقاء بهره وری کارکنان و توانمندسازی ایشان بر اساس تاکیدات ریاست محترم جمهور از مهم ترین مقوله های بود که در دولت سیزدهم به آن نگاه شد. توانمند سازی کارکنان منوط به افزایش علم آن هاست و این افزایش علم با خود ایده به همراه خواهد داشت و ایده های مختلف سبب پویایی و رشد سازمان خواهد شد. وضعیت پرسنل کارا و پویا از پیمانکاری به قراردادی باعث حفظ و حراست از سرمایه های انسانی می شود که این امر مهم به طور جدی در پالایشگاه استارت خورده است و در ماه های اخیر شتاب بیشتری گرفته است. در تلاشیم تا با صیانت از منابع انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه های پالایشگاه این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم.

مدیر عامل پالایشگاه تهران گفت: ایجاد بستر لازم جهت همکاری با شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از مهم ترین اهداف شرکت پالایش نفت تهران در سال جاری مدنظر قرار گرفته است. در راستای انتقال فن آوری و بومی سازی کاتالیست ها، مواد شیمیایی و تجهیزات پالایشی در سال 1401 همچون سال‌های پیشین با جدیت در صدر برنامه ها و پیگیری‌های این شرکت قرار دارد به‌طوری که در سال جاری قرارداد تولید Light naphtha Catalyst با سازنده داخلی منعقد گردیده است. همچنین در این خصوص بومی سازی قطعات مکانیکی ژنراتور برق، قسمت‌های داغ توربین های گازی (Hot Section)، تغییر طراحی سیل کمپرسور به Dray Gas Seal، بومی سازی گیربکس کامل کمپرسور واحد تقطیر و روتور توربین بخار واحد GHDS را نیز می توان نام برد.

وی ادامه داد: این شرکت با هدف حمایت و شناسایی شرکت های دانش بنیان و ایجاد بستری مطلوب جهت همکاری فی ما بین با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان، پالایشگاه نفت تهران نیازهای فناورانه خود را در پارک علم و فناوری به صورت برپایی نمایشگاه به زودی رونمایی خواهد کرد. 

آرمان فر تاکید کرد: بی تردید یکی از پایه های اساسی و شاخص های اصلی در نیل به قله های توانایی و تحقق آرمان بلند استقلال اقتصادی و شکوفایی پایدار،  ارزش بخشی و اهمیت دهی به تجهیزات و قطعات یدکی ساخت داخل و ارتقاء کیفیت تجهیزات بومی و حمایت از ظرفیت‌های درونی در ساخت لوازم یدکی و توانمندسازی نیروهای بومی در عرصه‌های عملیاتی به‌ویژه در عرصه‌ی استراتژیک و حیاتی صنعت عظیم پالایش نفت است.  

وی بیان داشت: در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی و به منظور توسعه اشتغال نیازمندان، تفاهم‌نامه همکاری بین کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران و شرکت پالایش نفت تهران با هدف کمک به توانمندسازی و اشتغال پایدار نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) در جوامع همجوار پالایشگاه (محدوده بخش کهریزک و باقر شهر) امضا شد که تحقق آن از طریق کمیته امداد بخش کهریزک در دست اقدام است.  انجام کمک های مومنانه و نیز همکاری و مشارکت در اتصال شبکه آب جنوب تهران (باقر شهر و کهریزک و..) به شبکه آب تهران با هدف رفع مشکلات آب جوامع همجوار با صرف اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال و انجام دیگر طرح های بزرگ و کوچک محیط زیستی در خصوص جایگزینی سوخت گاز طبیعی و قطع کامل سوخت مایع، اندازه گیری و سنجش آنلاین پارامترهای محیط زیستی از جمله اقدامات اخیر شرکت پالایش نفت تهران در زمینه مسئولیت های اجتماعی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز