خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

رویشگاه لاله واژگون شطرنجی در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۰۷۶

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: رویشگاه لاله واژگون شطرنجی، به عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیر انتخابی بیان کرد: لاله واژگون شطرنجی یا گل سرنگون شطرنجی به نام علمی kotschyana ssp. grandiflora، (ssp. grandiflora Fritilaria kotschyana) که در گروه (Fritillaria kotschyana ) قرار می‌گیرد.

امیر انتخابی گفت : این گل دارای ساقه‌ای به اندازه 30 تا 50 سانتی‌متر و گل‌هایی به تعداد یک تا سه عدد به شکل زنگوله مانند به رنگی تیره یا سبز به صورت طرح‌های شطرنجی یا موزائیکی مبهم بدون بند و خط هستند. بخش داخلی گل به عرض 2 تا 3 سانتی‌متر به صورت تخم مرغی به رنگ ارغوانی تیره است.

وی ضمن تاکید بر اینکه رویشگاه این گل در بلندترین نقطه شهرستان رضوانشهر است، گفت: زمان گلدهی این گل لاله واژگون در اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه است و به صورت پراکنده در دامنه‌های شرقی و جنوب شرقی کوهستان تیرو در محدوده‌ای حدود 200 هکتار می‌روید. قله تیرَو در منتها علیه غربی مجموعه قلل شهرستان رضوانشهر، بخش پره سر، دهستان ارده قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: به دلیل در خطر بودن این‌گونه و محدود بودن رویشگاه این گل در ایران، پرونده ثبت این اثر توسط  سولماز رئوف و سعید شفقتی چروده تهیه و تنظیم شد و در همایش شورای ثبت ملی آثار طبیعی در تاریخ 5 و 6 شهریور ماه در استان گیلان، بندر انزلی ارائه شد.

امیرانتخابی در انتها اذعان داشت: با افتخار به عرض می‌رساند رویشگاه لاله واژگون شطرنجی، تیرو با تائید هیات داوران شورای ثبت آثار طبیعی به عنوان یک میراث ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت. شایان ذکر است که ثبت این رویشگاه در حفاظت و معرفی آن بسیار موثر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز