خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

روند افزایشی کلاهبرداری در حوزه رمزارز/ شهروندان در خرید کالا به هیچ عنوان بیعانه پرداخت نکنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۱۴۷

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با هشدار درباره سایت های خرید و فروش گفت: طی دو سال اخیر شاهد روند افزایشی تشکیل پرونده های کلاهبرداری در حوزه رمز ارز هستیم.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رییس پلیس فتا تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره کلاهبرداری‌هایی که در حوزه رمز ارز اتفاق می‌افتد، گفت: براساس پرونده‌های جرائم سایبری که در پلیس فتا انتظامی تهران بزرگ تشکیل می‌شود، افرادی به عنوان شاکی به ما مراجعه می‌کنند. از طرفین پرونده، مصاحبه صورت می‌گیرد و تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به بررسی‌هایی که در این حوزه می‌شود، ادامه داد: قالب افرادی که کلاهبرداری از آن‌ها صورت می‌گیرد و مالباخته هستند افرادی هستند که سواد و دانش کافی در این زمینه ندارند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ تصریح کرد: این افراد مالباخته برای اینکه کیف پولی برای خودشان بسازند از افراد غیر استفاده می‌کنند و همان اشخاص ولو اینکه ممکن است نزدیک‌ترین دوست‌شان باشد به دلیل اینکه اطلاعات را در اختیار دارند متعاقبا به حساب مالباخته دسترسی پیدا کرده و همه وجوهات را استخراج می‌کند.

سرهنگ معظمی خاطرنشان کرد: ما به همه هموطنان توصیه می‌کنیم هر اقدامی در بحث سرمایه‌گذاری می‌خواهند انجام دهند آگاهانه و با داشتن سواد کافی انجام دهند چراکه ناآگاهی در این حوزه باعث می‌شود که کل زندگی‌شان تحت الشعاع قرار بگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث ارزهای دیجیتال شاهد این هستیم که مبالغ بسیار کلانی از مردم به سرقت می‌رود چراکه بعضا همه سرمایه خودشان را برای اینکه سود بیشتری به دست بیاورند در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و زمانی که در معرض خطر قرار می‌گیرند و حریم خصوصی‌شان نقض می‌شود متاسفانه کل سرمایه‌شان به یغما می‌رود.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا میزان این پرونده‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر شاهد روند افزایشی بوده‌ایم این امر نیز به دلایل مختلفی از جمله گسترده شدن خدمات در این حوزه است رمزهای مختلفی به بازار آمده است و به همین نسبت نیز کلاهبرداری‌های زیادی صورت گرفته است.

سرهنگ معظمی گفت: تبلیغات دروغینی در این حوزه صورت گرفته از جمله یک شبه پولدار شدن و یا پرداخت سودهای کلان باعث شده بسیاری از افراد به دام کلاهبرداران و مجرمان سایبری بیفتند. علاوه بر این ارزهایی هستند که هیچ گونه پشتوانه‌ای ندارند و به صورت صوری قیمت آن را افزایش می‌دهند و این باعث می‌شود تا ضررهای هنگفتی متوجه افراد مالباخته شود. سایت‌های فیشینگ در این حوزه افزایش پیدا کرده و افراد سودجو به بهانه‌های مختلف تحت عنوان راهنمایی و مشاوره کاربر را ترغیب کرده تا اطلاعات خود را وارد لینک‌های آلوده کرده و متاسفانه همه اطلاعات این افراد به سرقت رفته و باعث می‌شود که همه زندگی این افراد از بین برود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با هشدار درباره سایت‌های خرید و فروش گفت: ما درباره این گونه پلتفرم‌ها به کرات به مردم توصیه کرده‌ایم که حتما از صحت خدمات آگهی دهنده اطلاع پیدا کنند و به راحتی اطمینان نکنند. صحت‌سنجی نیز با کمی بررسی کاملا امکان‌پذیر است.

رییس پلیس سایبری تهران بزرگ ادامه داد: خیلی از این افراد کالایی را ارزانتر از آن چیزی که هست در این سایت‌ها قرار می‌دهند و وجوهاتی را دریافت کرده و دیگر پاسخگو نیستند. شهروندان توجه داشته باشند در خرید کالا به هیچ عنوان بیعانه پرداخت نکنند و در هنگام تحویل هزینه را پرداخت کنند و همچنین از صحت کالا قبل از تحویل اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز