خبرگزاری کار ایران

امیر انتخابی خبر داد:

ذخیره گاه ژنیتیک سفید پلت صفرابسته گیلان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۳۹۲

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ذخیره گاه ژنیتیک سفید پلت صفرابسته به عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از آستانه اشرفیه، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در خصوص این اثر طبیعی توضیح داد و گفت: ذخیره گاه ژنیتیک سفید پلت صفرابسته در روستای صفرابسته بخش کیاشهر، شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده و پوشیده از گونه های درختی توسکا ، لرگ و سفیدپلت از سایر گونه ها مثل خرمندی ، لیلکی و اوجا است. این گونه ها از جمله گونه های اندمیک جنگلهای هیرکانی هستند که جوامع خالصی را در منطقه تشکیل داده اند. که بر روی خاک های هیدرومورف قرار داشته و از درختان هیگروفیل هستند. این منطقه زیستگاه گونه های بسیار وسیعی از پرندگان، خزندگان، حشرات، پستانداران و ماهی‌ها است.

شهرود امیر انتخابی از دلایل اصلی ثبت این اثر گفت: این اثر در بین شهرستان‌های پرتردد گیلان واقع شده و راه‌های دسترسی به آن بسیار هموار و راحت است. منطقه مورد نظر تنها باقیمانده از جنگل‌های وسیع جلگه ای منطقه است که تاثیر بسیار زیادی در تعدیل آب و هوا، تعادل آب و خاک و جلوگیری از شور شدن آن دارد. این منطقه از گونه های گیاهی و جانوری ارزشمندی برخوردار است. با توجه به اینکه خاک منطقه از نوع هیدرومورف است 88 % آن از لحاظ جنگلشناسی حفاظتی محسوب می شود. وجود بزرگترین ذخیره گاه ژنتیکی سفید پلت در ایران و حتی جهان با وسعت 187 هکتار یکی دیگر از دلایل بالا بودن ارزش حفاظتی این منطقه است.

امیر انتخابی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران تهیه این پرونده افزود: پرونده ثبتی آبشار ورزان (سوباتان) در همایش شورای ثبت ملی آثار طبیعی در تاریخ 5 و 6 شهریور ماه در بندر انزلی ارائه گردید و خوشبختانه آبشار ورزان با تائید هیات داوران شورای ثبت آثار طبیعی به عنوان یک میراث ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

وی ضمن خاطر نشان کردن این نکته که لوح ثبتی این اثر از سوی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ارسال خواهد شد گفت: با ثبت این اثر روند حفاظت و معرفی هر چه بیشتر آن تسریع خواهد شد. بهبود زیر ساختهای بومگردی و ارائه آموزشهای لازم در این زمینه به مردم محلی، معرفی صنایع دستی و غذاهای محلی منطقه و افزایش اطلاع رسانی و آگاهی عمومی نسبت به اثر، نصب تابلو ، در نظر گرفتن حریم و افزایش تمهیدات حفاظتی می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تهدیدات موجود باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز