خبرگزاری کار ایران

حسن پور در گفت وگو با ایلنا:

در طرح گردشگری تالاب انزلی حذف آسیب های محیطی در نظر گرفته می شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۳۱۴

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی گیلان گفت: اجرای طرح گردشگری در تالاب انزلی با حذف آسیب های محیطی از جمله تولید زباله ، پسماند و فاضلاب، آسیب به گونه های گیاهی و جانوری با ارزش، تصرف غیرقانونی اراضی حاشیه تالاب و تالاب خواری قابل اجرا خواهد بود.

رضا حسن پور  معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رشت در خصوص نگرانی های مطرح شده پیرامون ایجاد طرح گردشگری در تالاب انزلی با بیان اینکه  گردشگری و محیط به یکدیگر وابسته اند اظهار داشت: توانمندیهای محیط طبیعی و انسان ساخت استان هرساله  جاذب گردشگران پرشماری است که بی شک این موضوع واجد پیامدهای مثبت و منفی نیز خواهد بود . به دلیل ارتباط مستقیم انسان و طبیعت در مناطق مستعد گردشگری، اثرات ناشی از این گونه فعالیت ها، از پیوستگی و پیچیدگی خاصی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه آثار توسعه و مدیریت گردشگری به نحو سازگار با محیط، عاملی مهم در راستای نیل به توسعه پایدار است گفت:از آنجایی که گردشگری اثرات گوناگونی بر بخش های مختلف می گذارد، دولت ناگزیر از نظارت و مشارکت در سطوح گسترده به ویژه در مناطق حساس طبیعی و محیط زیستی است.

رضا حسن پور با اشاره به اینکه هدف اولیه توسعه پایدار، تامین نیازهای اساسی جوامع محلی و گسترش فرصت ها برای کیفیت بهتر زندگی است افزود: از این رو توسعه پایدار فرایندی ایستا نیست، این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه افراد و گروه های دارای نفع، امکان مشارکت در فرایند تصمیم سازی را داشته باشند که از طریق نظارت دستگاه های متولی از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست این امر محقق می شود.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد:نحوه ارتباط انسان با زیست بوم نمود فرهنگ جامعه است و بی شک پایداری منابع محیطی باارزش نظیر تالاب انزلی و  پایداری گردشگری برایند ارتباطی دو سویه و نظام مند است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این منطقه حساس با چشم اندازی ویژه، توانهای گردشگری استان را تقویت کرده و آن را به یکی از با ارزش ترین مناطق گردشگری در سطح کشور مبدل کرده است بیان داشت: از این رو کاربرد روش برنامه ریزی محیطی و ادغام اقدامات حفاظت محیط در فرایند برنامه ریزی از بروز بسیاری از مسائل سوء محیطی پیشگیری خواهد کرد.

حسن پور با تاکید بر اینکه از آنجایی که ارزیابی اثرات زیست محیطی برای هر پروژه توسعه گردشگری در کاهش و یا حذف تاثیرات منفی بسیار حائز اهمیت است،  از سنوات پیشین تاکنون به دلیل اهمیت موضوع و قوانین مترتب، پروژه های گردشگری مشمول اعلام نظر سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل استان نظیر ارزیابی اثرات محیط زیستی، جهت بررسی و سیر مراحل قانونی از دستگاه مذکور استعلام می شود گفت: طی سنوات اخیر با برگزاری نشست های مشترک فی مابین، از جمله جلسات مربوط به پیشنهاد لغو تعدادی از مصوبات مناطق نمونه گردشگری که دارای تداخل و همپوشانی مناطق تحت مدیریت محیط زیست می باشد، این موضوع در دستور کار قرار گرفته بود که در شرایط کنونی نیز این جلسات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه با تخصیص اعتبار برای احیای تالاب و توسعه گردشگری در استان، انجام فعالیتهای کنترل شده و اجرای طرح های همسو با موازین گردشگری پایدار و در اولویت قرار دادن طیف مسئولانه گردشگری نظیر اکوتوریسم می توان ضمن پدیدآیی فرصت های بهینه برای جوامع محلی حاشیه تالاب انزلی، علاوه بر درآمد زایی و ایجاد اشتغال نسبت به توسعه گردشگری با نظارت صحیح و منطبق بر ضوابط اقدام کرد گفت:اجرای طرح های مرتبط با گردشگری دریایی نیز در غالب فعالیت های اکوتوریستی که تلفیقی از گردشگری مسئولانه و همراهی کردن با ویژگی های فرهنگی است ، به طوری که حافظ زیست بوم و سبب پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه شده می شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز