خبرگزاری کار ایران

چطور سریع مهریه بگیریم !!

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۷۷۷

این طور به نظر می‌رسد که وصول مهریه کار بسیار سختی خواهد بود ، سوالاتی از قبیل از کدام مرجع باید برای مطالبه مهریه اقدام نمود ؟ چه اقدامات اجرایی برای وصول سریع مهریه را باید در اولویت قرار داد ؟ اگر زوج هیچ مالی برای توقیف نداشته باشد چه کار باید کرد ؟ این قبیل سوالات هنگامی که بانویی بخواهد برای مطالبه مهریه خود اقدام کند در ذهن وی ایجاد میشود.

در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که وصول مهریه کار بسیار سختی خواهد بود ، و البته که ممکن است این پیچیدگی در دیدگاه یک فرد معمولی جهت هرگونه اقدامی ایجاد تزلزل نموده و وی را از احقاق حقوق خودش باز دارد ، در این حال افراد ممکن است به بررسی و پرسش از نظر مردم و یا فردی که خود چنین اقدامی را کرده بسنده نمایند و البته بایستی گفت حتی پرسش نیز از فردی که خودش این اقدامات را کرده کفایت نمیکند ، چرا که هر پرونده ای ممکن است راهکار یکسانی نداشته باشد. پس بهترین پیشنهاد رجوع به متخصص پرونده های خانواده و استفاده از تجربیات موفق وکیل پایه یک دادگستری میباشد که از نزدیک اطلاع دقیقی در این مورد دارد.

سوالاتی از قبیل از کدام مرجع باید برای مطالبه مهریه اقدام نمود ؟ چه اقدامات اجرایی برای وصول سریع مهریه را باید در اولویت قرار داد ؟ اگر زوج هیچ مالی برای توقیف نداشته باشد چه کار باید کرد ؟ این قبیل سوالات هنگامی که بانویی بخواهد برای مطالبه مهریه خود اقدام کند در ذهن وی ایجاد میشود.

هرچند سپردن پرونده به وکیل خانواده اصفهان می تواند در این باب راهگشا باشد اما مسلماً برای زن و یا دختری که به چم و خم کار مطالبه مهریه اشراف و اطلاعی ندارد و همچنین هنوز هیچ تصوری از ابتدایی ترین اقدامات مورد لزوم برای شروع این پروسه را نمی شناسد می تواند خسته کننده و طولانی به نظر برسد. ولیکن این همه مطلب نیست چرا که شما خواننده محترم بعد از مطالعه دقیق این مقاله اطلاعات کاربردی و مفید را جهت وصول هرچه سریعتر مهریه در خواهید یافت و همچنین به طور کامل پاسخ پرسش هایی که در این مسیر ممکن است برای شما رخ بدهد را به آسانی فرا خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید : فهرست ۷ نفره وکیل پایه یک دادگستری اصفهان ، بهترین وکلای اصفهان

ابتدا بایستی گفت حسب ماده ۱۰۸۲ از قانون مدنی ایران هر زن به مجرد عقد مالک مهریه می شود و می تواند هر تصرفی که بخواهد در آن بنمایند پس این نگرش که بعضاً اشتباه تصور می‌شود که مطالبه مهریه از سوی زن یعنی او درخواست جدایی و طلاق را دارد ، اگرچه که ممکن است در ادامه روند کشمکش پرونده های طرفین دادخواستی مبنی بر طلاق نیز مطرح گردد لکن فی البداهه هر مطالبه مهریه ای معنای طلاق نداشته و نمی تواند داشته باشد چرا که حسب قانون ، مهریه از حقوق مالی ناشی از زوجیت است که زن در اثر قبولی نکاح آن را به دست می‌آورد.

و در ادامه به پاسخ سه پرسش مهم در راستای مطالبه سریع مهریه زوجه می پردازیم:

۱. برای مطالبه مهریه از کجا باید شروع کنیم؟

پیش از ششمین قانون برنامه پنجساله توسعه روال این گونه بود که زوجه برای مطالبه مهریه خود می توانست از طریق اداره ثبت اسناد و اجرای اسناد رسمی و یا از طریق دادگاه خانواده این اقدام را انجام دهد، و محدودیتی برای اقدام اولیه وجود نداشت لکن پس از قانون فوق و در بند ۲ از ماده ۱۱۳ آن قانون برای اجرای اسناد رسمی بایستی ابتدا از طریق اداره اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تقاضای صدور اجراییه اقدام گردد . در این راستا زوجه به دفترخانه عقد و ازدواج که در آن محل به نکاح زوج درآمده و از آنجا سند رسمی ازدواج فیمابین ایشان صادر گردیده رجوع می نماید و از دفترخانه و سردفتر تقاضای صدور اجراییه بر سند نکاحیه مینماید و دفترخانه پس از صدور اجراییه آن را به اداره اجرای اسناد رسمی ارسال می‌نماید. لازم به ذکر است چنانچه به هر دلیل اصل سند ازدواج در دست زن نباشد وی می تواند از دفترخانه رونوشت برابر اصل آن را مطالبه و بر روی آن اقدام نماید.

 

چطور سریع مهریه بگیریم !!

 

۲. چه اقدامات اجرایی را برای وصول سریع مهریه بایستی در اولویت قرار داد ؟

بعضا دیده شده بانویی که مهریه خود را به اجرا می گذارد ، مدام در فکر سپری شدن زمان و اینکه چقدر زمان برای وصول آن وقت می طلبد ، تمامی ذهن و حواس وی را درگیر خود می‌کند که این امر اشتباهی بسیار پشیمان کننده خواهد بود چرا که روند مطالبه مهریه هنگامی که آغاز می گردد دارای زمانبندی دقیقی نمی باشد که بتوان گفت با سپری شدن فلان مقدار زمان مشخص وصول مهریه کامل می شود ، بلکه در این راستا بهترین اقدام برای وصول سریع مهریه بهره گیری از مجموعه اقداماتی است که این پروسه زمانی را به حداقل برساند.

 

آگاهی از حقوق زوجه :  چطور سریع طلاق بگیریم !!

از مهمترین و حیاتی ترین کارها آن است که وقتی زوجه تقاضای صدور اجرائیه را از دفترخانه می نماید به پیوست آن و در همان دفترخانه و قبل از اینکه اجراییه به اداره ثبت اسناد رسمی برای تشکیل پرونده ارسال شود ، زوجه بایستی لیستی از درخواست های زیر را که به ترتیب خدمت شما تقدیم می گردد به دفترخانه ارائه بدهد.

الف.درخواستی مبنی بر توقیف حساب های بانکی از زوج و ترجیحاً اگر شماره حساب مشخصی را دارد بدهد.

ب. درخواست استعلام و توقیف اموال غیر منقول

ج. درخواست استعلام و توقیف هرگاه وسیله نقلیه از اداره راهنمایی و رانندگی

د. در صورتی که زوج کارمند می باشد درخواست استعلام و کسر حقوق به شرکت یا اداره محل کار و حتماً با شناسه ملی ارگان محل کار زوج (لازم به ذکر است در صورت معیل بودن یعنی داشتن فرزند یک چهارم و در غیر آن یک سوم حقوق زوج کسر میشود)

ه. درخواست ممنوع الخروجی زوج از اداره گذرنامه و همچنین درخواست استعلام و توقیف سهام از بورس اوراق بهادار

 

فایده چنین اقدامی این است که هنگامی که با تشکیل پرونده و ارسال پیامک برای زوجین پرونده در اداره اجرای اسناد رسمی ثبت می شود دیگر نیازی به درخواست جداگانه در این خصوص نمی باشد و زوجه میتواند بلافاصله نامه های مورد درخواست قبلی را از اداره اجرا دریافت و به مراجع ذیربط مراجعه و تحویل بدهد . لازم به ذکر است در خصوص توقیف اموال غیر منقول و ممنوع‌الخروجی و سهام بورس این روند از طریق سیستمی و مکانیزه اقدام می گردد و اصولاً نیاز به اقدام جداگانه از سوی زوجه نمی باشد. همچنین توصیه می شود در برگ تقاضای پیوست اجراییه شماره شبا از بانک زوجه نیز ذکر شود چرا که در صورت وجود مبالغ نقدی در بانک ها پس از توقیف مبالغ مذکور بایستی به حساب زوجه واریز شود و از این طریق این پروسه واریز کوتاهتر نیز می گردد.

چطور سریع مهریه بگیریم !!

 

۳. چنانچه زوج هیچ مالی برای توقیف نداشته باشد چه کار باید نمود؟

این مورد اصلا جای نگرانی ندارد چرا که تکلیف کار در همان قانون معین شده است در این صورت با گذشت دو ماه از تشکیل پرونده و عدم اطلاع و توقیف هرگونه مال از زوج میتوان در اداره اجرای اسناد رسمی تقاضای ختم پرونده جهت پیگیری ادامه پرونده در مراجع قضایی را دریافت نمود. همچنین بعضاً ادارات اجرای اسناد رسمی ممکن است در صورت پاسخ ادارات ذیربط مبنی بر فقدان هرگونه مال گواهی مورد نظر را کمتر از مهلت دو ماهه مذکور نیز صادر نمایند. سپس زوجه می تواند با گواهی مذکور ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و با طرح دادخواست مطالبه مهریه ادامه مطالبه مهریه را پیگیری نماید. در مقالات بعدی ادامه روند پیگیری پرونده در دادگاه را بررسی می نماییم.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز