خبرگزاری کار ایران

آبشار ورزان (سوباتان)"گیلان" در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۱۱۰

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: آبشار ورزان (سوباتان) به عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از  رشت، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان درباره این اثر طبیعی توضیح داد و گفت: آبشار ورزان (سوباتان) با ارتفاع 100 متر در روستای ورزان بخش لیسار شهرستان تالش در بالای مرز درختی واقع شده و پوشیده از گونه های مرتعی و انواع گون هاست و زیستگاه گونه های شاخصی همچون مرال، کل و بز و قوچ ومیش وحشی، شوکا ، پلنگ ایرانی و گرگ، خرس قهوه ای و مارمولک صخره ای ، افعی چالدار و کبک دری، زیر آبروک، عقاب طلائی و هما اشاره کرد.

شهرود امیر انتخابی از دلایل اصلی ثبت این اثر گفت: که این آبشار یکی از زیباترین آبشار های منطقه بوده و تاکنون برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است. با این وجود ثبت ملی آن و معرفی آن به عنوان یک جاذبه طبیعی گردشگری برنامه ریزی های متعددی برای سفرهای انفرادی و گروهی به این مناطق صورت می گیرد، از سوی دیگر ایجاد شغل های موقت و ارائه خدمات پذیرایی و ... به گردشگران و کسب درآمد از این راه، موجب حضور گسترده و استقبال عمومی از این جاذبه های طبیعی می شود.

امیر انتخابی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران تهیه این پرونده افزود: پرونده ثبتی آبشار ورزان (سوباتان) در همایش شورای ثبت ملی آثار طبیعی در تاریخ 5 و 6 شهریور ماه در بندر انزلی ارائه شد و خوشبختانه آبشار ورزان با تائید هیات داوران شورای ثبت آثار طبیعی به عنوان یک میراث ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

وی ضمن خاطر نشان کردن این نکته که لوح ثبتی این اثر از سوی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ارسال خواهد شد گفت: با ثبت این اثر روند حفاظت و معرفی هر چه بیشتر آن تسریع خواهد شد. بهبود زیر ساختهای بومگردی و ارائه آموزشهای لازم در این زمینه به مردم محلی، معرفی صنایع دستی و غذاهای محلی منطقه و افزایش اطلاع رسانی و آگاهی عمومی نسبت به اثر، نصب تابلو ، در نظر گرفتن حریم و افزایش تمهیدات حفاظتی می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تهدیدات موجود است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز