خبرگزاری کار ایران

سهم یک هزار و357 میلیاردی گیلان برای رونق تولید وایجاد اشتغال

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۰۷۰

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان از سهم یک هزار و357 میلیاردی گیلان برای رونق تولید وایجاد اشتغال خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، کیوان محمّدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به ساختار و تمرکز بودجه گفت: ساختار بودجه استان‌ها متاثر از ساختار و نظام بودجه‌ریزی کل کشور است. دولت در آذرماه هر سال لایحه بودجه را تقدیم مجلس می‌کند که بودجه سال 98 در 21 اسفند ماه در مجلس شورای اسلامی تصویب و در 28 اسفند ماه 1397 نیز برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بودجه امسال در سطح ملی 1میلیون 744 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مقدار520 هزار میلیارد تومان بودجه دولتی و 1 میلیون و هزار250 میلیارد تومان هم به شرکت‌ها و موسسات دولتی اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه از رقم 520 هزار میلیارد تومان بودجه دولتی، 410 هزار میلیارد تومان آن بودجه هزینه‌‌ای را شامل می‌شود افزود: این رقم صرف مخارج دولت، حقوق کارمندان، بازنشستگی و.. می‌شود.

 وی تصریح کرد: حدود 80 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی اختصاص دارد. با توجه به فاصله نسبت بودجه هزینه‌ای و عمرانی از کل بودجه کشور، نیاز به بازنگری و اصلاح ساختاری بودجه وجود دارد. زیرا وقتی صحبت از توسعه مطرح می‌شود، باید نسبت بودجه عمرانی از کل بودجه کشور افزایش یابد. چراکه خیزش در امر توسعه مستلزم صرف اعتبارات عمرانی بیشتر می‌باشد.

محمّدی با بیان اینکه مجموع بودجه استان گیلان در سال 1398، مبلغ  1453 میلیارد تومان می‌باشد ادامه داد: بودجه هزینه‌ای استان بالغ بر 577 میلیارد تومان معادل تقریبی 2/4 درصد بودجه هزینه ای کشور است که البته با توجه به نسبت جمعیتی که داریم بودجه هزینه‌ای ما در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه بودجه عمرانی نیز حدوداً 875 میلیارد تومان است، اضافه کرد: این امیدواری وجود دارد که دستگاه‌ها بتوانند با جذب حداکثری بودجه، در جهت بهبود وضعیت مردم استان گام‌های موثری بردارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید براینکه توسعه بحث جهانی است اظهار کرد: تا جایگاه‌مان در جهان و دیپلماسی تجاری مشخص نشود، حرکت توسعه قطعاً آنگونه که باید؛ آغاز، استمرار و ادامه پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوئیم توسعه صنعت  مفهومش این نیست که باید  کشاورزی را حذف یا کنار بگذاریم. هیچ کشور توسعه یافته‌ای که تجربه توسعه را در تاریخ کشور خود داشته است اینگونه نبوده که بخواهد با حذف کشاورزی به توسعه صنعت یا گردشگری پرداخته باشد. بلکه با حفظ موقعیت خودش از جمله نوسازی در حوزه کشاورزی و به‌روز نمودن سیستم‌های آموزش کشاورزی به صنعت و گردشگری نیز پرداخته است.

محمّدی با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها در امر برنامه‌ریزی استان توجه به کشاورزی است اضافه کرد: این یک واقعیتی است که مردم استان گیلان زندگی‌شان با کشاورزی از جمله برنج، چای، زیتون و درگذشته با ابریشم عجین گشته و این ویژگی، در برنامه‌ریزی وبودجه‌ریزی استان مورد توجه جدی واقع می‌شود.

وی تاکید کرد: استان گیلان هرساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی وخارجی است و استاندار محترم استان از بدو ورودشان به استان با توجه به این واقعیت موجود بر حوزه گردشگری تاکید ویژه‌ای داشته اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص توجه به میراث فرهنگی و توجه به مسئله گردشگری گفت: خارج از بودجه دولتی برای میراث فرهنگی برنامه‌ریزی‌هایی نموده‌ایم و امسال نیز با استفاده از تبصره 18 حدود 166 میلیارد تسهیلات به اشکال مختلف در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت. یعنی علاوه بر حدود 1450میلیارد تومان که بودجه استان است و حدود 850 میلیاردتومان آن مربوط به بودجه عمرانی است که در گردشگری نیز بخشی از آن هزینه خواهد شد، بانک‌ها نیز تسهیلاتی خواهند داد و خود سازمان نیز سود یارانه خواهند داد و دربعضی از قسمتها  باید کمک های بلاعوض صورت بگیرد.

وی در خصوص اولویت‌های برنامه‌ریزی استان گفت: طرح آمایش ما در خصوص اولویت‌بندی‌ها در کوتاه مدت توجه به کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنعت و گردشگری است که برای مثال بخواهیم اگر در خصوص گردشگری به وضعیت مطلوب‌تری دست یابیم نیازمند یک سیستم و نظام  گردشگری هستیم. در دراز مدت مبحث ترانزیت با اتصال راه آهن سراسری به دریای خزر  و از طریق انزلی وآستارا وجود دارد که در طرح آمایش ما دیده شده است.

وی با تاکید بر بحث ترانزیت گفت: لازم می‌دانم بار دیگر، افتتاح راه آهن رشت –قزوین را به مردم گیلان تبریک عرض نمایم که یک گام بلند در ایجاد زیر ساخت‌های توسعه است که در درازمدت می‌تواند به توسعه منطقه ما کمک نماید.

محمّدی با بیان اینکه در خصوص راه‌آهن رشت به آستارا، انزلی و منطقه آزاد سه برنامه داریم تصریح کرد: از ایستگاه جیرده تا کاسپین 34 کیلومتر و از ایستگاه جیرده تا انزلی 41 کیلومتر و تا آستارا بیش از 160 کیلومتر ما راه آهن خواهیم داشت. این راه آهن دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌نماید که با اتصال به آن می‌توانیم بخشی از ترانزیت کالایی را که از کانال سوئز عبور می‌کند و مربوط به کشورهای آسیای جنوب شرقی،هند وبرخی از کشورهای آفریقایی است، را از طریق چابهار-بندرعباس به این مسیر منتقل نمائیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص راه آهن رشت به انزلی گفت: مقرر شده راه آهن رشت به انزلی در دو مرحله اجرایی شود. یکی از ایستگاه جیرده تا نزدیک پیربازار و دیگری از آنجا تا انزلی که با توجه و تاکید براستفاده از ظرفیت‌های داخلی دو شرکت توانمند و به‌نام داخلی این کار را انجام خواهند داد. در این خصوص لازم بذکر است بخش اول مربوط به انزلی تاکنون حدود 18 درصد پیشرفت دارد و برای بخش دوم نیز در حال خرید زمین‌های اطراف آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: این امیدواری وجود دارد که اتصال به بندر  کاسپین و انزلی قبل از اتمام دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد. اما اتصال راه‌آهن به آستارا نیازمند زمان بیشتری است. البته کشور جمهوری آذربایجان وخیلی از کشورها علاقمندی نشان داده‌اند و روی مسئله راه آهن تاکید دارند. چون راه جهانی موسوم به نوستراک، چابهار و بندرعباس را به بندرآستارا وصل می‌کند.

محمّدی در خصوص بودجه دو سال اخیر بیان کرد: 103 درصد  از بودجه هزینه‌ای در سال 96 محقق شدوهمچنین در سال 1397 با توجه به مصائبی که پیش آمد توانستیم بودجه هزینه‌ای را تا پایان سال 100 درصد محقق نمائیم. در بخش بودجه عمرانی نیز توانستیم بیش از 520 میلیارد تومان معادل 50 درصد جذب استان نمائیم.

وی در پایان با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر سال "رونق تولید" گفت: یکی از کارهایی که برای ایجاد اشتغال و رونق صورت پذیرفته، آن است که 51 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال اعتبار در نظر گرفته شده که 1357میلیارد تومان سهم استان گیلان خواهد بود. از این رقم مبلغ 166میلیارد تومان در حوزه گردشگری 503 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی،  392 میلیارد تومان در حوزه صنعت و 50 میلیارد تومان در حوزه کار و رفاه اجتماعی و... نیز  اختصاص داده شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز