خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی استان مطرح کرد؛

ضرورت تمرکز بر تقویت و تکمیل چرخه فرآوری در معادن خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۸۹۷

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فرآوری مواد معدنی و تبدیل مواد خام به محصولات ثانویه و نهایی، خلق ارزش‌افزوده برای منابع این بخش را در پی خواهد داشت و ماحصل همه این‌ها، رشد اشتغال و درآمد خواهد بود و تمرکز و پیگیری این مسئله مهم، به نفع اقتصاد استان خواهد بود.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمدرضا توکلی زاده، در نخستین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق خراسان رضوی اظهار داشت: معدن از جمله بخش‌هایی است که تغییرات قانونی در آن به ندرت و دیرتر از سایر حوزه‌ها اتفاق می‌افتد و به نوعی شاهد ثبات قوانین (اعم از مطلوب یا نامطلوب در این حوزه) هستیم. لذا کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بایستی در تعریف اهداف خود، شناسایی قوانینی که اثرات منفی در روال کار معادن و صنایع وابسته به آن‌ها دارد، دنبال کند. البته ذکر این نکته لازم است که قانون فعلی معادن، به ذات خود مطلوب بوده و در صورتی که به طور کامل اجرا شود، آثار مفیدی در این بخش برجای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به غنی بودن استان خراسان رضوی از نظر منابع معدنی و تنوع محصولات معدنی در این خطه، اظهار داشت: اگر مسائل این بخش در این استان به درستی بررسی شود و بر تبدیل مواد معدنی خام به محصولات نیمه ساخته تمرکز شود، قطعا آثار این موضوع به نفع اقتصاد استان خواهد بود.

توکلی زاده، تقویت ارتباط و پیوند میان صنایع معدنی با معادن را در ایجاد ارزش افزوده و پرهیز از خام فروشی موثر دانست و خاطر نشان کرد: البته که این موضوع نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است. از آنجا که بانک‌ها در وضعیت موجود اقتصادی کشور، توانایی مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های جاری استان را ندارند و استان خراسان رضوی نیز در استفاده از ابزارهای مالی جدید تاکنون ضعیف عمل کرده، باید به راهبردهای کارآمدی برای حل این مسئله بیاندیشیم که کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد، بستری ارزشمند در این حوزه است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان تاکید کرد: یکی از دلایلی که خراسان رضوی در توسعه بخش‌های مختلف ضعیف است، غفلت از به‌کارگیری ابزارهای مالی لازم و بعضا توجه به ظرفیت‌های نوین در این حوزه است. در صورت فراهم آوردن این ابزارها، می‌توان در بخش‌هایی همچون معدن که ظرفیت‌ها و منابع مالی کافی فراهم نیست، اتفاقات ارزشمندی را رقم زد و «توسعه» را به قواره ظرفیت‌های موجود، ایجاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز