خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

« کوی سالار» ارومیه با 18 هزار نفر جمعیت ،محروم از هر گونه امکانات شهری/بازی کنار کانال فاضلاب ؛ تنها تفریح کودکان منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۸۵۴

یکی از مناطق حاشیه نشین ارومیه منطقه کوی سالار است که اگر چه به شهر نزدیک است اما از کمترین امکانات شهری و حتی روستایی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، شاید کمتر کسی در ارومیه بداند همشهریانش در گوشه کنار و حاشیه شهر، چگونه روز خود را شب می کنند.کوی سالار که از قضا در شمال شهر ارومیه و نزدیکی دانشگاه آزاد این شهر واقع شده یکی از این مناطق است که بیش از ۱۸ هزار نفر در آن سکونت دارد. 

با گذر از این منطقه ساختمان های تخریب شده و نخاله های ساختمانی انباشته شده و بوی تعفن فاضلاب بیشتر از دیگر کمبودها نمایان است.

 

« کوی سالار» ارومیه  با 18 هزار نفر جمعیت ،محروم از هر گونه امکانات شهری/بازی کنار کانال فاضلاب ؛ تنها تفریح کودکان منطقه

محرومیت‌های مضاعف در این منطقه که شاید نیمی از مردم شهر حتی از وجود آن بی خبر باشند، بسیار متاثر کننده است. وضعیت معیشت و سطح رفاه به مراتب از ارومیه پایین‌تر است و شاید با محروم ترین نقاط کشور برابری می‌کند.

با  قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این منطقه می‌توان چهره های خالی از امید و نشاط، را مشاهده کرد و از دردهای پنهان مردم این منطقه باخبر شد.

کربلایی محمود ریش سفید محل در گفت و گو با خبرنگار ایلنا،این منطقه را منطقه « رأی» نامیده و می گوید: مسئولان تنها زمان انتخابات و فقط برای پر کردن سبد رأی‌شان ، یاد اینجا می‌افتند که  زندگی در جریان است.چند وقت پیش برخی مسئولان استان آمدند و وعده هایی برای ایجاد برخی امکانات دادند اما ظاهرا فقط حرف بود و قرار نیست کسی آن ها را عملی کند.

« کوی سالار» ارومیه  با 18 هزار نفر جمعیت ،محروم از هر گونه امکانات شهری/بازی کنار کانال فاضلاب ؛ تنها تفریح کودکان منطقه

یکی از ساکنان این منطقه  می گوید "بوی تعفن کانال آسایش‌مان را سلب کرده. اگر خیلی پافشاری کنیم و مسئولان صدای‌مان را بشنوند نهایتا روی آن را خواهند پوشاند اما این کار فایده ندارد چرا که هم امکان لایروبی سلب می شود و هم بوی تعفن باقی می ماند.

محمد حسنی یکی دیگر از اهالی می گوید :تنها تفریح کودکان محل ایستادن کنار همین کانال متعفن و سنگ پرانی به داخل آن است.

شاخص‌های توسعه برخی مناطق ارومیه بسیار کمتر از متوسط استانی است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی برنامه ویژه توجه به نقاط محروم در این استان گفت: شاخص‌های توسعه برخی مناطق شهری ارومیه بسیار کمتر از متوسط استانی است.

معتمدیان افزود: در بررسی شاخص‌ها، کل ارومیه لحاظ می‌شود و نقاط مختلف به صورت مجزا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد که باید در این خصوص کار اساسی صورت گرفته و شاخص‌های نقطه به صورت جدا مورد بررسی قرار گیرد تا نقصان‌ها مشخص شود.

معتمدیان با اشاره به لزوم توجه به روش‌های مختلف دریافت اعتبار برای توسعه این مناطق ادامه داد: با اعتبارات موجود امکان اقدامات سریع برای بهبود وضعیت مناطق دارای مشکل در آذربایجان غربی و شهر ارومیه وجود ندارد و نیازمند اعتبار مناسب و کار اساسی در این بخش هستیم.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: در این خصوص، شهرداری‌ها تکلیف قانونی دارند و باید برای بهبود شرایط مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم شهر، اعتبار اختصاص دهند.

معتمدیان از اجرای طرح ۲۰۲۰ برای توسعه مناطق محروم شهری در سطح کشور خبر داد و گفت: در این قالب، ۲ هزار و ۲۰ نقطه در نظر گرفته شده و به صورت ویژه برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در آنها اعتبار گذاشته شده و اقدام صورت می‌گیرد.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: البته در این قالب، در استان ما اقدام خاصی صورت نگرفته و هیچ دستگاهی به تکالیف خود عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه در این مناطق خانوارهایی زندگی می‌کنند که گرفتارترین مردم هستند، افزود: برای کمک به این افراد، ادارات و نهادهای مختلف باید هرچه در توان دارند، به صورت جهادی وارد عمل کنند و نباید به این موضوع به روندهای اداری مرسوم تکیه کرد.

استاندار آذربایجان غربی بر استفاده از برخی سازمان ها و نهادها برای توسعه این مناطق تاکید کرد و ادامه داد: باید در این خصوص گزارش هایی برای این نهادها بدهیم تا آنان مجاب به اجرای طرح شوند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در منطقه کوی سالار و لاله حدود ۱۸ هزار نفر زندگی می‌کنند و ۱۰۷ هکتار هم مساحت دارد گفت: تفکیک‌های غیرقانونی و غیرمجاز، نبودن پل هوایی و در خطر بودن جان مردم منطقه در گذر از بزرگراه ورودی به شهر ارومیه از مسیر سلماس و نوشین شهر، فقدان شبکه فاضلاب، وجود معابر بی نام و نبود پلاک پستی منازل، کمبود فضای آموزشی از جمله مهم‌ترین مشکلات است.

 وی افزود: نبود سیستم حمل و نقل عمومی برای منطقه و فقدان فضای فرهنگی در کنار کمبود اساسی روشنایی و همچنین مشکلات فرهنگی و اجتماعی متعدد موجب شده تا محرومیت منطقه بیش از پیش حس شود.

گزارش: بیتا اختیاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز