خبرگزاری کار ایران

هشدار قطع گاز به واحد‌های تولیدی استان فارس؛

زمستان سرد صنایع در راه است/ معاون استاندار: قطعی گاز شامل خانه‌ها و منازل مسکونی نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۶۹۷

برخی از صنایع استان فارس به مانند سایر واحدهای صنعتی وتولیدی استانهای دیگر، هشدارهایی مبنی بر قطع و نوبت‌بندی گاز در زمستان دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حالا واحدهای تولید فولاد، پتروشیمی، سیمان و کاغذ اعلام کردند که سناریوی نوبت‌بندی و سپس قطع گاز سال پیش، دوباره در حال تکرار است؛ زیرا مجددا هشدارهایی درباره مصرف گاز و سهمیه‌بندی آن دریافت کرده‌اند.

وزارت نفت در نامه‌ای رسمی لیست واحد‌های اولیه پتروشیمی که باید مصرف گاز خود را قطع کنند و یا کاهش دهند اعلام کرد. در این نامه واحدهای پتروشیمی، مرجان، مسجدسلیمان، زاگرس، شیراز، فن‌آوران، مارون، بندر امام، فجر، پردیس و کاوه، به ناچار باید مصرف خود را کاهش دهند. کاهش مصرف گاز به معنای کاهش تولیدات پتروشیمی است، در حالی که با کاهش فروش نفت، کشور به شدت به ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی نیازمند است.

شجاعی روابط عمومی پتروشیمی شیراز در این باره می‌گوید: قطع گاز پتروشیمی شیراز تاکنون اتفاق نیفتاده اما امکان افت فشار وجود دارد. دولت علاقه‌ای به قطع گاز مصرف کنندگان ندارد و به دلیل ناتوانی در استخراج گاز کافی، به قطع گاز صنایع روی آورده است.

اعلام ذخیره سوخت به واحدهای تولیدی

معاون اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه در حال مدیریت تامین گاز برای صنایع و کارخانجات هستیم، می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی که از دو ماه گذشته داشتیم به کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اعلام کردیم که مخازن سوخت‌شان مانند گازوئیل و… را ذخیره کنند.

محسن ربانی زاده در گفتگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه هنوز هم در حال پیگیری هستیم که میزان قطعی گاز صنایع به حداقل برسد، می‌افزاید: سرمایی که کشور را فرا گرفته سبب افت فشار شده و مقرر شده تا کاهش فشار گاز را با قطعی برق به نحوی که کمترین خسارت برای کارخانجات ایجاد کند جبران کنیم.

ربانی زاده در ادامه با بیان اینکه قطعا قطعی گاز مشکلاتی را به همراه دارد، بیان می‌کند: جهت کاهش خسارت کارخانجات با تولید کنندگان تعامل کردیم که در حد امکان در روند مصرف گاز صرفه جویی کنند.

معاون اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه متاسفانه کمبود گاز باعث شده تا واحدهای پتروشیمی و ذوب آهن در استان فارس با مشکل مواجه شوند، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه میزان تولید با مصرف گاز و برق با کاهش مواجه هستیم در نتیجه این مشکل را می‌توان با مدیریت مصرف جبران کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعی گاز شامل خانه‌ها و منازل مسکونی نمی‌شود، می‌گوید: اما کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با مشکل قطعی گاز مواجه هستند.

زمستان سرد صنایع در راه است/ معاون استاندار: قطعی گاز شامل خانه‌ها و منازل مسکونی نمی‌شود

میزان تولید و مصرف گاز با هم همخوانی ندارد

نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته دولت‌ها سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش ظرفیت‌های گازی نداشته اند، می‌گوید: در حال حاضر بیشتر میادین گازی با افت تولید مواجه هستند و این در حالی است که میزان تولید گاز پالایشگاه ولی عصر جم از ۱۲۰ میلیون متر مکعب به حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

جعفر قادری در گفتگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه میزان تولید گاز پالایشگاه پارسیان روزانه از ۸۰ میلیون متر مکعب به ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته، می افزاید: بعضی از سکوهای پارس جنوبی هم با این مشکل مواجه شده‌اند که این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه رشد مصرف بالای گاز باعث شده تا میزان تولید و مصرف گاز با هم همخوانی نداشته باشد، می‌گوید: در این شرایط نیاز توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری و سوخت‌های جایگزین در بخش گاز شود.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه دولت سیزدهم گاز را در سال گذشته و برق را در تابستان مدیریت کرده است، بیان می‌کند: موضوعاتی مانند سو آپ گاز میان ترکمنستان و آذربایجان و اتصال خط لوله روسیه به ایران از موضوعات مهمی است که دولتمردان باید به آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه توجه به عملیات حفاری تامین گاز هم باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، می‌افزاید: جهت جبران کمبود گاز نیاز است تا پالایشگاه ولیعصر کنگان و پارسیان و کیش بعد از بهره برداری به پارس جنوبی متصل شوند.

قادری با تاکید بر هدایت شدن به سمت انرژی‌های جایگزین مانند انرژی خورشیدی برای تامین برق ادامه می‌دهد: نباید فراموش کرد که باید نهایت صرفه جویی را در مصرف انرژی داشته باشیم.

قیمت گاز از سال گذشته تاکنون خیلی افزایش نیافته است

نرسی قربان نائب رئیس کمیسیون انرژی، محیط زیست، پتروشیمی و صنایع پالایشی اتاق بازرگانی فارس نیز با بیان اینکه کمبود تولید گاز موضوعی قدیمی است و بارها این موضوع در سال‌های گذشته رخ داده است، می‌گوید: بالا بودن روند مصرف گاز و مشکل در تولید گاز به دلیل تحریم‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاری مناسب در بخش تولید گاز انجام نشود و در نهایت در این بخش با مشکل مواجه شویم.

وی در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه انجام نشدن بهینه‌سازی هم از دیگر نکاتی است که تولید و تامین گاز را با مشکل مواجه کرده است، می‌افزاید: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید گاز و بهینه‌سازی در مصرف از راه‌های کمبود گاز است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی، محیط زیست، پتروشیمی و صنایع پالایشی اتاق بازرگانی فارس ادامه می‌دهد: زمانی که کارخانه‌ها در ایام زمستان به دلیل کمبود گاز تعطیل می‌شوند یا به سوخت‌های مایع رو می‌آورند، این مشکلات در تمام بخش‌های تولید تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ جهت تولید گاز در کشور جلوگیری کرده است، ادامه می‌دهد: تحریم‌ها اجازه ورود تکنولوژی برای تولید بهینه از گاز به کشور نمی‌دهد و قیمت‌گذاری ارزان گاز در ایران باعث شده تا میزان مصرف گاز در کشور به شدت افزایش یابد.

قربان با اشاره به اینکه قیمت گاز از سال گذشته تاکنون خیلی افزایش نیافته است، می‌گوید: اما نرخ تورم در مواد سوختی مانند گاز تاثیر گذار نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز