خبرگزاری کار ایران

در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا مطرح شد؛

اهمیت شناخت و گسترش فرهنگ و تمدن گیلان با تشکیل بنیاد ایرانشناسی در رشت

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۷۴۵

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر رشت در خصوص لایحه در اختیار قرار دادن مکانی جهت استقرار بنیاد ایرانشناسی به اهمیت گسترش فرهنگ غنی ایران و از جمله گیلان اشاره کرد و گفت: مطالعه در خصوص فرهنگ ایران و گیلان از اموری است که می‌تواند در جهت بازخوانی و بازسازی هویت مردم بسیار موثر باشد.

به گزارش ایلنا از رشت، هفتاد و یکمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با حضور اعضا و مشاورین کمیسیون و مدیران شهرداری در ساختمان شورا برگزار شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در خصوص لایحه در اختیار قرار دادن مکانی جهت استقرار بنیاد ایرانشناسی به اهمیت گسترش فرهنگ غنی ایران و از جمله گیلان اشاره کرد و افزود: مطالعه در خصوص فرهنگ ایران و گیلان از اموری است که می‌تواند در جهت بازخوانی و بازسازی هویت مردم بسیار موثر باشد.
 
حجت جذب به کمک های قبلی شورا برای احیای هویت مردم گیلان اشاره نمود و افزود: اعضای شورا در دوره چهارم ۵۰ میلیون تومان به همین جهت کمک مالی نمودند.
 
وی مباحث حقوقی این لایحه را برای در اختیار قراردادن یکی از ساختمان های با هویت تاریخی شهرداری برای مرکز ایرانشناسی را دارای اهمیت دانست و بیان داشت: اساسنامه نحوه تشکیل ایرانشناسی در گیلان باید به شورا ارائه و بررسی شود.
 
حمید امیدی عضو و رییس هییت امنای مرکز ایران شناسی در گیلان با اشاره به قدمت ایرانشناسی در جهان بیان نمود: در حدود ۲۰۰ سال است که ایرانشناسی مورد توجه مراکز علمی و آکادمی های جهان قرار گرفته است که در ابتدا به عنوان شرق شناسی مطرح بود و در ادامه بخش مطالعاتی در مورد فرهنگ و تمدن ایران با نام  ایرانشناسی مطرح شد.
 
وی مطالعات ایرانشناسی را در در جهان مسبب گسترش فرهنگ ایران دانست و افزود: تمام آثار فرهنگی و تمدنی که وجود دارد از همین مراکز علمی در جهان می باشد. از جمله خیام از هایدلبرگ آلمان به مردم جهان شناسانده شد، شاهنامه در مرکز ایرانشناسی دانشگاه مسکو چاپ و به جهانیان معرفی گردید و مثنوی معنوی در انگلستان به شکلی کاملا تخصصی مورد مطالعه قرار گرفته است.
 
ایران شناسی در آلمان، آمریکا، هلند و روسیه  بسیار جدی دنبال شده است. در حدود ۵۸۰ مرکز ایرانشناسی در جهان به جهت شناخت و توسعه فرهنگ تمدن ایران در جهان وجود دارد.
 
با اهمیتی که شناخت تمدن ایران دارد در دنیا  هزینه های بسیاری در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال دانشگاه utl آمریکا در  سال گذشته ۵۰ میلیون دلار بودجه برای ایرانشناسی تخصیص داده است. همچنین در این دانشگاه پنج میلیون دلار معادل ۵ برابر کل بودجه ایرانشناسی کشور فقط به مرکز شناخت ابراهیم  پورداوود در سال ۲۰۱۷ اختصاص دارد. در همین راستا و اهمیت ایرانشناسی، در ایران از سال ۱۳۷۶ تاسیس مراکز ایرانشناسی در خود ایران نیز مطرح شد.  شورای گسترش وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی این نهاد را تاسیس نمودند و  دکتر حسن حبیبی به عنوان اولین رییس این نهاد انتخاب شد.
 
حمید امیدی با اشاره به اینکه بنیاد ایران شناسی با هدف مطالعه و امور علمی تاسیس گردید افزود: نظر بر این است که این مرکز در یک ساختمان با هویت تاریخی و ملی در گیلان مستقر شود و این مرکز در یک مکان با هویت تاریخی و ملی مستقر باشد.
 
عاقل منش عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا ایجاد یک مرکز علمی با عنوان ایرانشناسی را دارای اهمیت دانست و افزود: کمک به تاسیس مرکز ایرانشناسی در شهر رشت در احیای هویت گیلان بسیار موثر خواهد بود و مساعدت برای انجام این حرکت علمی آبرویی برای استان گیلان خواهد بود که به پررنگ تر شدن دانشمندان گیلان نیز کمک خواهد کرد.
 
احمد رمضانپور، دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت خواستار دیده شدن همه اجزای گیلان شناسی از جمله تاریخ و فرهنگ و حتی مطالعه زبان شد و افزود: وقتی حرف ایرانشناسی مطرح می شود، ایران کهن مد نظر است. ایرانی که افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و غیره در ایران قدیم مطرح است.
 
وی با اشاره به نقش دانشمندان در جهان در جهت مطالعه و شناخت تمدن ایران بیان نمود: متاسفانه ما در بخش مطالعه و شناساندن فرهنگ غنی و تمدن ایران در جهان غفلت نمودیم. در حالی که در قرن پانزده میلادی گردشگران اروپایی از جمله شخص باربارو در مطرح نمودن تخت جمشید و نقش رستم در جهان بسیار تلاش کردند.
 
احمد رمضانپور با اشاره به اهمیت کار علمی در بخش شناساندن هویت گیلان اظهار داشت: با توجه به نقشی که گیلان در کار علمی کشور دارد، باید بخشی از این نقش آفرینی را در عمل نشان دهیم و بخش مربوط به زبان، فرهنگ و شناساندن فرهیختگان علمی، سیاسی گیلان را در کشور بیش از این مطرح نماییم و این را یک فرصت تاریخی بسیار با اهمیت برای خود بدانیم.
 
وی از همه نهادهای مسئول در بخش فرهنگی درخواست نمود تا برای انجام چنین اموری همت مضاعفی نمایند.
 
فاطمه شیرزاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شورای شهر رشت همواره از موسسات فرهنگی، قرآنی ، هنری و غیره حمایت نموده است، اظهار داشت: نگاه حمایتی شورا باید متوجه تمامی موسسات بوده و از تبعیض خودداری شود.
 
فاطمه شیرزاد به پیشنهاد رئیس بنیاد ایران شناسی گیلان پیرامون استقرار این بنیاد در داخل یکی از ساختمان های تاریخی و فرهنگیرشت اشاره نمود و افزود: واحد املاک شهرداری رشت برای تصمیم گیری بهتر اعضای شورا در این باره لیست کلیه ساختمان های تاریخی رشت را به شورا ارسال نماید.
 
 شیرزاد با بیان اینکه تعداد دیگری از موسسات فرهنگی ، قرآنی و غیره نیز در انتظار مساعدت اعضای شورا در چنین مباحثی هستند، بیان داشت: امیدوارم با  رویکرد منطقی و عقلانی در این باره بتوانیم به موسسات دیگری که از گذشته در این باره مکاتبه کرده اند، نگاهی عادلانه و به دور از تبعیض داشته باشیم.
 
وی با تاکید به بهره مندی بنیاد ایران شناسی حوزه گیلان از ظرفیت پژوهشگران رشت در انجام برنامه های پژوهشی گفت: با توجه به اینکه قرار است، شورا و شهرداری رشت در زمینه استقرار این بنیاد مساعدت کند، انتظار داریم استفاده از ظرفیت پژوهشگران رشتی در انجام برنامه های پژوهشی به صورت یک الزام به این بنیاد تاکید شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز