خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

خودروها ؛ عامل ایجاد 57 درصد آلودگی اراک /5 ابر پروژه صنعتی قصد بارگذاری در اطراف اراک دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۴۹۰

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: 57 درصد عوامل ایجاد آلودگی اراک مربوط به خودروها است. در حوزه از رده خارج کردن خودروها، قانون تعبیر مناسبی نداشته است. در گذشته سن فرسودگی خودرو اعمال می شد، اما با تغییر قانون، سن فرسودگی خودرو برای خوردوهایی لحاظ می شود که نتوانند گواهی معاینه فنی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مهدی مصطفوی افزود: متأسفانه وضعیت معاینه فنی خودروها در استان مرکزی وضعیت مناسبی نیست و تعداد خودروهای فاقد معاینه زیاد است. این در حالی است که در ماده 6 قانون هوای پاک بر الزام معاینه فنی خودروها تاکید شده است.

وی ادامه داد: در قانون هوای پاک آمده باید برای خودروهای بدون معاینه به ازای هر روز تردد جریمه ثبت شود. اگر این جریمه اعمال شود قطعاً اثر بازدارندگی مهمی خواهد داشت اما موردی از جرائم خودروها در این موضوع انجام نشده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: در ماده 11 قانون هوای پاک به استقرار واحدهای صنعتی اشاره شده که یکی از مهمترین مواد قانون هوای پاک این ماده است. متاسفانه از یک سو آلودگی هوا را مطرح می کنیم و از سوی دیگر به دنبال استقرار صنایع بزرگ در اطراف اراک هستیم.

مصطفوی تصریح کرد: در حال حاضر حداقل 5 ابر پروژه صنعتی از جمله شرکت آلومینیوم سازی در اراک، طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند در دشت شازند، احداث شهرک صنعتی در منطقه 70 قله اراک قصد بارگذاری در اطراف اراک دارند که می توانند آلودگی هوا را تحت تاثیر قرار دهند.

وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون متاسفانه 48 روز آلوده در استان مرکزی ثبت شده است. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی، 30 روز آلوده در استان ثبت شده بود. سال 1400 در مجموع 165 روز آلوده در شهر اراک به ثبت رسیده است که امیدواریم در سال جاری از این رقم گذر نکنیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: در خصوص بررسی اجرای قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست کشور سامانه ای را طراحی و اجرا کرده است. تمامی دستگاه های اجرایی که در این قانون دارای مسئولیت هستند، باید اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند و روش ساده ای نیز در این سامانه لحاظ شده است.

مصطفوی ابراز داشت: تا پایان فروردین ماه دستگاه های اجرایی اطلاعات خود را برای بارگذاری ارائه دادند که تنها 57 درصد بارگذاری در استان انجام شده بود. بنابراین مجددا مهلتی از ابتدای خرداد تا 23 خرداد تمدید شد که سایر دستگاه های اجرایی بتوانند این اطلاعات را بارگذاری کنند.

وی اضافه کرد: برای اولین بار نرم افزار پایش آلودگی هوای کشور در خصوص اعلام وضعیت هوا راه اندازی شده است. این نرم افزار به گونه ای طراحی شده که در گوشی های اندرویدی قابل استفاده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی همچنین گفت: طرح بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک انجام شده و همچنین سناریوهای کاهش آلودگی نیز تدوین شده است.

مصطفوی افزود: این موارد در کارگروه کاهش آلودگی هوا مطرح و در آخرین جلسه مقرر شد با حضور دستگاه های اجرایی ذیربط و سمن ها این سناریوها بومی سازی شود. در این راستا 25 راهکار برای کاهش آلودگی اراک به تایید رسیده که امیدواریم اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز