خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد:

بارندگی های اخیر در 50 سال گذشته بی سابقه است/ در طرح های تفضیلی به تغییرات اقلیمی توجهی نمی شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۳۱۱

بارش رگباری باران هشتم مرداد ماه تابستان امسال برای شیرازی ها هم به یک شب غافلگیرکننده دیگر تبدیل شد تا علاوه بر شهروندان، مسوولین استان هم دوباره غافلگیر شوند.

به گزارش ایلنا، عصر هشتم مردادماه باران در عرض چند دقیقه چنان مناطق مختلف شیراز را در نوردید و آنچنان سیل‌آسا پیش رفت که خاطره سیل 98 با وسعت بیشتر برای همگان تداعی شد.

تصاویر منتشر شده از وقوع سیل نشان می‌دهد که همه سازمان‌های دخیل از شهرداری گرفته تا هلال احمر و راهداری و نیروی انتظامی بعد از وقوع سیل در شیراز در نقاط مختلف حضور داشته‌اند اما نکته مهم اینجا است که آیا این نحوه مواجهه می‌تواند «مدیریت بحران» تلقی شود؟

معضلی که هنگام بروز بحران عموما خود را نمایان می‌سازد، هماهنگ نبودن برخی سازمان‌های مسؤول و گاهاً مداخله گروه‌‌های مردمی، در کنترل بحران‌هاست؛ معمولا این ناهماهنگی در زمان بحران باعث بروز مشکلاتی می‌شود که عمدتاً افراد و اموال درگیر در سانحه را با خطر اتلاف وقت روبرو می کند.

بارندگی های اخیر در 50 سال گذشته بی سابقه است/ در طرح های تفضیلی به تغییرات اقلیمی توجهی نمی شود

برطرف شدن یک الی دو نقطه سیل خیز شهر از لیست 50 موردی

رئیس کمیسیون معماری و شورای شهر شیراز بر لزوم احصا و شناسایی نقاط حادثه خیز شیراز توسط شهرداری تاکید می کند و می گوید: شهرداری طی سال های گذشته اقدام به تهیه لیستی کرده بود که به تبع آن حدود 40 الی 50 نقطه حادثه خیز شهر شناسایی و این نقاط در زمان بارندگی به دلیل شیبی زیادی که دارند سبب ایجاد سیل می شدند.

غلامعلی ترابی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی شهرداری یک الی دو نقطه حادثه خیز شهر را برطرف کرده است، می افزاید: تکمیل مابقی نقاط حادثه خیز با مشکلاتی مواجه هستند که در تلاش هستیم با تامین اعتبار برای آن ها از بروز مسائل و مشکلات پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری شیراز جهت رعایت مسائل بهداشتی مانند بیماری های واگیردار و..... در سال‌های گذشته برنامه‌ای را تنظیم کرده است تا به تبع آن آّب‌های سطحی متناسب با فضاهای روبنایی مدیریت شوند، می گوید: اگرچه در گذشته آب های سطحی در شهر به داخل جدول های رو باز انتقال پیدا می کردند اما در حال حاضر این گونه نیست و شهرداری جهت انتقال آب ها اقدام به لوله گذاری می کند.

ترابی عبور آب از طریق لوله ها را بر اساس یک نرم بارندگی عنوان می کند و می افزاید: در صورتی که میزان بارندگی بیش از نرم باشد انتقال آب از طریق لوله ها دشوار می شود و آب به صورت طبیعی به معابر هدایت می شود و از طریق معابر سطح شهر عبور می کند.

عضو شورای شهر در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه شهرداری شیراز به صورت کامل پای کار است و اقدام به خارج کردن آب ها می کنند، می گوید: متاسفانه لوله گذاری‌ها در بحران‌های خاص مشکلاتی را ایجاد می کند و این لوله های انتقال آب در بعضی از مواقع سیلاب را به دشواری انتقال می دهد.

ترابی بیان می کند: حدود 4 الی 5 روز است که مجموعه مدیریت شهری به صورت شبانه روزی پای کار هستند و قطعا مشکلاتی هم وجود دارد که در جهت بر طرف کردن تمام مشکلات می طلبد تا تمام دستگاه ها مانند آب و فاضلاب و .... پای کار بیایند.

بارندگی های اخیر در 50 سال گذشته بی سابقه است/ در طرح های تفضیلی به تغییرات اقلیمی توجهی نمی شود

بارندگی های اخیر در 50 سال گذشته بی سابقه است

نماینده شیراز و زرقان نیز با اشاره به اینکه میزان و شدت بارندگی های انجام شده در 50 سال گذشته بی سابقه است، می گوید: مطالعات دفع آّب های سطحی شهر به گونه ای انجام می شود که مدت بازگشت آب ها حدود 30 الی 50 سال است؛ در حالی که مدت بازگشت آب ها بیش از این زمان برای شهرداری ها مقرون به صرفه نیست تا به تبع آن مجموعه مدیریت شهری اقدام به طراحی کانال و جوی ها کند.

علی رضا پاک فطرت در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه معتقدم در بارش های شدید شهرداری ها باید در مرحله نخست تمام تلاشش را برای جلوگیری از هرگونه تلفات جانی به کار گیرد، می‌افزاید: شهرداری ها در مرحله بعد باید تمام تلاششان را برای جلوگیری از هرگونه خرابی به کار گیرند تا این بارش‌ها به نقطه و مکانی آسیب و خسارت وارد نکند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه جمع شدن آب در نقاط مختلف پس از بارندگی امری طبیعی است که در این زمان ها تخلیه آب های جمع شده از نکات مهمی است که باید در اسرع وقت انجام شود، ادامه می‌دهد: در این شرایط باید لوله‌ها در کمترین زمان ممکن آب‌های جمع شده سطح شهر را تخلیه کند.

شهردار اسبق شیراز با بیان اینکه در صورتی که نقاط سطح شهر تخریب نشده باشد می‌توان به شهرداری نمره قابل قبولی داد، می‌گوید: جمع شدن آب در یک نقطه و فروکش کردن آن پس از بارش‌های طولانی و با شدت امری طبیعی است.

بارندگی های اخیر در 50 سال گذشته بی سابقه است/ در طرح های تفضیلی به تغییرات اقلیمی توجهی نمی شود

در طرح های تفضیلی به تغییرات اقلیمی و بارشی توجهی نمی شود

معمار و استاد دانشگاه هم در ادامه با بیان اینکه در زمان محاسبه برای دفع آب های سطحی شهر دوره های بازگشت سیل به شهر ها در نظر گرفته می شود، می گوید: افرادی که اقدام به محاسبات سیل و آب گرفتگی در شهر ها می کنند به تغییرات اقلیمی و بارشی توجهی نمی کنند.

مهرداد ایروانیان در گفت‌و گو با ایلنا و با ابراز تاسف از اینکه مسئولان و مهندسان از دوره مدرن شهری و در طرح های تفضیلی پدیده مونسون را در نظر نگرفته اند می افزاید: اگرچه مونسون در جنوب کشور و خلیج فارس فعال بوده است اما ظهور این پدیده در فارس و شیراز بی سابقه بوده است و مطالعات شهری انجام شده در رابطه با سیلاب ها بوده است.

این معمار با بیان اینکه مسئولان باید پیش بینی طراحی سیستم جذب آب مدرن را در دستور کار قرار دهند، ادامه می دهد: نه تنها شیراز بلکه تمام شهرهای ایران در سیستم جذب آب های سطحی شهر موفق نبوده اند.

ایروانیان با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا با طراحی سیستم های به روز اقدامی انجام می دهند که از هدر رفت آب جلو گیری می کنند، می افزاید: با توجه به اینکه در سال های گذشته با مشکل کم آبی مواجه ایم و باغات قصرالدشت یکی پس از دیگری به دلیل نبود آب و خشکسالی در حال خشک شدن است اما متاسفانه نبود مکانی برای ذخیره آب باعث می شود نتوانیم از این نعمت به صورت احسنت استفاده کنیم.

نتوانستیم از باران و سیلاب استفاده کنیم

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آب های سرگردان شیراز در بارش روز های گذشته به جای اینکه به دریاچه نمک هدایت شود و بعد از مدتی شور و تبخیر شود می تواند یک منبع تغذیه جهت آبیاری شهر و درختان به کار رود، می گوید: متاسفانه مدیریت شهری دیدگاه ژرفی نسبت به این موضوعات ندارد و شهرداری همواره نگاهش در حد کارهای جزئی مانند جمع آوری زباله و .... است.

ایروانیان با بیان اینکه برای رسیدن به شهرهای پیشرفته باید سال ها تلاش کرد بیان می کند: تمام فعالیت مدیریت شهری از سال های گذشته تاکنون تدبیر آب ها و سیلاب در شیراز، دفع آن از طریف رودخانه خشک و دریاچه نمک بوده است و دیدگاه مهندسی حرفه ای در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نبود تکنولوژی، شرکت های پیشرفته و .... باعث شده تا نتوانیم از باران و سیلاب استفاده کنیم می گوید: فعالیت شهرداران از گذشته تاکنون هم بیشتر بر حقوق دهی و انجام پروژه های سطحی در شهر بوده است در حالی که شهرداران تفکرات بلندپروازانه ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز