خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

تشدید نظارت‌ها و بازدیدها از مراکز گردشگری در آستانه شب یلدا

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۲۸۱

مدیرکل میراث فرهنگی‌گیلان از تشدید نظارت‌ها و بازدیدها در آستانه شب یلدا خبر داد و گفت: کلیه مراکز گردشگری تحت نظارت این اداره کل می‌بایست جهت معرفی پکیج‌های پذیرایی و برنامه ها بر اساس نرخ نامه مصوب ارائه خدمات کنند.

به گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیرانتخابی از تشدید نظارت‌ها در شب یلدا خبر داد و گفت:  آیین شب چله به عنوان یک رخداد فرهنگی می‌تواند در کنار سایر رسوم گیلانیان در جذب گردشگر تاثیر داشته باشد.

امیرانتخابی ادامه داد: در گیلان از سالیان گذشته جشن هایی مرسوم بوده که در فرهنگ، اندیشه و چگونگی معیشت گیل زنان و گیل مردان ریشه داشته و می‌توان آن را نمادی از تمدن و باورهای مردمی دانست. 
 
وی گفت: شب یلدا همچون سایر آیین‌ها ، سنتی زیباست که نمادی از پیوند با مظاهر قدرت پروردگار در طبیعت را به نمایش گذاشته است.
 
امیرانتخابی، شب یلدا را فرصتی مناسب در تحکیم روابط خانوادگی، دوستی و شهروندی دانست و ادامه داد:  مراسم شب چله، میراث معنوی در طی قرون و اعصار بوده و حفظ آن اصالتی باورنکردنی از منابع پایدار جاذبه های استان را به ارمغان می آورد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی‌گیلان از تشدید نظارت‌ها و بازدیدها در این شب گفت و تاکید کرد: کلیه مراکز گردشگری تحت نظارت این اداره کل می‌بایست جهت معرفی پکیج‌های پذیرایی و برنامه‌ها و اخذ مصوب نرخ‌نامه مربوط به این شب اقدام کرده تا بر اساس آن ارائه خدمات کنند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام شماره تماس ۳۳۶۱۸۴۶۵ جهت ارتباط شهروندان با ستاد خدمات گردشگری به منظور هرگونه راهنمایی، پیشنهاد، انتقاد و حتی شکایت از سطح خدمات رسانی تصریح کرد: نظارت‌ها و بازدیدها در صورت لزوم مشترکاً با سایر دستگاه‌های مرتبط انجام گرفته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد قانونی اعمال خواهد شد.
 
شایان ذکر است شب یلدا یا چله شب در گیلان آغاز پرشگون شب نشینی‌های پرشور و همدلانه مردم در طول زمستان بود که تا نزدیکی روزهای نوروزی ادامه می یافت.  
فال هندوانه ، خوردن هفت نوع میوه ی پاییزی و زمستانی، از رسوم قدیمی چله شب است که هنوز مردم به آن باور دارند.برترین میوه ها،به، سیب،گلابی محلی (خوج) و ازگیل در آب نگه داشته شده است. تنقلات این جشن ،انواع مرکبات و آجیل که در خانه برشته کرده بودند. تخم انواع صیفی را در تابستان جمع و خشک کرده ، برنج و گندم بو داده ی مخلوط با کشمش شاهانی بود.انواع شیرینی های خانگی ویژه ی شب چره های خانگی زمستانی، دوشاب برنج،حلوای کنجدی و کاکا( نوعی کیک خانگی محلی که با آرد، شکر، مغز گردو در تابه پخته می شد) را شامل بود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز