خبرگزاری کار ایران

در بهمن ماه سال جاری؛

تورم نقطه به نقطه گیلان به 39.8 درصد رسید/ رشد چشمگیر قیمت مواد غذایی

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۷۳۹

سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی گیلان مقدار تغییرات تورم نقطه‌ به‌ نقطه بهمن­ ماه سال جاری را در کشور و استان به ­ترتیب برابر 42.3 و 39.8 درصد اعلام کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در نشست خبری اظهار داشت: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت بر اساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

وحید طیفوری ادامه داد: براساس شاخص قیمت بدست آمده سه نوع نرخ تورم شامل «نرخ تورم کل» (مقایسه تغییر قیمت 12 ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه) جهت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلان، «نرخ تورم نقطه به نقطه» (مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال قبل) جهت تبیین وضعیت تغییر قیمت و شوک‌های قیمتی در کوتاه مدت و «نرخ تورم ماهانه» (مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه قبل) جهت پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود و لازم  است متناسب با هر هدف نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرارگیرد.

وی تصریح کرد: ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮدن ﺗﻮرم ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ ﻗﯿﻤﺖﻫﺎ و ارزانی ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﺗﻮرم نیز ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ ﻗﯿﻤﺖﻫﺎ و یا گرانی ﻧﯿﺴﺖ. اﯾﻦ دو از ﺟﻨﺲ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮده و ﺑﺎ واﺣﺪﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﺗﻮرم ﺑﻪ ﺻﻮرت درﺻﺪ و براساس میانگین تغییرات شاخص قیمت گروهی از کالاهای مختلف محاسبه میشود ولی ﺳﻄﺢ ﻗﯿﻤﺖﻫﺎ ﺑﺮﺣﺴﺐ واﺣﺪ ﭘﻮل اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﻣﯽﺷﻮد و واﺣﺪ آن رﯾﺎل اﺳﺖ (و معمولاً برای کالاها به تفکیک محاسبه می‌شود). ﻣﺜﻼ اﮔﺮ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺧﺪﻣﺎت آراﯾﺸﮕﺎه ﻣﺮداﻧﻪ در ﯾﮏ روﺳﺘﺎ 5٬٠٠٠ ﺗﻮﻣﺎن و در ﻣﻨﺎﻃﻖ شهری 2٠٬٠٠٠ ﺗﻮﻣﺎن ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﺮ دو ١٠٠٠ ﺗﻮﻣﺎن اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ، در روستا ﺑﺎ وجود ﻗﯿﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ­تر ﺷﺎﻫﺪ رﺷﺪ ﻧﺴﺒﯽ ﻗﯿﻤﺖ (ﺗﻮرم) 25 درﺻﺪی خواهیم بود. در صورتی که ﺗﻮرم در واحد خدماتی دوم 5 درﺻﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد،. بنابراین علیرغم تورم 25 درصدی در روستای یادشده، نمی‌توان نتیجه گرفت که قیمت این خدمت نسبت به شهر گران‌تر است. از این رو به دلایل فنی تورم و گرانی لزوماً هم معنی نیستند و در استفاده از آن باید دقت و ملاحظات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان در بهمن‌ماه به ترتیب 23.5 و 20.9 درصد می‌باشد افزود:  استان گیلان در بهمن‌ماه، در بین 31 استان، دارای رتبه هفتم پایین­ترین نرخ تورم کشور است.

 طیفوری خاطرنشان کرد:  بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به استان لرستان 27.9 درصد و کمترین مقدار مربوط به استان کرمان با 18.8 درصد بوده است. همچنین 4 استان مجاور این استان، یعنی استان‌های زنجان، قزوین، مازندران و اردبیل به‌ترتیب دارای رتبه‌های هجدهم، نوزدهم، بیست و دوم و بیست و ششم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه چهاردهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

 

تورم نقطه به نقطه گیلان به 39.8 درصد رسید/ رشد چشمگیر قیمت مواد غذایی

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان به ترتیب 32.5و 29.9 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 19.9 و 17.8درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص نرخ تورم شهری گفت: این نرخ در کل کشور و استان در بهمن‌ماه به ترتیب 23.4 و 21.1 درصد می‌باشد.

وی به نرخ تورم روستایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این نرخ در کل کشور و استان در بهمن‌ ماه به ترتیب 24.2 و 20.4درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌ به‌ نقطه بهمن­ ماه سال جاری را در کشور و استان به ­ترتیب برابر 42.3 و 39.8 درصد اعلام نمود.

وی اظهار داشت که بررسی تغییرات شاخص قیمت بهمن‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور برابر 2.2 درصد و استان برابر 1.7 درصد بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز