خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

سالانه ۴۰۰ میلیارد یورو انرژی در کشور تلف می‌شود/ امحای تجهیزات فرسوده تجدیدپذیر؛ چالش جهانی تا ۲۰ سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۹۵۳

مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت: سالانه ۴۰۰ میلیارد یورو انرژی و آب را به ثمن بخس تلف می‌کنیم.سالانه ۴۰۰ میلیارد یورو انرژی در کشور تلف می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس علی‌آبادی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما یکی از کشورهای پیشرو در صنعت برق هستیم، گفت: در دیدارهایی که طی یک ماه گذشته با ابرکمپانی‌های بین‌المللی داشتیم همه معتقد بودند ما در مقیاس جهانی هستیم و متقاضی فناوری ما بودند.

وی ادامه داد: ما به نقطه‌ای رسیدیم که در پیچیده‌ترین ماشین فناوری دنیا در رتبه سوم جهانی هستیم و اندیشه و تفکر امام و انقلاب را به منصه ظهور نزدیک کنیم.

به گفته مدیرعامل گروه مپنا، علیرغم اینکه ما در توانایی تخصصی و سرمایه گذاری خوب بودیم اما همچنان در تابستان نگران خاموشی هستیم و علت آن هم اقتصاد برق است و تا حل نشود مسابقه تولید و مصرف ادامه دارد و این مصرف کننده است که برنده است.

علی‌آبادی با بیان اینکه تولید یک میلیارد کیلووات ساعت برق ثروت عظیمی است که می توان با آن کشور را اداره کرد اما ما با تداوم مصرف به ناکجاآباد می‌رویم، اظهار داشت: هر سال چندین مگاوات نیروگاه اضافه می‌کنیم اما انرژی را اسراف می‌کنیم، به طوری که سالانه ۴۰۰ میلیارد یورو انرژی و آب را به ثمن بخس تلف می‌کنیم و این در حالی است که تولید سالانه برق در کشور ما یک میلیارد کیلووات ساعت، یک میلیارد متر مکعب تولید گاز، ۲۰۰ میلیون لیتر گازوییل و بنزین و ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۶۷ پروژه نیروگاهی که ۷۵ درصد ظرفیت را شامل می‌شود در دستور کار داریم، تصریح کرد: از این میزان در حال حاضر ۲۴۶ مگاوات در حال احداث و ۶۱ واحد نیروگاهی در دست ابلاغ داریم.

مدیرعامل گروه مپنا  با بیان اینکه از پیک سال گذشته تاکنون ۳۳۰۰ مگاوات واحد جدید به مدار آوردیم و تا پایان سال، دو هزار مگاوات اضافه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از پیک سال قبل تا پیک سال جاری ۵۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید اضافه خواهیم کرد. همچنین از پیک ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، ۴۵ واحد( ۶۹۲۹ مگاوات) ارتقا نیروگاهی داریم و ۷ واحد معاول ۲۹۳ مگاوات را افزایش ظرفیت دادیم و به این ترتیب ۵۸۰۰ مگاوات از پیک سال  گذشته تا پایان سال افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

علی‌آبادی با بیان اینکه از ابتدای سال ۵۴۰ مگاوات برق در عراق سنکرون کردیم که ۳۰۰ میلیون یورو ارزش دارد، ابراز داشت: اولین واحد نیروگاه حلب را که داعش منهدم کرده بود، بازسازی کردیم، در همین مدت دو واحد دیگر در عراق نصب و آماده سنکرون است، در لاذقیه سه واحد در حال نصب داریم و بتدریج وارد مدار خواهند شد.

وی افزود: مجموع واحدهای نیروگاهی که در یک سال در کشورهای همسایه اجرا کردیم ۵۶۶۸ مگاوات بوده که رکورد خوبی و معادل ۲.۵ میلیارد یورو صادرات بوده است.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به چالش زباله در شهرهای بزرگ ابراز داشت: اولین کار ما در این زمینه طراحی توربین بخار ۳۰ تا ۹۰ مگاواتی است و چنانچه چنانچه شهرهای بزرگ ابلاغ کنند، نیروگاه زباله‌سوز را با تکنولوژی بومی احداث خواهیم کرد و در شهرهای کوچک نیز نیروگاه‌های کوچک مقیاس با روش بایومس احداث می‌کنیم. 

علی‌آبادی با اشاره به گرم شدن زمین بیان کرد: اکنون دنیا به سمت گرم شدن می‌رود و امسال گرمای زمین رکورد می‌زند و ایران هم مشمول این رکورد است. بنابراین مسیرها به سمت نیروگاه‌های حرارتی باریک می‌شود و باید نیروگاه‌های با راندمان بالا و مصرف کمتر سوخت در دستورکار قرار گیرد .

وی اضافه کرد: در این راستا مپنا ار راندمان ۴۵ درصد به ۶۰ درصد نزدیک شده است. همچنین توربین هیدروژن‌سوز برای نصب روانه بندرعباس شده است، اقدام بعدی ما حرمت از سیکل ساده به سیکل ترکیبی است و از همه معمار توجه به انرژی های تجدیدپذیر است.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه در حال حاضر گلوگاه انرژی خورشیدی در کشور پنل‌ها نیست بلکه تغییر و تحولات فناورانه است، یادآور شد: تکنولوژی مولتی کریستال کنار رفته و تکنولوژی مونوکریستال وارد مدار خواهد شد یا اینکه باید به سمت تکنولوژی استفاده از مواد آلی برویم. بر این اساس ما تکنولوژی باز را در دستورکار قرار دادیم و هدف این است که به سمت مسابقه فناوری بین شرکت‌های دانش‌بنیان برویم.

مدیرعامل گروه مپنا همچنین گفت: رویدادی را برای حمایت از ایده‌های نوآورانه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی برگزار و به‌صورت تمام قد از ایده‌های برتر حمایت می‌کنیم و هیچ محدودیتی برای حمایت مالی، حقوقی نخواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، محمودرضا حقی‌فام نیز با اشاره به سرانه انرژی خورشیدی در کشورهای جهان عنوان کرد: میزان سرانه منصوبه انرژی خورشیدی در استرالیا ۹۹۰ مگاوات، در هلند ۷۵۷ مگاوات و آلمان ۷۱۱ مگاوات است. همچنین چین ۵۴.۹ گیگاوات، آمریکا ۲۶.۹ گیگاوات و اتحادیه اروپا ۲۶.۸ گیگاوات است اما ما به دلیل وفور سوخت فسیلی کمتر به این انرژی پرداختیم و در نتیجه با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. 

وی با بیان‌ اینکه گرمایش جهان به عنوان یک آلترناتیو مطرح است، گفت: علیرغم اینکه منابع گازی زیادی داریم اما سرمایه‌گذاری در این بخش برای تولید برق یک راه حل نیست ما در این حوزه فرصت تجاری زیادی داریم و نباید این انرژی را برای تولید برق استفاده کنیم، چراکه مشکل آب هم داریم بنابراین برای تولید انرژی الکتریکی محدودیت داریم. 

معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا با بیان اینکه مسائل زیست محیطی نیز یکی از مباحث گریبانگیر ما است، اظهار داشت: حتی با قدرت منصوبه ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه برقایی نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. شبکه انرژی کشور باید در برابر تهدیدها تاب‌آور شود.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده در این رویداد گفت: چهار اقدام را در نظر گرفته‌ایم که اولین آن شناسایی ایده‌های نوآور، سپس انتخاب ایده‌های برتر ، حمایت از این ایده‌ها برای توسعه و تولید آزمایشگاهی و در نهایت حرکت به سمت تجاری سازی و استفاده از آنها برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر است.

حقی‌فام در پاسخ به سوال ایلنا درباره کوتاه‌تر بودن عمر تجهیزات تجدیدپذیر نسبت به فسیلی‌ها و آلاینده بودن امحای آنها تصریح کرد: عمر این تجهیزات حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است و امحای آن نگرانی را برای کشورهای مختلف به وجود آورده و برآورد این است که طی ۲۰ سال آینده با حجم وسیعی از این تجهیزات مواجه شویم، بنابراین باید به سمت امحای بدون آلایندگی برویم.

به گفته معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا، ما اکنون در بدو راه هستیم و فعلا مشکل جدی نداریم و باید به سمت تکنولوژی برتر با استفاده از مواد کمتر برویم ولی قطعا تا ۲۰ سال آینده امحا مشکل مهم کشور ما هم هست. 

حقی‌فام اضافه کرد: باید در این حوزه مطالعه جهانی صورت گیرد چراکه اگر راه حلی پیدا نشود موضوع تبدیل به چالش شده و تولید متوقف خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز